iltasyazilim
FD Üye
Frankfurt Okulu Düşünürleri,
Frankfurt Okulunun Amacı,
Frankfurt Okulu Temsilcileri
Frankfurt Okulu Nedir
Frankfurt okulu, Almanya ’da 1923 yılında kurulan ve sosyoloji, siyaset bilim, psikanaliz, tarih, estetik, felsefe, müzikoloji gibi farklı disiplinlerden insanları bir araya getiren Toplumsal Araştırma Enstitüsü`nün bir fikir akımı olarak ifade edilmesidir Okulun genel teşebbüs biçimi eleştirel kuram olarak adlandırılmaktadır
Frankfurt Okulu'nun Tarihçesi
Marksizmin eleştirel bir edinimine yönelmiş ve bu doğrultuda yeni bir eleştirel toplum teorisi kurmaya çalışmışlardır Rus devrimi'nin Stalinizm'e dönüşerek yozlaşması, Avrupa'da sol kanat hareketlerin yenilgisi ya da düşüşü, giderek yükselen Nazizm ve faşizm olguları, kapitalist sistemde baş bildiren yeni iktisadi ve siyasal ivmeler, Okul'un ortaya çıkış koşullarını gösterir Ayrıca kapitalizmin hem de Sovyet sosyalizminin eleştirisi, Frankfurt Okulu'nun belli başlı düsturu olarak belirtilebilir
Marksist eleştirel toplum teorisinin tıkanmış olduğu ve sergilenen pratiği ile çözümsüz bir noktaya ulaştığı düşünülmektedir Bu tarihsel koşullarda Frankfurt Okulu, tıkanmış olan teorik alanı aşarak yeni bir eleştirel toplum teorisi ortaya koymaya yönelmiştir Her ne kadar eleştirel kuram başlığı altında toplanarak bir tüm oluşturduğu söylenebilse de, bir bir yazarların özgünlüklerinin dışarıda daha genel farklı birkaç yönelim tespit edilebilir Bir yanlamasına, 1923 ’te kurulup Max Horkheimer ve Theodor Adorno ’nun 1933 ’te sürgün edilmesiyle sonuçlanan ve ardındaki ABD'deki 1950 ’lere dek sürgünlüğün ardından Frankfurt ’ta her tarafta kurulan Enstitü'nün çalışmalarına işaret edilebilir Friedrick Pollock, Herbet Marcuse, Walter Benjamin, Leo Lowenthal bunlar aralarında sayılabilir Bir yandan da Jürgen Habermas ’ın yoğunluklu felsefi ve sosyolojik çalışmalarıyla okulun eleştirel kuramını yeniden temellendirmeye yönelik çabaları söz konusudur Bu noktada Albrecht Wellmer, Claus Offe ve Klaus Eder'den söz edilebilir
Frankfurt Okulu'na Emrindeki Düşünürler
Theodor Adorno
Max Horkheimer
Walter Benjamin
Herbert Marcuse
Jürgen Habermas
Erich Fromm
Wilhelm Reich
Mills *
Frankfurt Okulunun Amacı,
Frankfurt Okulu Temsilcileri
Frankfurt Okulu Nedir
Frankfurt okulu, Almanya ’da 1923 yılında kurulan ve sosyoloji, siyaset bilim, psikanaliz, tarih, estetik, felsefe, müzikoloji gibi farklı disiplinlerden insanları bir araya getiren Toplumsal Araştırma Enstitüsü`nün bir fikir akımı olarak ifade edilmesidir Okulun genel teşebbüs biçimi eleştirel kuram olarak adlandırılmaktadır
Frankfurt Okulu'nun Tarihçesi
Marksizmin eleştirel bir edinimine yönelmiş ve bu doğrultuda yeni bir eleştirel toplum teorisi kurmaya çalışmışlardır Rus devrimi'nin Stalinizm'e dönüşerek yozlaşması, Avrupa'da sol kanat hareketlerin yenilgisi ya da düşüşü, giderek yükselen Nazizm ve faşizm olguları, kapitalist sistemde baş bildiren yeni iktisadi ve siyasal ivmeler, Okul'un ortaya çıkış koşullarını gösterir Ayrıca kapitalizmin hem de Sovyet sosyalizminin eleştirisi, Frankfurt Okulu'nun belli başlı düsturu olarak belirtilebilir
Marksist eleştirel toplum teorisinin tıkanmış olduğu ve sergilenen pratiği ile çözümsüz bir noktaya ulaştığı düşünülmektedir Bu tarihsel koşullarda Frankfurt Okulu, tıkanmış olan teorik alanı aşarak yeni bir eleştirel toplum teorisi ortaya koymaya yönelmiştir Her ne kadar eleştirel kuram başlığı altında toplanarak bir tüm oluşturduğu söylenebilse de, bir bir yazarların özgünlüklerinin dışarıda daha genel farklı birkaç yönelim tespit edilebilir Bir yanlamasına, 1923 ’te kurulup Max Horkheimer ve Theodor Adorno ’nun 1933 ’te sürgün edilmesiyle sonuçlanan ve ardındaki ABD'deki 1950 ’lere dek sürgünlüğün ardından Frankfurt ’ta her tarafta kurulan Enstitü'nün çalışmalarına işaret edilebilir Friedrick Pollock, Herbet Marcuse, Walter Benjamin, Leo Lowenthal bunlar aralarında sayılabilir Bir yandan da Jürgen Habermas ’ın yoğunluklu felsefi ve sosyolojik çalışmalarıyla okulun eleştirel kuramını yeniden temellendirmeye yönelik çabaları söz konusudur Bu noktada Albrecht Wellmer, Claus Offe ve Klaus Eder'den söz edilebilir
Frankfurt Okulu'na Emrindeki Düşünürler
Theodor Adorno
Max Horkheimer
Walter Benjamin
Herbert Marcuse
Jürgen Habermas
Erich Fromm
Wilhelm Reich
Mills *