Farabi'nin Mutluluk Anlayışı Nasıldır
Mutluluk Anlayışı Farabi
Farabinin felsefesinin merkezini siyaset felsefesi oluşturmaktadır; ahlak veya ahlak felsefesi ise siyaset felsefesine tabidir Ahlak bireyin mutluluğu ile, siyaset ise toplum mutluluğu ile ilgilenir
ElFarabi, ahlakın başlıca amacı olarak Platonun cumhuriyetinde anladığı mutluluğa erişme yolunu oğrenmek sayıyordu Mutluluğa İnananlara Yol Gosteren adlı tezi de, mutluluğun insan isteklerinin son amacı olduğunu yazar İnsanın heveslendiği her şey iyi ve azami derecede mukemmeldir Mutluluk, yuksek bir yarara sahiptir; insan ne kadar bu yarara erişmek isterse (ozundeki gucte), bu mutluluk da o kadar tam olacaktır
ElFarabi, insan hareketlerinde ne ovgu ne de sitem gorevi yapan bir sistemin bulunduğunu soyler Mutluluk denen şeye, iyi ve ovulecek hareketler yaparak erişilebilir İnsan iyi harekette ozgurdur Bu, yeteneğe donuşebilen potansiyel bir ayırıcı niteliktir
ElFarabi, ovulecek huyların ve ayıplamaya değer huyların kazanıldığını pratikte oğretir İnsanda ovulecek huylar olmayabilir, ama onları alışkanlık yardımıyla taşıma durumundadır İyi hareket orta derecede bir harekettir, zira ruha ve vucuda olcusuzce zarar verir Ama orta derecede hareket bilgisine nasıl ulaşılır?
ElFarabi hareketin zamanını, hareketin yerini hesaba katmak, hareketi gercekleştiren kişiliği, onun amaclarını, niyetini dikkate almak, butun bu şartlarla birleşimde arac ve hareketi kullanmak gerektiğini soyler Ovulecek hareketleri gercekleştirmeye uygun en onemli spesifik nitelikler, sert bir kararlılık ve doğru belirlemedir Doğru belirleme, insanın algılayabileceği bilgiyi verir Algılayabilirlik iki kategoriye ayrılır :
Kendi doğasında algılanabilir, ama gercekleşmez; orneğin dunyanın sadece Allah tarafından yaratıldığı,
Algılanabilir ve gercekleşebilir; orneğin aileye itaatın iyi olduğunun bilinmesi
Bu iki bilgi tipi (teorik ve pratik), insanın mutluluğa erişmesi yoluyla felsefeyi oluşturur
Farabi, tum bu insani nesnelerin birbirinden ayrılmamaları gerektiği, aksi takdirde bunların eksik ve sakat olacaklarını duşunuyor En guclu duşunme erdemiyle en guclu ahlaki erdemi birbiriyle bağlantılı goruyor Burada sadece ahlaki erdemler uzerinde durulacak fakat duşunme erdemleriyle birlikte incelenmesi daha doğru olacaktır
ElFarabi şoyle yazar : Eğer insan, teorik duşunce yeteneğinin sonucuyla mutluluğu kavrasaydı, onune belli bir amac koyar, hırsı doğuran gucunun etkisi altında ve duşunce yeteneğinin sonucuyla, tasavvur ve duygu gucunun sonucuyla yeterlilik icin gerekeni yapar, sonra da hırsı doğuran, gucunu yoneten organlarının sonucuyla bu hareketleri gercekleştirdi O zaman insanın butun hareketleri erdemli, ve harikulade olacaktır
Mutluluk Anlayışı Farabi
Farabinin felsefesinin merkezini siyaset felsefesi oluşturmaktadır; ahlak veya ahlak felsefesi ise siyaset felsefesine tabidir Ahlak bireyin mutluluğu ile, siyaset ise toplum mutluluğu ile ilgilenir
ElFarabi, ahlakın başlıca amacı olarak Platonun cumhuriyetinde anladığı mutluluğa erişme yolunu oğrenmek sayıyordu Mutluluğa İnananlara Yol Gosteren adlı tezi de, mutluluğun insan isteklerinin son amacı olduğunu yazar İnsanın heveslendiği her şey iyi ve azami derecede mukemmeldir Mutluluk, yuksek bir yarara sahiptir; insan ne kadar bu yarara erişmek isterse (ozundeki gucte), bu mutluluk da o kadar tam olacaktır
ElFarabi, insan hareketlerinde ne ovgu ne de sitem gorevi yapan bir sistemin bulunduğunu soyler Mutluluk denen şeye, iyi ve ovulecek hareketler yaparak erişilebilir İnsan iyi harekette ozgurdur Bu, yeteneğe donuşebilen potansiyel bir ayırıcı niteliktir
ElFarabi, ovulecek huyların ve ayıplamaya değer huyların kazanıldığını pratikte oğretir İnsanda ovulecek huylar olmayabilir, ama onları alışkanlık yardımıyla taşıma durumundadır İyi hareket orta derecede bir harekettir, zira ruha ve vucuda olcusuzce zarar verir Ama orta derecede hareket bilgisine nasıl ulaşılır?
ElFarabi hareketin zamanını, hareketin yerini hesaba katmak, hareketi gercekleştiren kişiliği, onun amaclarını, niyetini dikkate almak, butun bu şartlarla birleşimde arac ve hareketi kullanmak gerektiğini soyler Ovulecek hareketleri gercekleştirmeye uygun en onemli spesifik nitelikler, sert bir kararlılık ve doğru belirlemedir Doğru belirleme, insanın algılayabileceği bilgiyi verir Algılayabilirlik iki kategoriye ayrılır :
Kendi doğasında algılanabilir, ama gercekleşmez; orneğin dunyanın sadece Allah tarafından yaratıldığı,
Algılanabilir ve gercekleşebilir; orneğin aileye itaatın iyi olduğunun bilinmesi
Bu iki bilgi tipi (teorik ve pratik), insanın mutluluğa erişmesi yoluyla felsefeyi oluşturur
Farabi, tum bu insani nesnelerin birbirinden ayrılmamaları gerektiği, aksi takdirde bunların eksik ve sakat olacaklarını duşunuyor En guclu duşunme erdemiyle en guclu ahlaki erdemi birbiriyle bağlantılı goruyor Burada sadece ahlaki erdemler uzerinde durulacak fakat duşunme erdemleriyle birlikte incelenmesi daha doğru olacaktır
ElFarabi şoyle yazar : Eğer insan, teorik duşunce yeteneğinin sonucuyla mutluluğu kavrasaydı, onune belli bir amac koyar, hırsı doğuran gucunun etkisi altında ve duşunce yeteneğinin sonucuyla, tasavvur ve duygu gucunun sonucuyla yeterlilik icin gerekeni yapar, sonra da hırsı doğuran, gucunu yoneten organlarının sonucuyla bu hareketleri gercekleştirdi O zaman insanın butun hareketleri erdemli, ve harikulade olacaktır