iltasyazilim
FD Üye
çoklu zekanın öğretmenlere katkıları,Çoklu zekâ kuramı hakkında data,Çoklu Zekalar nelerdir?,Çoklu akıl,Çoklu zeka hakkında bilgi,Çoklu Zeka Kuramı, çoklu zeka gardner, Çoklu Akıl Alanları
Çoklu zeka nedir
Harward Üniversitesi Eğitim Profesörlerinden olan Haward GARDNER Çoklu Zeka Teorisini ortaya atmıştırGardner ’a kadar; Akıl, bir veya ansızın artı kültürde değerinde bulan bir ürün ortaya koyabilme yeteneğidir
Çoklu Akıl Türleri çeşitleri
SÖZEL – DİLSEL ZEKA :
Her hikayeyi, masalı, fıkrayı anlatır
İyi bir hafızası vardır
Kelime oyunlarını sever
Okuma ve yazmayı sever
İyi bir sözcük hazinesi vardır
Sözel olarak iyi irtibat kurar
MATEMATİKSEL ZEKA :
Nesnelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar
Hızlı bir şekilde zihinsel matematik yapar
Matematik aktivitelerini sever
Strateji oyunlarını, mantık bulmacalarını sever
Yüksek düşünme tekniklerini kullanır
Akıl oyunlarında başarılıdır
GÖRSEL MEKANSAL AKIL :
Resimler ve şekillerle düşünür
Hayalinde gördüğü resimleri gördüğünü anlatabilir
Harita, tablo ve diyagramları anlayabilir
Fazla hayal kurar
Sanat ve proje aktivitelerini sever
Görsel sunuşları sever
Okurken kelimelerden fazla resimlerden
anlar
BEDENSEL KİNESTETİK ZEKA :
Bir ya da birden fazla sporla uğraşır
Uzun vakit dingin oturamaz
Nesneleri parçalayıp, bütünlemeyi sever
Yeni,tanımadığı nesnelere dokunur
Hareket ederek öğrenir
Dinlemeyi ve konuşmayı sever
MÜZİKSEL – RİTMİK AKIL :
Notasını görmediği müziği tanır
Melodileri tanır
Enstrüman çalar, koroda söyler
Çalışırken tempo, ritim miktar
Seslere karşı duyarlıdır
Şarkıları kolaylıkla öğrenir
SOSYAL ZEKA :
Arkadaşları ile birlikte olmaktan hoşlanır
Doğal lider olarak davranır
İkna becerisine sahiptir
Kulüp, dernek ve komitelerde çalışır
Çok arkadaşı vardır
Dinlemeyi ve konuşmayı sever
BİREYSEL – KIŞISEL AKIL :
Özgürlüğüne düşkündür
Bireysel çalışmalardan haz alır
Kendisi hakkında düşünmeyi sever
Kendi ilgi ve becerilerinin farkındadırlar
Başarı ve başarısızlardan dersler alır
Kendini sever ve kendisiyle kibir duyar
Yalnız kalmaktan hoşlanır
DOĞA ZEKA :
Çalışmalar yapmayı sever
Doğadaki canlıları incelemekten hoşlanır
İnsanın varoluşunun nedenlerini düşünür
Çoklu Zeka Kuramının Rehber Öğretmene Sağlayacağı Katkılar
1 Çocukla yapacağı görüşmelerde çoklu zeka alanına kadar en yerinde yöntemi seçerek çocuğun kendini daha iyi ifade etmesini sağlayabilir (Ör: Sözel zekası yüksek çocuklarla görüşürken çocuğu konuşmaya veya yazmaya özendirme ederken, görsel zekası yüksek bir çocukla görüşme yaparken ondan durumu resmetmesini isteyebilir)
2 Mesleki rehberlik açısından öğrencileri alaka alanları ve yetenekleri doğrultusunda en çok başarılı olabilecekleri ve severek yapabilecekleri mesleklere yönlendirme fırsatı bulur
3 Çocukları etken akıl alanları doğrultusunda faaliyetlere yönlendirerek özgüven gelişimlerini destekleme ve bu nedenle çocuklarda görülebilecek uyum ve davranış sorunlarını en aza indirme fırsatı yakalar
4 Öğrencilerin dominant akıl alanı doğrultusunda ailelere rehberlik etme ve aileleri yön belirleme fırsatı bulur
5 Çoklu zeka envanterinden elde ettiği bulgular aracılığıyla öğrencilerdeki gelişmeleri takip etme şansı elde eder
6 Sınıfa yeni gelen öğrencilerin okula uyumu açısından test sonucunda elde edilen çoklu akıl alanından yararlanır
7 Öğrencileri egemen akıl alanı doğrultusunda uygun eğitsel kollara yönlendirir
8 Çocuklar, sınıflar ve okulla ilgili elde etmesi gereken bilgileri, hesaplı bir şekilde elde etmiş olur (zaman, data girme, istatistik bilimi, tablografik, sonuçları duyurma, önerge vb)
9 Okullarda sık yaşanan saldırganlık, zorlama vb problemleri önleme noktasında öğrencileri enerjilerini boşaltması açısından başat akıl alanlarına yerinde faaliyetlere yönlendirme imkanına kavuşur
10 Eğitiisel, mesleki ve kişisel rehberlik alanlarındaki problemleri azaltması sebebiyle mesleki doyum elde etme, eğitim camiası ve aile nezdinde daha artı prestij elde etme olanağı bulur *
