iltasyazilim
FD Üye
		Hiperaktif sözcüğü, annelerin çocuklarına yakıştırdığı sevdikleri kelimelerden biridir Bunun sebebi anneler aşırı hareketliliğin zeka ile bağımlı olduğunu düşünmektedir Hareketli çocuğun akıllı olduğu ile ilgili hatalı bir kanaat bulunmaktadır Ama uzmanlar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktif Bozukluğun zekadan bağımsız olduğunu söylüyorlar
DEHB çocukluk döneminin en önemli psikiyatrik sorunlarından biridir Aile, mektep ve toplumu ilgilendiren yönleriyle eğitim ve öğretim sorunudur Çocuğun koşması, düşmesi, şamata yapması doğal karşılanmaktadır Ama DEHB ’ da ise çocuğun hareketliliği aşırıdır ve yaşıtlarıyla kıyaslandığında farklılık çabucak anlaşılmaktadır Çoğunlukla bu çocuklar aralıksız hareket halindedirler Sona Ermek bilmeyen enerjileri bulunmaktadır Yüksek yerlere tırmanırlar, kanepelere atlarlar, evin içinde koşuşturur ve dur sözünden anlamazlar Ağırbaşlı şekilde oynayamadıkları gibi sakin şekilde oturamazlar İki kişi konuşurken sıkça lafa karışırlar ve fazla konuşurlar Bu çocuklarda uyarı eksikliği eğitim hayatında ortaya çıkmaktadır Tayin yapmayı sevmez, ebeveyn ve öğretmenin zoru ile görev yaparlar Ödevleri yapmakta oldukça zorlanırlar Masada oturamazlar, otursalar da sık sık bahaneler uydurarak (su içmek, tuvalete gitmek vb) kalkarlar Anne veya babayı ders çalışırken aralıksız yanlarında isterler Üstlendikleri bir işi yapmakta zorlanırlar ve bir işi bitirmeden diğerine geçerler Kendileri ile konuşulduğu vakit dinlememezlikten gelirler Bir komutu ansızın fazla söylendiğinde yerine getirirler
DEHB ’li çocuklar bilhassa okula başladıkları dönemde tanı edilirler Bunun sebebi anne ve babanın kendi çocuklarının davranışlarına alıştıkları için bu davranışların doğal gelmesidir Sınıfta dersi peşine düşüp takip etmedikleri görülür En minik gelen uyarıda dikkatleri dağılmaktadır Derste sıkılmaları nedeniyle sınıfın huzurunu dağıtmak, dikkatini yaymak gibi davranışlarda bulunurlar Okurken çok sık hata yaparlar ve tümce sonlarında kelimeleri uydurdukları görülmektedir Unutkandırlar Eşya kaybetmenin yanı sıra çok iyi öğrendiği sanılan konuları bile unuturlar Okuma ve yazmaktan hoşlanmazlar Ders kitabının yanı sıra hikaye ve romana karşı aldırışsız olabilirler Böylelikle sınavlarda düşüncesizce yapılan hatalar görülmektedir Sabırsız olmaları sebebiyle soruları süratli ve yanlış okuma sık rastlanır Dolayısı ile iyi bildikleri soruları bile hatalı cevaplamaktadırlar Böylelikle bilgileri ve bildiklerinden daha az oranda anekdot alırlar
Bu çocuklara iyi misal olacak dost çevresi oluşturulmalı ve çalışkan bir arkadaşının yanına oturtularak anekdot tutmasında arkadaşından yardım etmesi sağlanmalıdır Keza öğretmeni durumdan haberdar edilmeli çalışmayı tamamlaması için ilave zaman verilmesi rica edilmelidir Bu çocuklara kısa hedefler belirlenmeli Örneğin tek tahsis verilmelidir Görevini tamamladığında dolaşmasına izin verilmeli ya da hoşlandığı bir oyunu oynamasına imkan sağlanmalıdır daha sonra tekrar derse dönmesi istenmelidir Bu çocuklarla açık ve net konuşulmalı Dikkati dağıldığı vakit uyarılıp her tarafta derse dönmesi sağlamalıdır Olumlu davranışları övülerek motive edilmelidir Kınamalarda ölçülü olunmalı ve gururları ile oynanmamalıdır
Kaynakça:
Ergin, HK& Salim K Zeka Türüne Tarafından Çocuk Eğitimi, Hepsi Çocuk Yayınları No:5
	
