1138 Hz Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor: Ey Allah'ın ResUlu, dedim, cihadı amellerin en faziletlisi goruyoruz, biz de cihad etmiyelim mi?Şu cevabı verdi:
Ancak, cihadın en efdal ve en guzeli haccı mebrurdur Sonra şehirde kalmaktırHz Aişe der ki: Bunu işittikten sonra haccı hic bırakmadım
Buhari, Hacc 4, Cezau'sSayd 26, Cihad 1; Nesai, Hacc 4, (5, 113) Sonra şehirde kalmakcumlesi Buhari'de yok)
1139 Sehl İbnu Sa'd (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Telbiyede bulunan hic bir Musluman yoktur ki, onun sağında ve solunda bulunan taş, ağac, sert toprak onunla birlikte telbiyede bulunmasın, bu iştirak (sağ ve solunu gostererek) şu ve şu istikamette arzın son hududuna kadar devam eder
Tirmizi, Hacc 14, (828)
1140 İbnu Abbas (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Haccla umrenin arasını birleştirin Zira bunlar gunhı, tıpkı koruğun demirdeki pislikleri temizlemesi gibi temizler
Nesai, Menasik 6, (5,115); İbnu Mace, Menasik 3, (2886)
1141 Ebu Hureyre (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir umre, diğer umreye arada işlenenler icin kefarettir Haccı MebrUr'un karşılığı cennetten başka bir şey olamaz!
Buhari, Umre 1; Muslim, Hacc 437, (1349); Tirmizi,Hacc 90, (933); Nesai, Menasik 3, (5,112), 5, (5,115); İbnu Mace, Menasik 3, (2887); Muvatta, Hacc 65, (2, 346)
1142 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Beyt'i (Kabei Muazzama'yı) kim elli defa tavaf ederse, gunahlarından cıkar ve tıpkı annesinden doğduğu gundeki gibi olur
Tirmizi, Hacc 41, (866) Buradaki tavaftan maksad, şavtlar olmayıp, elli tam tavaftır
1143 Ummu Seleme (radıyallahu anha) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Kim, hacc veya umre icin Mescidi Aksa'dan Mescidi Haram'a (kadar) ihrama girerse, gecmiş ve gelecek butun gunahları affedilir veya cennet kendisine vazcib olurRavi, ResUlullah'ın hangisini dediği hususunda şekke duştu
Ebu Davud, Menasik 9, (1741), İbnu Mace, Menasik 49, (30013002)
1144 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam), Ensar'dan Ummu Sinan adındaki bir kadına:
Bizimle haccetmekten seni ne alıkoydu?diye sordu Kadın:
Ebu fulanın (kocasını kasteder) sadece iki sulama devesi var Biriyle o ve oğlu haca gitti Oburu (ile de ben kaldım) arazimizi suluyor (um)dedi Bunun uzerine ResUlullah (aleyhissalatu vesselam):
Oyleyse Ramazan'da (yapacağın) umre, (kacırdığın) bir haccın veya benimle (yapmış olacağın) bir haccın kazasıdır Ramazan gelince umre yap Zira Ramazan'daki bir umre hacca muadil olur
Buhari, Umre 4, Cezau'sSayd 26; Muslim, Hacc 222; Nisai, Sıyam 6, (4,130)
1145 Ebu Bekr İbnu Abdirrahman anlatıyor: Bir kadın ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a gelerek:
Ben haccetmek icin hazırlık yapmıştım Bana (bir mani) arız oldu ne yapayım?
