hackturkiye
FD Üye
Şu anda, mal taşımacılığı toplumumuzda o kadar normal ve kökleşmiş bir şey ki, milyonlarca parayı hareket ettiriyor ve hayatımızı kolaylaştırıyor, bugün malların taşınmasını o kadar küresel ve otomatik görüyoruz ki, tarih boyunca böyle olmuş gibi görünüyor. Eski zamanlarda ulaşım o kadar küresel değildi, ancak yıllar içinde büyük kaşiflerin keşfettiği ticaret yolları vardı, bu yazımızda Dünyadaki en önemli ticaret yollarını tanıyalım.
Tarih boyunca, birden fazla ticaret yolları ortaya çıktı. Ticaret yolları, tuz ve baharat gibi birçok farklı ürünün yalnızca belirli yerlere özel malların, talebiyle ortaya çıktı. Ticaret yolları, bu yollar üzerinde hâkimiyet kurmak isteyen devletler arasında birçok savaşa neden olmuştur. Bu yolları kontrolü altına almak isteyen devletlerden savaşı kaybedenler, ticareti devam ettirebilmek için, yeni ticaret yolları keşfetmişlerdir.
Tarihi çağlardaki uygarlıkların ekonomilerinin gelişmesine, kültürel, dini, diplomatik birçok alışverişin gerçekleşmesine neden olan ticaret yolları, Dünya tarihinin şekillenmesine neden olmuştur. Ekonomileri gelişen uygarlıkların refah seviyesi, üst seviyelere ulaştı. Aylar süren ticaret yolu kervan serüvenleri, bazen yüksek vergiler talep edilmesi nedeniyle yeni yolların aranmasına neden oldu. Bu arayışlar bazen, başka ticaret yolların keşfiyle bazen de savaşlarla sonuçlanmıştır.
Doğu ile Batı arasında köprü görevi yapan ticaret yollarındaki, tüccarlar aynı zamanda hastalıklara neden olan bakterilerin de taşınmasına neden olmuştur. Özetle, Dünyadaki ticaret yollarının faydaları oldukça fazla olmakla birlikte dezavantajları yönleri de vardır. Burada önemli olan Dünyadaki ticaret yollarının Dünya tarihini nasıl şekillendirdiğine dair bilgilere hakkında fikir sahibi olmaktır.
Dünyadaki ticaret yolları, sadece ticareti değil, kültürel alışverişi de kolaylaştırdı. Aynı zamanda, dinin, fikirlerin, bilginiz ve hatta bazen bakterilerin yayılması dâhil birçok şeyin taşınmasına neden olmuşlardır. Çeşitli uygarlıkların ekonomik kaynağı olan Dünyadaki ticaret yollarını tanıyalım.
İpek Yolu, Çin’in Xi’an şehrinde doğdu ve Pamir Dağları’nı geçerek Afganistan’a ve Akdeniz limanlarına giden gemilere malların yüklendiği Levant’a geçmeden önce Çin Seddi boyunca seyahat etti. Tüccarların, yaklaşık 6450 km’lik bir mesafenin tamamını kat etmesi nadirdi, bu yüzden birçoğu, ticaretlerini rotanın bazı bölümlerinde gerçekleştirirlerdi. MS 4.yüzyılda Roma İmparatorluğu çöktüğünde, İpek Yolu güvensiz bir hâl aldı ve kullanım dışı kaldı. Moğollar, 13. Yüzyılda İpek yolunu tekrar canlandırdı. 13. yüzyılda İpek Yolu‘nu takip ederek Çin’i ziyaret eden ilk Avrupalılardan biri Marco Polo oldu.
İpek Yolu, ticaret ve kültürler arası bağlantılar dışında; bazı bilim adamlarının düşündüğü gibi, Kara Ölüm olarak bilinen vebaya neden olan bakterinin, bu rota boyunca seyahat eden tüccarlar tarafından yayılmış olabilir.
Bu durum, hızlı gemilerin keşfedilmesini, Doğu ile Batı arasındaki yeni diplomatik ilişkinlerin beslenmesini sağladı. Hollandalılar ve İngilizler, Hindistan cevizi ve karanfil kaynağı olan Baharat Adaları olarak bilinen günümüzde Endonezya’sındaki baharat ticaretinin kontrolünden oldukça yararlandı. Bu uğurda, savaşlar yapılarak, topraklar sömürgeleştirildi ve baharat ticaretinden servetler kazanıldı.
Buhur ve mühür, Roma, Yunan ve Mısır Uygarlıkları için önemli bir meta haline geldi. Gelişen kara yolu ticaretiyle ile birlikte tütsü yolu, zirve yaptığı dönemde yıl boyunca 3000 ton tütsü ticaretine ulaştı. Rotanın tamamlanması 62 gün sürüyordu, kervanlardan çok yüksek vergiler talep edilmesi zaman zaman rotanın değişmesine yol açtı. MS 1.yüzyılda, gelişmiş deniz yollarının cazip hale gelmesi, bu eski kara yoluyla ticaretin önemini yitirmesine neden oldu.
Tuz yolu denilen rotalar birden fazlaydı. Bu rotalardan en ünlülerinden biri; Roma yakınlarında yer alan Ostia’dan İtalya’yı geçerek, Adriyatik kıyısına uzanan Roma Via Salaria adı verilen tuz yoluydu.
Avrupa’daki diğer bir önemli tuz yolu da Eski Tuz Yoluydu. Bu yol, Kuzey Avrupa’nın en bol tuz kaynaklarından birine sahip olan, Kuzey Almanyadaki Lüneburg’dan, Kuzey Almanya kıyısında yer alan Lübeck’e kadar uzanan yaklaşık 100 kilometre uzunluğa sahip bölgeyi kapsıyordu.