		
			
		
		
	
			
			DEHB çocukluk döneminin en önemli psikiyatrik sorunlarından biridir Aile, mektep ve toplumu ilgilendiren yönleriyle eğitim ve öğretim sorunudur Çocuğun koşması, düşmesi, şamata yapması doğal karşılanmaktadır Ama DEHB ’ da ise çocuğun hareketliliği aşırıdır ve yaşıtlarıyla kıyaslandığında farklılık çabucak anlaşılmaktadır Çoğunlukla bu çocuklar aralıksız hareket halindedirler Sona Ermek bilmeyen enerjileri bulunmaktadır Yüksek yerlere tırmanırlar, kanepelere atlarlar, evin içinde koşuşturur ve dur sözünden anlamazlar Ağırbaşlı şekilde oynayamadıkları gibi sakin şekilde oturamazlar İki kişi konuşurken sıkça lafa karışırlar ve fazla konuşurlar Bu çocuklarda uyarı eksikliği eğitim hayatında ortaya çıkmaktadır Tayin yapmayı sevmez, ebeveyn ve öğretmenin zoru ile görev yaparlar Ödevleri yapmakta oldukça zorlanırlar Masada oturamazlar, otursalar da sık sık bahaneler uydurarak (su içmek, tuvalete gitmek vb) kalkarlar Anne veya babayı ders çalışırken aralıksız yanlarında isterler Üstlendikleri bir işi yapmakta zorlanırlar ve bir işi bitirmeden diğerine geçerler Kendileri ile konuşulduğu vakit dinlememezlikten gelirler Bir komutu ansızın fazla söylendiğinde yerine getirirler
DEHB ’li çocuklar bilhassa okula başladıkları dönemde tanı edilirler Bunun sebebi anne ve babanın kendi çocuklarının davranışlarına alıştıkları için bu davranışların doğal gelmesidir Sınıfta dersi peşine düşüp takip etmedikleri görülür En minik gelen uyarıda dikkatleri dağılmaktadır Derste sıkılmaları nedeniyle sınıfın huzurunu dağıtmak, dikkatini yaymak gibi davranışlarda bulunurlar Okurken çok sık hata yaparlar ve tümce sonlarında kelimeleri uydurdukları görülmektedir Unutkandırlar Eşya kaybetmenin yanı sıra çok iyi öğrendiği sanılan konuları bile unuturlar Okuma ve yazmaktan hoşlanmazlar Ders kitabının yanı sıra hikaye ve romana karşı aldırışsız olabilirler Böylelikle sınavlarda düşüncesizce yapılan hatalar görülmektedir Sabırsız olmaları sebebiyle soruları süratli ve yanlış okuma sık rastlanır Dolayısı ile iyi bildikleri soruları bile hatalı cevaplamaktadırlar Böylelikle bilgileri ve bildiklerinden daha az oranda anekdot alırlar
Bu çocuklara iyi misal olacak dost çevresi oluşturulmalı ve çalışkan bir arkadaşının yanına oturtularak anekdot tutmasında arkadaşından yardım etmesi sağlanmalıdır Keza öğretmeni durumdan haberdar edilmeli çalışmayı tamamlaması için ilave zaman verilmesi rica edilmelidir Bu çocuklara kısa hedefler belirlenmeli Örneğin tek tahsis verilmelidir Görevini tamamladığında dolaşmasına izin verilmeli ya da hoşlandığı bir oyunu oynamasına imkan sağlanmalıdır daha sonra tekrar derse dönmesi istenmelidir Bu çocuklarla açık ve net konuşulmalı Dikkati dağıldığı vakit uyarılıp her tarafta derse dönmesi sağlamalıdır Olumlu davranışları övülerek motive edilmelidir Kınamalarda ölçülü olunmalı ve gururları ile oynanmamalıdır
Kaynakça:
Ergin, HK& Salim K Zeka Türüne Tarafından Çocuk Eğitimi, Hepsi Çocuk Yayınları No:5
 Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır. 
						 
 
		 
 
		 
 
		 
     
     
									
								 
 
		 
 
		