Ramazan'da umre yap, zira o ayda umre tıpkı hacc gibidirbuyurdu
Muvatta, Hacc 66, (1, 347); Ebu Davud, Hacc 79, Tirmizi, Hacc 95, (939); Nesai, Sıyam 6, (4,130); İbnu Mace, Hacc (Menasik) 45, (29912995)
1146 Hz Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Hic bir kul, kurban gunu, Allah indinde kan akıtmaktan daha sevimli bir iş yapamaz Zira, kesilen hayvan, kıyamet gunu boynuzlarıyla, kıl1arıyla, sınnaklarıyla gelecektir Hayvanın kanı yere duşmezden once Allah indinde yuce bir mevkiye ulaşır Oyle ise, onu gonul hoşluğu ile ifa edin
Tirmizi, Edahi 1, (1493); İbnu Mace, Edahi 3, (3126) Rezin şunu ilave etmiştir: Kurban sahibine, hayvanın her bir tuyu icin sevap vardır
1147 Ebu Bekri'sSıddik (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a: Hangi hacc daha efdaldir?diye sorulmuştu
Yuksek sesle telbiye getirilip, kurban kesilerek yapılan hacc!diye cevap verdi
Tirmizi, Hacc 14, (827), Tefsir, Ali İmran (3001)
1148 Ebu Hureyre (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Kucuğun, buyuğun, zyıfın, kadının cihadı hacc ve umredir
Nesai, Hacc 4, (5,114); İbnu Mace, Menasik 8, (2902)
HACCIN VUCUBU
1149 Ebu Hureyre hazretleri (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir gun ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) bize şoyle hitab etti:
Ey insanlar, size hacc farz kılınmıştır Şu halde haccı eda edin!
Cemaatte bulunan bir adam:
Her sene mi, Ey Allah'ın ResUlu?diye sordu ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) cevap vermedi Adam sorusunu uc kere tekrar etti Bunun uzerine:
Ben sizi bıraktıkca siz de beni bırakın (Madem ki sukUt ettim, niye sormada ısrar ediyorsunuz?) Şayet (sorunuza) Evet!deseydim, her yıl haccetmek vacib oluverirdi ve buna guc yetiremezdiniz Şunu bilin ki, sizden oncekileri helak eden şey, cok sual sormaları ve peygamberleri hakkında ihtilaflarıdır Size bir iş emrettiğim zaman, bunu gucunuz yettiğince Îfa edin, bir yasaklamada bulunduğum vakit de ondan kacının (bu emir ve yasakla ilgili olarak aklınıza gelen her şeyi sormaya kalkmayın!)
Buhari,İtisam 4; Muslim, Hacc 412, (1337), Fedail 130, (1337); Nesai, Hacc 1, (5,110111)
1150 Hz Ali (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) efendimiz şoyle buyurdular:
Kim kendisini Beytullahi'1haram'a ulaştıracak kadar azık ve bineğe sahip olduğu halde haccetmemişse onun Yahudi veya Hıristiyan olarak olmesi arasında fark yoktur Zira, Cenabı Hakk şoyle buyurmuştur: Oraya yol bulabilen insana, Allah icin Kabe'yi haccetmesi gerekir(Ali İmran 97)
Tirmizi, Hacc 3, (812)
1151 İbrzu Abbas (radıyallahu anhuma) hazretleri anlatıyor: Akra' İbnu'1Habis (radıyallahu anh), ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a:
Hacc her sene midir, omurde bir kere midir?diye sordu ResUlullah (aleyhissalatu vesselam):
Bir keredir, fazla yapan nafile olarak yapmış olur!diye cevap verdi
Ebu Davud, Hacc 1, (1721); Nesai, Hacc 1, (5,111); İbnu Mace, Menasik 2, (2886)
1152 Yine İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'ın şoyle dediğini rivayet etmiştir: İslam'da hacc yapmamak (saruret) yoktur
Ebu Davud, Hacc 3, (1729)
1153 Yine İbnu Abbas (radıyallahu anhuma), ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'ın şu sozunu rivayet etmiştir: Hacc yapmak isteyen acele davransın
Ebu Davud, Menasik 6, (1732)
1154 Hz Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'dan: Umre vacib midir?diye sorulmuştu, şu cevabı verdi:
Hayır! Ancak, umre yapmanız faziletli bir ameldir
Tirmizi, Hacc 88 (931)
