iltasyazilim
FD Üye
Estetik Yaptırmak Hakkında Dini Bilgi
Estetik Yaptırmanın dini Hükmü nedir?
Estetik Yaptırmanın dini açıdan sakıncaları nelerdir?
Bugün estetik veya güzelleştirme ameliyatı olarak aşina operasyonlarla gövde üstünde yapılan değiştirmeler daha fazla burun, çene, göğüs ve yüzü amaç alır Bu, ruh ve ahlâk güzelliğinden ziyade, şekil ve görünüşe ağırlık veren maddeci anlayışın özendirme ettiği bir musibettir
Esas olarak, aklı selîm sahibi bir insan Allah ’ın kendisine ihsan ettiği ceset elbisesine razı olur Çünkü organların yerli yerinde yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vücuda yerleştirilmesi insanın şükretmesine kâfidir İnsan hiçbir emek harcamadan, hiçbir harcama yapmadan kendisinde mevcut olan çekicilik ve özelliklerle yetinmeli, yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme düşüncesiyle vücudunu sun ’î bir biçime sokmaya yeltenmemelidir
Meseleye dinî açıdan bakıldığında üç husus karşımıza çıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytânî bir vesveseden kaynaklanmaktadır Nitekim Iblis Hz Âdem ’e secde etmeyip Allah ’ın rahmetinden uzaklaştırılınca şöyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah ’ın yarattıklarını değiştirecekler Kim Allah ’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse, kuşkusuz, açıktan açığa büyük bir ziyana düşmüş demektir1
İslâmdan önceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek, ciltlerini maviye boyarlar, putları adına çocuklarının başında bir miktar saç bırakırlardı
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vücutta değişikliklere yönelik hareketleri tasvip etmemiştir Buharî ve Müslim ’de rivayet edilen hadislerde, güzellik için vücuda vurma yapanın, yaptıranın, dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah ’ın yarattığını değiştirenlerin İlâhî rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir2
Lüzum bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugünkü şekliyle yüz ve öteki organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah göre kendilerine verilen şekil ve güzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz etmekte ve ilâhî sanatı beğenmemektedir İşte hiçbir gerekçe ve ciddîsıhhî bir sebep yokken, sırf güzellik düşüncesiyle estetik ameliyatı yaptırmak meşru görülmemektedir
Yasal görülmemesine sebep olan ikinci husus, bedene ızdırap verip, azap ve ıztıraba sokmaktır Bir Zamanlar olduğu gibi dövme yaptıranlar, dişlerini inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar vücutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah kadar kendilerine emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir Ameliyatta bıçağın altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan büyük ölçüde tehlikeyle yüz yüze gelmektedir Halbuki Cenabı Adalet “Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayın3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır
Üçüncü husus da, bu ameliyat fazla pahalıya yapıldığından büyük bir israfa yol açmasıdır Üstelik bu müsriflik realite ve öz için değil, dış görünüş ve şekil için yapılmıştır Bugün birçok insan müzmin hastalıklardan kurtulmak için paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vücudu güzelleştirmek için estetik ameliyat olanlar milyonlarca para dökmektedir Müsriflik da haramdır
Fakat meşru ve mâkul bir gerekçe varsa mesele çeşitlilik talep eder Meselâ doğuma dayalı olarak “tavşan dudak denilen kesik dudaklı doğanlar ya da güya bedenî bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir Yangın, trafik kazası ya da benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir hata olanlar da aynı şekilde mütalâa edilmektedir Yani böyle bir kusuru olan kimse, toplum içinde psikolojik bir sıkıntı çekiyor, bayağılık duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir ve çirkin gösteriyorsa; böyle bir ârızanın giderilmesi bir değişiklik çare mahiyetini taşır4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur
Çünkü Allah dinde bizim için bir zorluk kılmamıştır Yukarıda mealini verdiğimiz hadisteki “alımlılık için kaydı meseleye açıklık getirmektedir Yani estetik ameliyat ve vücuttaki değişiklikler önemli bir kusur ve arızayı tamir etmek niyeti ile yok de, güzelleşme kasdıyla yapılırsa haram olur; bir zararı ve çirkinliği tamir etmek niyetiyle olağan ülkü getirmek için yapılırsa caiz olur
1 Nisâ Sûresi, 119
2 Müslim, Libas: 119120; Buhârî, Libas: 82, 85
3 Bukara Sûresi, 195
4 Umdetü ’lKarî, 22: 63; elKardâvî, İslâmda Helâl ve Haram, s 103
Mehmed Paksu Helal – Haram
*
Estetik Yaptırmanın dini Hükmü nedir?
