iltasyazilim
FD Üye
Düşük yapan bir bayan Ramazan orucunu nasıl tutar?
Bu konuda fıkıh kaynaklarında bulunan bilgiler ayet ve hadislere dayanmayıp herkes kendi dönemindeki tıbbî bilgilere dayanmaktadır Bu sebeple günümüzde de mevcut tıbbî veriler dikkate alınmalıdır Hanefî ve Hanbelîlere göre; el, ayak veya parmak gibi organları belirmiş olan bir bebek düşüren kadından gelen kan, nifas (lohusalık) kanıdır Dolayısıyla bu kadın tıpkı sağ olarak çocuk doğurmuş gibi lohusadır, oruçlu ise orucu bozulmuş olur Lohusalık kanı devam ettiği sürece de oruç tutamaz El ve ayak gibi organlar belirmeden meydana gelmiş düşükten sonradan görülen kan, istihâza (özür) kanıdır Bu kan, diğer organlardan gelen kan gibidir Böyle bir kanın gelmesi ile yalnız abdest bozulur Sürekli gelirse, özürlü hükmüne geçer ve özür sahiplerine ait olan hükümler bu gibilerde de uygulanır Bu durumdaki bir kadından namaz sorumluluğu düşmez, orucunu kazaya bırakamaz ve kocasıyla cinsel ilişkide bulunabilir (Bkz Merğînânî, elHidâye, I, 226; İbn Kudâme, elMuğnî, I, 431) Şâfiî ve Mâlikîlere kadar ise her durumdaki düşük, lohusalık sebebidir (Remlî, Nihâyetü ’lmuhtâc, I, 212; Dusûkî, Hâşiye, I, 174175) Bu durumda lohusalık hükümleri uygulanır Hanefî ve Hanbelîlerin verdiği bu hükmün, rahim yolundan gelip düşendışında çıkan maddenin embriyo mi yahut diğer bir şey mi olduğunun ancak eletap gibi organların belirmesiyle ayrıştırılabildiği zamanlarda verilmiş olduğu dikkate alınmalıdır (Bkz Kâsânî, Bedâî ’, I, 43) Dolayısıyla rahimden gelen şeyin niteliği ve hangi aşamada olursa olsun düşen şeyin embriyo olup olmadığı günümüzde saptama edilebildiği için bu tespite kadar adet edinmek yerinde olacaktır Bu itibarla organları emin olsun ya da olmasın düşenin cenin olduğu biliniyorsa, düşükten sonradan görülen kan da lohusalık (nifas) kabul edilmelidir Nitekim Şâfiî ve Mâlikîlere göre de her durumdaki düşük lohusalık sebebidir *
Bu konuda fıkıh kaynaklarında bulunan bilgiler ayet ve hadislere dayanmayıp herkes kendi dönemindeki tıbbî bilgilere dayanmaktadır Bu sebeple günümüzde de mevcut tıbbî veriler dikkate alınmalıdır Hanefî ve Hanbelîlere göre; el, ayak veya parmak gibi organları belirmiş olan bir bebek düşüren kadından gelen kan, nifas (lohusalık) kanıdır Dolayısıyla bu kadın tıpkı sağ olarak çocuk doğurmuş gibi lohusadır, oruçlu ise orucu bozulmuş olur Lohusalık kanı devam ettiği sürece de oruç tutamaz El ve ayak gibi organlar belirmeden meydana gelmiş düşükten sonradan görülen kan, istihâza (özür) kanıdır Bu kan, diğer organlardan gelen kan gibidir Böyle bir kanın gelmesi ile yalnız abdest bozulur Sürekli gelirse, özürlü hükmüne geçer ve özür sahiplerine ait olan hükümler bu gibilerde de uygulanır Bu durumdaki bir kadından namaz sorumluluğu düşmez, orucunu kazaya bırakamaz ve kocasıyla cinsel ilişkide bulunabilir (Bkz Merğînânî, elHidâye, I, 226; İbn Kudâme, elMuğnî, I, 431) Şâfiî ve Mâlikîlere kadar ise her durumdaki düşük, lohusalık sebebidir (Remlî, Nihâyetü ’lmuhtâc, I, 212; Dusûkî, Hâşiye, I, 174175) Bu durumda lohusalık hükümleri uygulanır Hanefî ve Hanbelîlerin verdiği bu hükmün, rahim yolundan gelip düşendışında çıkan maddenin embriyo mi yahut diğer bir şey mi olduğunun ancak eletap gibi organların belirmesiyle ayrıştırılabildiği zamanlarda verilmiş olduğu dikkate alınmalıdır (Bkz Kâsânî, Bedâî ’, I, 43) Dolayısıyla rahimden gelen şeyin niteliği ve hangi aşamada olursa olsun düşen şeyin embriyo olup olmadığı günümüzde saptama edilebildiği için bu tespite kadar adet edinmek yerinde olacaktır Bu itibarla organları emin olsun ya da olmasın düşenin cenin olduğu biliniyorsa, düşükten sonradan görülen kan da lohusalık (nifas) kabul edilmelidir Nitekim Şâfiî ve Mâlikîlere göre de her durumdaki düşük lohusalık sebebidir *