Çoklu zeka nedir
Harward Üniversitesi Eğitim Profesörlerinden olan Haward GARDNER Çoklu Zeka Teorisini ortaya atmıştırGardner ’a kadar; Akıl, bir veya ansızın artı kültürde değerinde bulan bir ürün ortaya koyabilme yeteneğidir
Çoklu Akıl Türleri çeşitleri
SÖZEL – DİLSEL ZEKA :
Her hikayeyi, masalı, fıkrayı anlatır
İyi bir hafızası vardır
Kelime oyunlarını sever
Okuma ve yazmayı sever
İyi bir sözcük hazinesi vardır
Sözel olarak iyi irtibat kurar
MATEMATİKSEL ZEKA :
Nesnelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar
Hızlı bir şekilde zihinsel matematik yapar
Matematik aktivitelerini sever
Strateji oyunlarını, mantık bulmacalarını sever
Yüksek düşünme tekniklerini kullanır
Akıl oyunlarında başarılıdır
GÖRSEL MEKANSAL AKIL :
Resimler ve şekillerle düşünür
Hayalinde gördüğü resimleri gördüğünü anlatabilir
Harita, tablo ve diyagramları anlayabilir
Fazla hayal kurar
Sanat ve proje aktivitelerini sever
Görsel sunuşları sever
Okurken kelimelerden fazla resimlerden
anlar
BEDENSEL KİNESTETİK ZEKA :
Bir ya da birden fazla sporla uğraşır
Uzun vakit dingin oturamaz
Nesneleri parçalayıp, bütünlemeyi sever
Yeni,tanımadığı nesnelere dokunur
Hareket ederek öğrenir
Dinlemeyi ve konuşmayı sever
MÜZİKSEL – RİTMİK AKIL :
Notasını görmediği müziği tanır
Melodileri tanır
Enstrüman çalar, koroda söyler
Çalışırken tempo, ritim miktar
Seslere karşı duyarlıdır
Şarkıları kolaylıkla öğrenir
SOSYAL ZEKA :
Arkadaşları ile birlikte olmaktan hoşlanır
Doğal lider olarak davranır
İkna becerisine sahiptir
Kulüp, dernek ve komitelerde çalışır
Çok arkadaşı vardır
Dinlemeyi ve konuşmayı sever
BİREYSEL – KIŞISEL AKIL :
Özgürlüğüne düşkündür
Bireysel çalışmalardan haz alır
Kendisi hakkında düşünmeyi sever
Kendi ilgi ve becerilerinin farkındadırlar
Başarı ve başarısızlardan dersler alır
Kendini sever ve kendisiyle kibir duyar
Yalnız kalmaktan hoşlanır
DOĞA ZEKA :
Çalışmalar yapmayı sever
Doğadaki canlıları incelemekten hoşlanır
İnsanın varoluşunun nedenlerini düşünür
Çoklu Zeka Kuramının Rehber Öğretmene Sağlayacağı Katkılar
1 Çocukla yapacağı görüşmelerde çoklu zeka alanına kadar en yerinde yöntemi seçerek çocuğun kendini daha iyi ifade etmesini sağlayabilir (Ör: Sözel zekası yüksek çocuklarla görüşürken çocuğu konuşmaya veya yazmaya özendirme ederken, görsel zekası yüksek bir çocukla görüşme yaparken ondan durumu resmetmesini isteyebilir)
2 Mesleki rehberlik açısından öğrencileri alaka alanları ve yetenekleri doğrultusunda en çok başarılı olabilecekleri ve severek yapabilecekleri mesleklere yönlendirme fırsatı bulur
3 Çocukları etken akıl alanları doğrultusunda faaliyetlere yönlendirerek özgüven gelişimlerini destekleme ve bu nedenle çocuklarda görülebilecek uyum ve davranış sorunlarını en aza indirme fırsatı yakalar
4 Öğrencilerin dominant akıl alanı doğrultusunda ailelere rehberlik etme ve aileleri yön belirleme fırsatı bulur
5 Çoklu zeka envanterinden elde ettiği bulgular aracılığıyla öğrencilerdeki gelişmeleri takip etme şansı elde eder
6 Sınıfa yeni gelen öğrencilerin okula uyumu açısından test sonucunda elde edilen çoklu akıl alanından yararlanır
7 Öğrencileri egemen akıl alanı doğrultusunda uygun eğitsel kollara yönlendirir
8 Çocuklar, sınıflar ve okulla ilgili elde etmesi gereken bilgileri, hesaplı bir şekilde elde etmiş olur (zaman, data girme, istatistik bilimi, tablografik, sonuçları duyurma, önerge vb)
9 Okullarda sık yaşanan saldırganlık, zorlama vb problemleri önleme noktasında öğrencileri enerjilerini boşaltması açısından başat akıl alanlarına yerinde faaliyetlere yönlendirme imkanına kavuşur
10 Eğitiisel, mesleki ve kişisel rehberlik alanlarındaki problemleri azaltması sebebiyle mesleki doyum elde etme, eğitim camiası ve aile nezdinde daha artı prestij elde etme olanağı bulur *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.