Estetik Yaptırmanın dini açıdan sakıncaları nelerdir?
Bugün estetik veya güzelleştirme ameliyatı olarak aşina operasyonlarla gövde üstünde yapılan değiştirmeler daha fazla burun, çene, göğüs ve yüzü amaç alır Bu, ruh ve ahlâk güzelliğinden ziyade, şekil ve görünüşe ağırlık veren maddeci anlayışın özendirme ettiği bir musibettir
Esas olarak, aklı selîm sahibi bir insan Allah ’ın kendisine ihsan ettiği ceset elbisesine razı olur Çünkü organların yerli yerinde yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vücuda yerleştirilmesi insanın şükretmesine kâfidir İnsan hiçbir emek harcamadan, hiçbir harcama yapmadan kendisinde mevcut olan çekicilik ve özelliklerle yetinmeli, yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme düşüncesiyle vücudunu sun ’î bir biçime sokmaya yeltenmemelidir
Meseleye dinî açıdan bakıldığında üç husus karşımıza çıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytânî bir vesveseden kaynaklanmaktadır Nitekim Iblis Hz Âdem ’e secde etmeyip Allah ’ın rahmetinden uzaklaştırılınca şöyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah ’ın yarattıklarını değiştirecekler Kim Allah ’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse, kuşkusuz, açıktan açığa büyük bir ziyana düşmüş demektir1
İslâmdan önceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek, ciltlerini maviye boyarlar, putları adına çocuklarının başında bir miktar saç bırakırlardı
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vücutta değişikliklere yönelik hareketleri tasvip etmemiştir Buharî ve Müslim ’de rivayet edilen hadislerde, güzellik için vücuda vurma yapanın, yaptıranın, dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah ’ın yarattığını değiştirenlerin İlâhî rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir2
Lüzum bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugünkü şekliyle yüz ve öteki organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah göre kendilerine verilen şekil ve güzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz etmekte ve ilâhî sanatı beğenmemektedir İşte hiçbir gerekçe ve ciddîsıhhî bir sebep yokken, sırf güzellik düşüncesiyle estetik ameliyatı yaptırmak meşru görülmemektedir
Yasal görülmemesine sebep olan ikinci husus, bedene ızdırap verip, azap ve ıztıraba sokmaktır Bir Zamanlar olduğu gibi dövme yaptıranlar, dişlerini inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar vücutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah kadar kendilerine emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir Ameliyatta bıçağın altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan büyük ölçüde tehlikeyle yüz yüze gelmektedir Halbuki Cenabı Adalet “Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayın3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır
Üçüncü husus da, bu ameliyat fazla pahalıya yapıldığından büyük bir israfa yol açmasıdır Üstelik bu müsriflik realite ve öz için değil, dış görünüş ve şekil için yapılmıştır Bugün birçok insan müzmin hastalıklardan kurtulmak için paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vücudu güzelleştirmek için estetik ameliyat olanlar milyonlarca para dökmektedir Müsriflik da haramdır
Fakat meşru ve mâkul bir gerekçe varsa mesele çeşitlilik talep eder Meselâ doğuma dayalı olarak “tavşan dudak denilen kesik dudaklı doğanlar ya da güya bedenî bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir Yangın, trafik kazası ya da benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir hata olanlar da aynı şekilde mütalâa edilmektedir Yani böyle bir kusuru olan kimse, toplum içinde psikolojik bir sıkıntı çekiyor, bayağılık duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir ve çirkin gösteriyorsa; böyle bir ârızanın giderilmesi bir değişiklik çare mahiyetini taşır4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur
Çünkü Allah dinde bizim için bir zorluk kılmamıştır Yukarıda mealini verdiğimiz hadisteki “alımlılık için kaydı meseleye açıklık getirmektedir Yani estetik ameliyat ve vücuttaki değişiklikler önemli bir kusur ve arızayı tamir etmek niyeti ile yok de, güzelleşme kasdıyla yapılırsa haram olur; bir zararı ve çirkinliği tamir etmek niyetiyle olağan ülkü getirmek için yapılırsa caiz olur
1 Nisâ Sûresi, 119
2 Müslim, Libas: 119120; Buhârî, Libas: 82, 85
3 Bukara Sûresi, 195
4 Umdetü ’lKarî, 22: 63; elKardâvî, İslâmda Helâl ve Haram, s 103
Mehmed Paksu Helal – Haram
*