iltasyazilim
FD Üye
çocuklarda inatlaşma,çocuklar niçin inatlaşır
ÇOCUKLARDA İNATLAŞMA SEBEPLERİ
Çocuklar bambaşka yaş dönemlerinde anne babaya karşısında gelirler ve her dönemde inatçılıkları ayrı değerlendirilmelidir
2 4 yaşlarında, çocuk hayırdiyebilme yeteneğini kazanır Bu kabiliyet doğal olarak özellikle anne babayı yorar, zorlar ve bıktırır Bu dek minik, eksik, yetişkin ilgisine muhtaç bir çocuğun yetişkinlere direnmesine ve hatta onları yenebilmesine inanabilmek zordur Çocuklar bu yeteneklerini daha fazla anne babalarıyla ilişkilerinde bariz şekilde kullanmaktadırlar
Anne, baba, çocuk; tuvalet eğitimi, yemek yeme, uyuma saatleri ve yuvaya gitme gibi disiplin ya da harmoni gerektiren konularda sıklıkla çatışmaya başlarlar Gerçekte çatışmaların başlıca nedeni çocuğun hayırdeme yeteneğini sergileme arzusudur
4 6 yaşlarda çocuklar evde ve okulöncesi kurumlarda ufak toplumsal kuralları öğrenmeye başlarlar Bu yaşlarda da halen ben merkezcilikleri sürmekte olan çocukların gözünde en önemli kendileridir ve her şey hemencecik yerine getirilmeli, sevdikleri, istedikleri yanlarında olmalı, en fazla onlar sevilmelidirler Ama ağır ağır toplumsal kuralların öğrenilmesiyle egoistlikleri birazcık azalır
Bahsettiğimiz süreçte; disiplin uygulamaları ile ilgili sorunlar, ebeveynin bu konudaki başarıları veya başarısızlıkları da gündeme gelmektedir Ebeveyn ve çocuk arasındaki disiplin sorunları bu dönemde çözülemezse ileride kalıcı bir inatlaşma ya da ebeveyne söz dinlememe tutumları ortaya çıkmaktadır
İnatçı bir çocuğu ele aldığımızda pek çok nedenle karşılaşabiliriz Zorlama doğum, doğumda havasız kalma, ateşli havale geçirme, uykusuzluk, arzu, dikkat eksikliği, fazla hareketlilik gibi durumlar bunlardan bazılarıdır Bu çocuklar evde, yuvada ve her ortamda benzer inatçılık davranışlarını sergilerler Ancak bir takım çocuklar da sadece yuvada, veya sadece anne babayla inatlaşır Bu durumda çocuk ve karşı tarafın tutumları ayrı değerlendirilmelidir Çünkü bundan böyle bir disiplin sorunu olduğu açıktır Disiplin konusunda neler yapılıyor, neler yapılmıyor, ne yapılmalıdır soruları irdelenmelidir
Çocuktan bütün olarak değişmesini yok, davranışını değiştirmesini istemeli ve bunu da isteme yöntemini bilmeliyiz Senden bıktım, bezdirdin beni, keşke seni doğurmasaydım, ne inatçı çocuksungibi tepkiler doğru çocuğu gaye alan suçlamalar olup, onun özsaygısını zedeleyerek, diğer taraftan sevilmediği duygusunu yaratacaktır Çocuk istenmediğini, sevilmediğini, zaten baş belası olduğunu düşünerek olumlu bir değişime çaba göstermeyecektir Ayrıca daha artı tepki alabilmek için sinemalarını da artıracak ve durum içinden çıkılmaz ışık halkası gelecektir
Kısır döngüye girmeden sorunları çözebilmek için çocuk eğitiminde asıl kuralımız olan onu kabul ettiğimizi, sevdiğimizigöstermemiz gerekir Bizim için kıymetli olduğunu hissettirirsek, sevgimizi gösterir, olumlu davranışlarına olumlu ve övgü dolu tepkiler verirsek ilk adımı atmış oluruz sonra yerinde dille (ben dili) davranışını neden beğenmediğimizi ve bizde yarattığı olumsuzlukları anlatabiliriz Çocuğun benliği haricen bir maksat göstermeye dikkat etmeliyiz
Anne baba olmanın ve bir çocuk yetiştirmenin zorlukları ortadadır Ara Sıra dayanma sınırları aşılmakta ve bu noktada ne eyvah ancak iki büyük hatalı yapılmaktadır Ebeveyn ya çocuğu döver ( ego saygısı zedelenen çocuk artık hiç bir şeyden korkmaz olur, yüz göz olunur ) veya taviz verir ( rüşvetsiz hiç bir istenen davranışı yapmayan ve davranışını değiştirmeyen arsız bir çocuk olur )
Çocuğa disiplin konusunda anne babanın benzer mesajı verebilmesi bir diğer altın kuraldır Ebeveynin doğruları aynı olmalıdır Eğer öbür mesaj alırsa çocuk işine gelen tarafı seçip diğer ebeveyni suçlayacaktır
Bir davranışı değiştirmek için sabırlı olmak, istikrarlı elde etmek ve yerinde zamanı beklemek önemlidir ayrı zamanlarda, anne veya baba aynı davranışa ayrı tepkiler verebilir veya çok tez davranış değişikliği bekleyebilir çocuktan Tavır değişiklik, inatçılığı azaltma katlanma, tutarlılık ve yaratıcılık isteyen bir eylemdir
Çocuğa örnek edinmek ise etkin yöntemlerin işlemesine tezgâhtar olur Onda değişmesini istediğiniz davranışı siz sergilemeyin
Değişen her olumsuz davranışı zamanında görerek ödüllendirin
