iltasyazilim
FD Üye
Fıkra Türünün özellikleri
Fikra Türü Ve Özellikleri
Fıkra Nedir?
Fıkra nın Özellikleri Nelerdir?
Fıkra Türleri
FIKRA TÜRÜ VE FIKRA TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
ESPRI TÜRÜ VE ESPRI TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
* Olayların gülünç, olağandışı ve çelişkili yönlerini yansıtarak insanı düşündürme, eğlendirme veya güldürme sanatıdır Bu amaçla yazılan edebi eserler de mizah türü için de değerlendirilir En kaba şaka olarak en ince espriye kadar tüm mizah örnekleri, birbiri ile ahenk içindeki olaylar arasındaki çelişkinin birdenbire ortaya çıkarılmasına dayanır Espri gelenek ve kuralların sorgulanmasında önemli bir rol oynar İki amacı vardır, saldırma ve savunma İnsanın topluca yaşamaya başladığı dönemle birlikte mizah da otaya çıkmıştır Kentleşmeyle birlikte daha görünmeyen ve dolambaçlı bir nitelik kazandı
*Mizahı maddesel şiddetten ayırıp belirgin dilli bir sanata dönüştüren Atinalılar olmuştur Ortaçağda kilise ve kralları alaya alan masallarıyla şenliklerde halkı eğlendiren öykü anlatıcıları jonglörler ve gezgin minstrel ’le birlikte açık cinsel çağrışımları da olan yeni bir mizah türü yagınlaştı 20 yüzyılda yeni bir espri türü doğdu Komik öğelerin yanı sıra ürkütücü ve dehşet öğelere de yer veren kara espri ortaya çıktı Siyasal mizah da bu dönemde ağırlık kazandı
1GÜLDÜRÜCÜ FIKRALAR
Maksat:kısa ve kısa ve öz biçimde bir görüşü belirtme
bir ders veya öğüt vermektir
Vasıta:güldürücü,eğlendirici anlatım
UYARI:Ara Sıra kasıt aracın yerine geçebilir, tek amaç güldürmek olabilir
Yazanı ya da söyleyeni kesin değildir
2GAZETE VE DERGİ FIKRALARI
Gazete ve dergilerin belirli köşelerinde
Konular genellikle güncel
Gazetelerdekine köşe yazısı denir
Deneme türünün gazete ve dergilerdeki durumu diyebiliriz
Esas niyet :Okurun manâlı noktalara dikkatini sürüklemek, onu ihtar etmek ve düşündürmektir
Kanıtlama yoluna gitmez
Kısa ve günübirlik yazılardır
Yüzeysel
Nükteli sözler ve atasözlerinden yararlanır
Kişisel düşünceler
Us ağırlıklıdır,zihin yazılarıdır
Türk edebiyatında espri
* Türk edebiyatında ise gerçek anlamda birincil mizah ürünleri masallar, fıkralar ve seyirlik oyunlardır Divan edebiyatında da sık rastlanmamakla birlikte mizah yer almıştır Tanzimat döneminde Türk mizahının çehresi geniş ölçüde değişti Teodor Kasap ve Direktör Ali Bey ’in Fransız edebiyatının etkisiyle yazdıkları tiyatro eserleri tartı kazandı Şinasi ’nin Şair Evlenmesi, Ziya Paşa ’nın Zafername Şerhi, Namık Kemal ’in imzasız fıkra ve yergileri bu tiyatro eserlerini izledi 2 Meşrutiyet ’le birlikte Türk mizah edebiyatı büyük gelişme gösterdi Baha Tevfik, Peyami Safa, Ömer Seyfettin, Yusuf Ziya Ortaç ve Orhan Seyfi Orhon gibi çoğu yazan espri yazılarıyla ünlendi
* Cumhuriyetle birlikte Türk mizahı yeni bir kimlik kazandı Bu dönem yazarları geçmişi eleştiren, yani dönemi savunan bir tutum benimsedi Fazla partili dönemle birlikte mizah kapsam ve konu bakamından büyük zenginlik kazandı Aziz Nesin, Sabahattin Ali, Rifat Ilgaz, Orhan Kemal, Bedii Faik, Haldun Taner, Muzaffer İzgü, Çetin Altan gibi yazarlar bu dönemin manâlı isimleridir *
Fikra Türü Ve Özellikleri
Fıkra Nedir?
