iltasyazilim
FD Üye
Allah'a Cana Yakın Dua Etmenin Önemi
Kullarım Beni sana soracak olursa, belirlenmiş fakat Ben (onlara) pek yakınım Bana dua ettiği süre dua edenin duasına yanıt veririm Öyleyse, onlar da Benim çağrıma yanıt versinler ve Bana iman etsinler Umulur ama irşad olurlar (Bakara Suresi, 186)
“Çağırmak, çağırmak, dilemek, yardım talep etmek anlamlarına gelen dua, Kuran ’a tarafından “kulun bütün benliğiyle Allah (cc) ’a yönelmesi ya da “gücü sınırlı ve sonlu bir varlık olan insanın, sınırsız ve sonsuz kudret sahibi olan Rabbimiz'in karşı aczini hissederek takviye dilemesidir Allah (cc), Kuran ’ın böylece fazla ayetiyle kullarını Kendisi ’ne sığınıp destek dilemeye çağırmış ve “ Sizin duanız olmasaydı Rabbim size layık verir miydi? (Furkan Suresi, 77) ayetiyle bu ibadetin önemini hatırlatmıştır
İnsan acz içerisinde yaratılmıştır Yaşamak için her an Allah (cc) ’ın kendisine ihsanda bulunmasına ve nimet vermesine muhtaçtır Allah (cc) ise, insana şah damarından daha yakın olan, herşeyi bilen, işiten ve ebedi kuvvet sahibi olandır Kullarına karşı baki şefkat sahibi ve yufka yürekli; Rahman ve Rahim olandır İnsanı içerisine düştüğü her bıkkınlık ve yokluktan kurtaran, iman eden kullarının kalplerine rahat ve güven duygusu veren, müminler için her an hayır ve güzellik yaratandır
İnsanın Rabbimiz'i bu sonsuz güzellikteki isimleriyle tanıyıp gereği gibi takdir edebilmesi, yaşadığı her an Allah (cc) ’a ne kadar yoksul olduğunu ve Allah (cc) ’ın kudreti karşısındaki acizliğini en iyi şekilde kavramasını sağlar Bu ahlakı yaşamış bir insan her anını, kalbinde Allah (cc) ’a yönelerek yaşar Verdiği her nimet için sadece Rabbimiz'e şükredip, karşılaştığı her bezginlik ve zorluktan kurtulabilmek için de yine yalnızca sonsuz şiddet sahibi olan Allah (cc) ’a sığınır İnsanın içinden geçirdiği tek bir düşünce bile Allah (cc) ’tan gizli kalmaz Dolayısıyla samimi olarak Allah (cc) ’tan bir istekte bulunmak için insanın yalnızca düşünmesi bile yeterlidir
Ayrıca “ Allah ’ı ayaktayken, otururken ve ast yatarken zikredin (Nisa Suresi, 103) ayetiyle, Allah (cc) insanın her durumda ve her şartta Rabbimiz'i anıp O ’na dua edebileceğini haber vermiştir Dolayısıyla Allah (cc) ’a sığınıp dua eden ve O ’ndan destek dileyen bir kimse için manâlı olan, Allah (cc) ’a aleyhinde olan samimiyeti ve teslimiyetidir Bir ayette Allah (cc), candan Rabbimiz'e sığınan bir kimseye takviye edeceğini şöyle bildirmektedir:
veya bıkkınlık ve gereksinim içinde olana, Kendisine dua ettiği vakit icabet eden, kötülüğü açıp gideren ve sizi yeryüzünün halifeleri kılan mı? Allah ile beraber başka bir ilah mı? Ne eksik nasihatalıp düşünüyorsunuz (Neml Suresi, 62)
Müminler keza dünya hayatları için, hem de ahiretleri için dua ederler Dua beraberinde tevekkülü de getirir Dua eden insan, karşısına çıkabilecek şiddet veya kolay her türlü durumu, bütün olayları, kainatın Yaratıcısı ve Hakimi olan Allah (cc) ’ın takdirine bırakmış demektir Bir problemi çözmenin veya önlemenin bütün yollarının evrendeki tüm kudretin sahibi olan Allah (cc) ’a dayandığını bilmek, tüm işlerin sonucunu Allah ’tan ummak ve sadece O ’na dua etmek, mümin için bir ferahlık ve güven kaynağıdır