kaynak:nesilcocukyuvasicom *
ÇOCUKLARDA İNATLAŞMA SEBEPLERİ
Çocuklar bambaşka yaş dönemlerinde anne babaya karşısında gelirler ve her dönemde inatçılıkları ayrı değerlendirilmelidir
2 4 yaşlarında, çocuk hayırdiyebilme yeteneğini kazanır Bu kabiliyet doğal olarak özellikle anne babayı yorar, zorlar ve bıktırır Bu dek minik, eksik, yetişkin ilgisine muhtaç bir çocuğun yetişkinlere direnmesine ve hatta onları yenebilmesine inanabilmek zordur Çocuklar bu yeteneklerini daha fazla anne babalarıyla ilişkilerinde bariz şekilde kullanmaktadırlar
Anne, baba, çocuk; tuvalet eğitimi, yemek yeme, uyuma saatleri ve yuvaya gitme gibi disiplin ya da harmoni gerektiren konularda sıklıkla çatışmaya başlarlar Gerçekte çatışmaların başlıca nedeni çocuğun hayırdeme yeteneğini sergileme arzusudur
4 6 yaşlarda çocuklar evde ve okulöncesi kurumlarda ufak toplumsal kuralları öğrenmeye başlarlar Bu yaşlarda da halen ben merkezcilikleri sürmekte olan çocukların gözünde en önemli kendileridir ve her şey hemencecik yerine getirilmeli, sevdikleri, istedikleri yanlarında olmalı, en fazla onlar sevilmelidirler Ama ağır ağır toplumsal kuralların öğrenilmesiyle egoistlikleri birazcık azalır
Bahsettiğimiz süreçte; disiplin uygulamaları ile ilgili sorunlar, ebeveynin bu konudaki başarıları veya başarısızlıkları da gündeme gelmektedir Ebeveyn ve çocuk arasındaki disiplin sorunları bu dönemde çözülemezse ileride kalıcı bir inatlaşma ya da ebeveyne söz dinlememe tutumları ortaya çıkmaktadır
İnatçı bir çocuğu ele aldığımızda pek çok nedenle karşılaşabiliriz Zorlama doğum, doğumda havasız kalma, ateşli havale geçirme, uykusuzluk, arzu, dikkat eksikliği, fazla hareketlilik gibi durumlar bunlardan bazılarıdır Bu çocuklar evde, yuvada ve her ortamda benzer inatçılık davranışlarını sergilerler Ancak bir takım çocuklar da sadece yuvada, veya sadece anne babayla inatlaşır Bu durumda çocuk ve karşı tarafın tutumları ayrı değerlendirilmelidir Çünkü bundan böyle bir disiplin sorunu olduğu açıktır Disiplin konusunda neler yapılıyor, neler yapılmıyor, ne yapılmalıdır soruları irdelenmelidir
Çocuktan bütün olarak değişmesini yok, davranışını değiştirmesini istemeli ve bunu da isteme yöntemini bilmeliyiz Senden bıktım, bezdirdin beni, keşke seni doğurmasaydım, ne inatçı çocuksungibi tepkiler doğru çocuğu gaye alan suçlamalar olup, onun özsaygısını zedeleyerek, diğer taraftan sevilmediği duygusunu yaratacaktır Çocuk istenmediğini, sevilmediğini, zaten baş belası olduğunu düşünerek olumlu bir değişime çaba göstermeyecektir Ayrıca daha artı tepki alabilmek için sinemalarını da artıracak ve durum içinden çıkılmaz ışık halkası gelecektir
Kısır döngüye girmeden sorunları çözebilmek için çocuk eğitiminde asıl kuralımız olan onu kabul ettiğimizi, sevdiğimizigöstermemiz gerekir Bizim için kıymetli olduğunu hissettirirsek, sevgimizi gösterir, olumlu davranışlarına olumlu ve övgü dolu tepkiler verirsek ilk adımı atmış oluruz sonra yerinde dille (ben dili) davranışını neden beğenmediğimizi ve bizde yarattığı olumsuzlukları anlatabiliriz Çocuğun benliği haricen bir maksat göstermeye dikkat etmeliyiz
Anne baba olmanın ve bir çocuk yetiştirmenin zorlukları ortadadır Ara Sıra dayanma sınırları aşılmakta ve bu noktada ne eyvah ancak iki büyük hatalı yapılmaktadır Ebeveyn ya çocuğu döver ( ego saygısı zedelenen çocuk artık hiç bir şeyden korkmaz olur, yüz göz olunur ) veya taviz verir ( rüşvetsiz hiç bir istenen davranışı yapmayan ve davranışını değiştirmeyen arsız bir çocuk olur )
Çocuğa disiplin konusunda anne babanın benzer mesajı verebilmesi bir diğer altın kuraldır Ebeveynin doğruları aynı olmalıdır Eğer öbür mesaj alırsa çocuk işine gelen tarafı seçip diğer ebeveyni suçlayacaktır
Bir davranışı değiştirmek için sabırlı olmak, istikrarlı elde etmek ve yerinde zamanı beklemek önemlidir ayrı zamanlarda, anne veya baba aynı davranışa ayrı tepkiler verebilir veya çok tez davranış değişikliği bekleyebilir çocuktan Tavır değişiklik, inatçılığı azaltma katlanma, tutarlılık ve yaratıcılık isteyen bir eylemdir
Çocuğa örnek edinmek ise etkin yöntemlerin işlemesine tezgâhtar olur Onda değişmesini istediğiniz davranışı siz sergilemeyin
Değişen her olumsuz davranışı zamanında görerek ödüllendirin
kaynak:nesilcocukyuvasicom *