Fıkra nın Özellikleri Nelerdir?
Fıkra Türleri
FIKRA TÜRÜ VE FIKRA TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
ESPRI TÜRÜ VE ESPRI TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
* Olayların gülünç, olağandışı ve çelişkili yönlerini yansıtarak insanı düşündürme, eğlendirme veya güldürme sanatıdır Bu amaçla yazılan edebi eserler de mizah türü için de değerlendirilir En kaba şaka olarak en ince espriye kadar tüm mizah örnekleri, birbiri ile ahenk içindeki olaylar arasındaki çelişkinin birdenbire ortaya çıkarılmasına dayanır Espri gelenek ve kuralların sorgulanmasında önemli bir rol oynar İki amacı vardır, saldırma ve savunma İnsanın topluca yaşamaya başladığı dönemle birlikte mizah da otaya çıkmıştır Kentleşmeyle birlikte daha görünmeyen ve dolambaçlı bir nitelik kazandı
*Mizahı maddesel şiddetten ayırıp belirgin dilli bir sanata dönüştüren Atinalılar olmuştur Ortaçağda kilise ve kralları alaya alan masallarıyla şenliklerde halkı eğlendiren öykü anlatıcıları jonglörler ve gezgin minstrel ’le birlikte açık cinsel çağrışımları da olan yeni bir mizah türü yagınlaştı 20 yüzyılda yeni bir espri türü doğdu Komik öğelerin yanı sıra ürkütücü ve dehşet öğelere de yer veren kara espri ortaya çıktı Siyasal mizah da bu dönemde ağırlık kazandı
1GÜLDÜRÜCÜ FIKRALAR
Maksat:kısa ve kısa ve öz biçimde bir görüşü belirtme
bir ders veya öğüt vermektir
Vasıta:güldürücü,eğlendirici anlatım
UYARI:Ara Sıra kasıt aracın yerine geçebilir, tek amaç güldürmek olabilir
Yazanı ya da söyleyeni kesin değildir
2GAZETE VE DERGİ FIKRALARI
Gazete ve dergilerin belirli köşelerinde
Konular genellikle güncel
Gazetelerdekine köşe yazısı denir
Deneme türünün gazete ve dergilerdeki durumu diyebiliriz
Esas niyet :Okurun manâlı noktalara dikkatini sürüklemek, onu ihtar etmek ve düşündürmektir
Kanıtlama yoluna gitmez
Kısa ve günübirlik yazılardır
Yüzeysel
Nükteli sözler ve atasözlerinden yararlanır
Kişisel düşünceler
Us ağırlıklıdır,zihin yazılarıdır
Türk edebiyatında espri
* Türk edebiyatında ise gerçek anlamda birincil mizah ürünleri masallar, fıkralar ve seyirlik oyunlardır Divan edebiyatında da sık rastlanmamakla birlikte mizah yer almıştır Tanzimat döneminde Türk mizahının çehresi geniş ölçüde değişti Teodor Kasap ve Direktör Ali Bey ’in Fransız edebiyatının etkisiyle yazdıkları tiyatro eserleri tartı kazandı Şinasi ’nin Şair Evlenmesi, Ziya Paşa ’nın Zafername Şerhi, Namık Kemal ’in imzasız fıkra ve yergileri bu tiyatro eserlerini izledi 2 Meşrutiyet ’le birlikte Türk mizah edebiyatı büyük gelişme gösterdi Baha Tevfik, Peyami Safa, Ömer Seyfettin, Yusuf Ziya Ortaç ve Orhan Seyfi Orhon gibi çoğu yazan espri yazılarıyla ünlendi
* Cumhuriyetle birlikte Türk mizahı yeni bir kimlik kazandı Bu dönem yazarları geçmişi eleştiren, yani dönemi savunan bir tutum benimsedi Fazla partili dönemle birlikte mizah kapsam ve konu bakamından büyük zenginlik kazandı Aziz Nesin, Sabahattin Ali, Rifat Ilgaz, Orhan Kemal, Bedii Faik, Haldun Taner, Muzaffer İzgü, Çetin Altan gibi yazarlar bu dönemin manâlı isimleridir *