Kimi ahali ise sadece can sıkıntısı, güçlük veya gereklilik içerisinde olduklarında Allah (cc) ’a sığınıp O ’nun yardımını ister; ama bu zorluklar ortadan kalktığında Allah (cc) ’a karşısında şükredici almak yerine yüz çevirirler Kuran ’da bu insanların gösterdiği samimiyetsiz konuşma şöyle bildirilmektedir:
İnsana bir zarar dokunduğunda, bağlı yatarken, otururken ya da ayaktayken Bize dua eder; zararını üstünden kaldırdığımız vakit ise, güya kendisine dokunan zarara Bizi hiç çağırmamış gibi dönergider İşte, ölçüyü taşıranlara yapmakta oldukları böyle süslenmiştir (Yunus Suresi, 12)
Madem Ki asıl makbul olan tavır, rahatlıkta da zorlukta da müminin durmadan aczinin ve Rabbimiz'e ne değin muhtaç olduğunun şuurunda olarak her işinde Allah (cc) ’a sığınmasıdır Allah (cc) ’a karşı böyle bir yakınlık içerisinde olan mümin, Allah (cc) ’ın rahmetinden yanlamasına kesintisiz ümitvar bir tavır içinde olur Dünyada da ahirette de Allah (cc) ’tan herşeyin en güzelini ve en hayırlısını umut eder
bunun dışında bir tutum tarzı Allah (cc) ’a karşı büyüklenmektir ancak, Kuran ’da bunun cezasının sonsuz cehennem olduğu bildirilir Gerçek imanı yaşayanlar, Allah (cc)'a iman edip teslim olmuştur ve Allah (cc) mümin kullarına sonsuz rahmetinden vaat etmiştir Allah (cc) ’ın, mümin kulları üzerindeki rahmeti Kuran ’da şöyle bildirilmektedir:
İman edip salih amellerde bulunanlar ise; Biz kuşkusuz onların kötülüklerini örteceğiz ve şüphesiz yaptıklarının en güzeliyle karşılık vereceğiz (Ankebut Suresi, 7) *
Kullarım Beni sana soracak olursa, belirlenmiş fakat Ben (onlara) pek yakınım Bana dua ettiği süre dua edenin duasına yanıt veririm Öyleyse, onlar da Benim çağrıma yanıt versinler ve Bana iman etsinler Umulur ama irşad olurlar (Bakara Suresi, 186)
“Çağırmak, çağırmak, dilemek, yardım talep etmek anlamlarına gelen dua, Kuran ’a tarafından “kulun bütün benliğiyle Allah (cc) ’a yönelmesi ya da “gücü sınırlı ve sonlu bir varlık olan insanın, sınırsız ve sonsuz kudret sahibi olan Rabbimiz'in karşı aczini hissederek takviye dilemesidir Allah (cc), Kuran ’ın böylece fazla ayetiyle kullarını Kendisi ’ne sığınıp destek dilemeye çağırmış ve “ Sizin duanız olmasaydı Rabbim size layık verir miydi? (Furkan Suresi, 77) ayetiyle bu ibadetin önemini hatırlatmıştır
İnsan acz içerisinde yaratılmıştır Yaşamak için her an Allah (cc) ’ın kendisine ihsanda bulunmasına ve nimet vermesine muhtaçtır Allah (cc) ise, insana şah damarından daha yakın olan, herşeyi bilen, işiten ve ebedi kuvvet sahibi olandır Kullarına karşı baki şefkat sahibi ve yufka yürekli; Rahman ve Rahim olandır İnsanı içerisine düştüğü her bıkkınlık ve yokluktan kurtaran, iman eden kullarının kalplerine rahat ve güven duygusu veren, müminler için her an hayır ve güzellik yaratandır