Tuz getiren bir aracın, Eski Tuz Yolunu geçmesi yaklaşık 20 gün sürerdi. Tuz Yolu boyunca yer alan birçok kasaba, vagonlardan vergi ve harçlar alarak zenginleşirdi.
Tarih boyunca, birden fazla ticaret yolları ortaya çıktı. Ticaret yolları, tuz ve baharat gibi birçok farklı ürünün yalnızca belirli yerlere özel malların, talebiyle ortaya çıktı. Ticaret yolları, bu yollar üzerinde hâkimiyet kurmak isteyen devletler arasında birçok savaşa neden olmuştur. Bu yolları kontrolü altına almak isteyen devletlerden savaşı kaybedenler, ticareti devam ettirebilmek için, yeni ticaret yolları keşfetmişlerdir.
Tarihi çağlardaki uygarlıkların ekonomilerinin gelişmesine, kültürel, dini, diplomatik birçok alışverişin gerçekleşmesine neden olan ticaret yolları, Dünya tarihinin şekillenmesine neden olmuştur. Ekonomileri gelişen uygarlıkların refah seviyesi, üst seviyelere ulaştı. Aylar süren ticaret yolu kervan serüvenleri, bazen yüksek vergiler talep edilmesi nedeniyle yeni yolların aranmasına neden oldu. Bu arayışlar bazen, başka ticaret yolların keşfiyle bazen de savaşlarla sonuçlanmıştır.
Doğu ile Batı arasında köprü görevi yapan ticaret yollarındaki, tüccarlar aynı zamanda hastalıklara neden olan bakterilerin de taşınmasına neden olmuştur. Özetle, Dünyadaki ticaret yollarının faydaları oldukça fazla olmakla birlikte dezavantajları yönleri de vardır. Burada önemli olan Dünyadaki ticaret yollarının Dünya tarihini nasıl şekillendirdiğine dair bilgilere hakkında fikir sahibi olmaktır.
Dünyadaki ticaret yolları, sadece ticareti değil, kültürel alışverişi de kolaylaştırdı. Aynı zamanda, dinin, fikirlerin, bilginiz ve hatta bazen bakterilerin yayılması dâhil birçok şeyin taşınmasına neden olmuşlardır. Çeşitli uygarlıkların ekonomik kaynağı olan Dünyadaki ticaret yollarını tanıyalım.
Dünya Tarihini Şekillendiren Ticaret Yolları
- İpek Yolu
İpek Yolu, Çin’in Xi’an şehrinde doğdu ve Pamir Dağları’nı geçerek Afganistan’a ve Akdeniz limanlarına giden gemilere malların yüklendiği Levant’a geçmeden önce Çin Seddi boyunca seyahat etti. Tüccarların, yaklaşık 6450 km’lik bir mesafenin tamamını kat etmesi nadirdi, bu yüzden birçoğu, ticaretlerini rotanın bazı bölümlerinde gerçekleştirirlerdi. MS 4.yüzyılda Roma İmparatorluğu çöktüğünde, İpek Yolu güvensiz bir hâl aldı ve kullanım dışı kaldı. Moğollar, 13. Yüzyılda İpek yolunu tekrar canlandırdı. 13. yüzyılda İpek Yolu‘nu takip ederek Çin’i ziyaret eden ilk Avrupalılardan biri Marco Polo oldu.
İpek Yolu, ticaret ve kültürler arası bağlantılar dışında; bazı bilim adamlarının düşündüğü gibi, Kara Ölüm olarak bilinen vebaya neden olan bakterinin, bu rota boyunca seyahat eden tüccarlar tarafından yayılmış olabilir.
- Baharat Yolu
Bu durum, hızlı gemilerin keşfedilmesini, Doğu ile Batı arasındaki yeni diplomatik ilişkinlerin beslenmesini sağladı. Hollandalılar ve İngilizler, Hindistan cevizi ve karanfil kaynağı olan Baharat Adaları olarak bilinen günümüzde Endonezya’sındaki baharat ticaretinin kontrolünden oldukça yararlandı. Bu uğurda, savaşlar yapılarak, topraklar sömürgeleştirildi ve baharat ticaretinden servetler kazanıldı.
- Tütsü Rotası
Buhur ve mühür, Roma, Yunan ve Mısır Uygarlıkları için önemli bir meta haline geldi. Gelişen kara yolu ticaretiyle ile birlikte tütsü yolu, zirve yaptığı dönemde yıl boyunca 3000 ton tütsü ticaretine ulaştı. Rotanın tamamlanması 62 gün sürüyordu, kervanlardan çok yüksek vergiler talep edilmesi zaman zaman rotanın değişmesine yol açtı. MS 1.yüzyılda, gelişmiş deniz yollarının cazip hale gelmesi, bu eski kara yoluyla ticaretin önemini yitirmesine neden oldu.
- Tuz Yolu
Tuz yolu denilen rotalar birden fazlaydı. Bu rotalardan en ünlülerinden biri; Roma yakınlarında yer alan Ostia’dan İtalya’yı geçerek, Adriyatik kıyısına uzanan Roma Via Salaria adı verilen tuz yoluydu.
Avrupa’daki diğer bir önemli tuz yolu da Eski Tuz Yoluydu. Bu yol, Kuzey Avrupa’nın en bol tuz kaynaklarından birine sahip olan, Kuzey Almanyadaki Lüneburg’dan, Kuzey Almanya kıyısında yer alan Lübeck’e kadar uzanan yaklaşık 100 kilometre uzunluğa sahip bölgeyi kapsıyordu.
Tuz getiren bir aracın, Eski Tuz Yolunu geçmesi yaklaşık 20 gün sürerdi. Tuz Yolu boyunca yer alan birçok kasaba, vagonlardan vergi ve harçlar alarak zenginleşirdi.