İnsanın Rabbimiz'i bu sonsuz güzellikteki isimleriyle tanıyıp gereği gibi takdir edebilmesi, yaşadığı her an Allah (cc) ’a ne kadar yoksul olduğunu ve Allah (cc) ’ın kudreti karşısındaki acizliğini en iyi şekilde kavramasını sağlar Bu ahlakı yaşamış bir insan her anını, kalbinde Allah (cc) ’a yönelerek yaşar Verdiği her nimet için sadece Rabbimiz'e şükredip, karşılaştığı her bezginlik ve zorluktan kurtulabilmek için de yine yalnızca sonsuz şiddet sahibi olan Allah (cc) ’a sığınır İnsanın içinden geçirdiği tek bir düşünce bile Allah (cc) ’tan gizli kalmaz Dolayısıyla samimi olarak Allah (cc) ’tan bir istekte bulunmak için insanın yalnızca düşünmesi bile yeterlidir
Ayrıca “ Allah ’ı ayaktayken, otururken ve ast yatarken zikredin (Nisa Suresi, 103) ayetiyle, Allah (cc) insanın her durumda ve her şartta Rabbimiz'i anıp O ’na dua edebileceğini haber vermiştir Dolayısıyla Allah (cc) ’a sığınıp dua eden ve O ’ndan destek dileyen bir kimse için manâlı olan, Allah (cc) ’a aleyhinde olan samimiyeti ve teslimiyetidir Bir ayette Allah (cc), candan Rabbimiz'e sığınan bir kimseye takviye edeceğini şöyle bildirmektedir:
veya bıkkınlık ve gereksinim içinde olana, Kendisine dua ettiği vakit icabet eden, kötülüğü açıp gideren ve sizi yeryüzünün halifeleri kılan mı? Allah ile beraber başka bir ilah mı? Ne eksik nasihatalıp düşünüyorsunuz (Neml Suresi, 62)
Müminler keza dünya hayatları için, hem de ahiretleri için dua ederler Dua beraberinde tevekkülü de getirir Dua eden insan, karşısına çıkabilecek şiddet veya kolay her türlü durumu, bütün olayları, kainatın Yaratıcısı ve Hakimi olan Allah (cc) ’ın takdirine bırakmış demektir Bir problemi çözmenin veya önlemenin bütün yollarının evrendeki tüm kudretin sahibi olan Allah (cc) ’a dayandığını bilmek, tüm işlerin sonucunu Allah ’tan ummak ve sadece O ’na dua etmek, mümin için bir ferahlık ve güven kaynağıdır
Kimi ahali ise sadece can sıkıntısı, güçlük veya gereklilik içerisinde olduklarında Allah (cc) ’a sığınıp O ’nun yardımını ister; ama bu zorluklar ortadan kalktığında Allah (cc) ’a karşısında şükredici almak yerine yüz çevirirler Kuran ’da bu insanların gösterdiği samimiyetsiz konuşma şöyle bildirilmektedir:
İnsana bir zarar dokunduğunda, bağlı yatarken, otururken ya da ayaktayken Bize dua eder; zararını üstünden kaldırdığımız vakit ise, güya kendisine dokunan zarara Bizi hiç çağırmamış gibi dönergider İşte, ölçüyü taşıranlara yapmakta oldukları böyle süslenmiştir (Yunus Suresi, 12)
Madem Ki asıl makbul olan tavır, rahatlıkta da zorlukta da müminin durmadan aczinin ve Rabbimiz'e ne değin muhtaç olduğunun şuurunda olarak her işinde Allah (cc) ’a sığınmasıdır Allah (cc) ’a karşı böyle bir yakınlık içerisinde olan mümin, Allah (cc) ’ın rahmetinden yanlamasına kesintisiz ümitvar bir tavır içinde olur Dünyada da ahirette de Allah (cc) ’tan herşeyin en güzelini ve en hayırlısını umut eder
bunun dışında bir tutum tarzı Allah (cc) ’a karşı büyüklenmektir ancak, Kuran ’da bunun cezasının sonsuz cehennem olduğu bildirilir Gerçek imanı yaşayanlar, Allah (cc)'a iman edip teslim olmuştur ve Allah (cc) mümin kullarına sonsuz rahmetinden vaat etmiştir Allah (cc) ’ın, mümin kulları üzerindeki rahmeti Kuran ’da şöyle bildirilmektedir:
İman edip salih amellerde bulunanlar ise; Biz kuşkusuz onların kötülüklerini örteceğiz ve şüphesiz yaptıklarının en güzeliyle karşılık vereceğiz (Ankebut Suresi, 7) *