1155 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma)'ın: Umre vacibtirdediği rivayet olunmuştur
Tirmizi, Hacc 88, (931)
1156 Yukarıdaki rivayetin bir benzeri İbnu Mes'ud'dan vapılmıştır İbnu Mes'ud (radıyallahu anh) hazretleri Şoyle kıraat ederdi: ve derdi ki: Eğer gunah olmasaydı ResUlullah (aleyhissalatu vesselàm)'dan bu mevzuda hic bir şey işitmemiş olmama rağmen umre vaciptir derdim
Rezin ilavesi
Ancak, cihadın en efdal ve en guzeli haccı mebrurdur Sonra şehirde kalmaktırHz Aişe der ki: Bunu işittikten sonra haccı hic bırakmadım
Buhari, Hacc 4, Cezau'sSayd 26, Cihad 1; Nesai, Hacc 4, (5, 113) Sonra şehirde kalmakcumlesi Buhari'de yok)
1139 Sehl İbnu Sa'd (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Telbiyede bulunan hic bir Musluman yoktur ki, onun sağında ve solunda bulunan taş, ağac, sert toprak onunla birlikte telbiyede bulunmasın, bu iştirak (sağ ve solunu gostererek) şu ve şu istikamette arzın son hududuna kadar devam eder
Tirmizi, Hacc 14, (828)
1140 İbnu Abbas (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Haccla umrenin arasını birleştirin Zira bunlar gunhı, tıpkı koruğun demirdeki pislikleri temizlemesi gibi temizler
Nesai, Menasik 6, (5,115); İbnu Mace, Menasik 3, (2886)
1141 Ebu Hureyre (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir umre, diğer umreye arada işlenenler icin kefarettir Haccı MebrUr'un karşılığı cennetten başka bir şey olamaz!
Buhari, Umre 1; Muslim, Hacc 437, (1349); Tirmizi,Hacc 90, (933); Nesai, Menasik 3, (5,112), 5, (5,115); İbnu Mace, Menasik 3, (2887); Muvatta, Hacc 65, (2, 346)
1142 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Beyt'i (Kabei Muazzama'yı) kim elli defa tavaf ederse, gunahlarından cıkar ve tıpkı annesinden doğduğu gundeki gibi olur
Tirmizi, Hacc 41, (866) Buradaki tavaftan maksad, şavtlar olmayıp, elli tam tavaftır
1143 Ummu Seleme (radıyallahu anha) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Kim, hacc veya umre icin Mescidi Aksa'dan Mescidi Haram'a (kadar) ihrama girerse, gecmiş ve gelecek butun gunahları affedilir veya cennet kendisine vazcib olurRavi, ResUlullah'ın hangisini dediği hususunda şekke duştu
Ebu Davud, Menasik 9, (1741), İbnu Mace, Menasik 49, (30013002)
1144 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam), Ensar'dan Ummu Sinan adındaki bir kadına:
Bizimle haccetmekten seni ne alıkoydu?diye sordu Kadın:
Ebu fulanın (kocasını kasteder) sadece iki sulama devesi var Biriyle o ve oğlu haca gitti Oburu (ile de ben kaldım) arazimizi suluyor (um)dedi Bunun uzerine ResUlullah (aleyhissalatu vesselam):
Oyleyse Ramazan'da (yapacağın) umre, (kacırdığın) bir haccın veya benimle (yapmış olacağın) bir haccın kazasıdır Ramazan gelince umre yap Zira Ramazan'daki bir umre hacca muadil olur
Buhari, Umre 4, Cezau'sSayd 26; Muslim, Hacc 222; Nisai, Sıyam 6, (4,130)
1145 Ebu Bekr İbnu Abdirrahman anlatıyor: Bir kadın ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a gelerek:
Ben haccetmek icin hazırlık yapmıştım Bana (bir mani) arız oldu ne yapayım?
Ramazan'da umre yap, zira o ayda umre tıpkı hacc gibidirbuyurdu
Muvatta, Hacc 66, (1, 347); Ebu Davud, Hacc 79, Tirmizi, Hacc 95, (939); Nesai, Sıyam 6, (4,130); İbnu Mace, Hacc (Menasik) 45, (29912995)
1146 Hz Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Hic bir kul, kurban gunu, Allah indinde kan akıtmaktan daha sevimli bir iş yapamaz Zira, kesilen hayvan, kıyamet gunu boynuzlarıyla, kıl1arıyla, sınnaklarıyla gelecektir Hayvanın kanı yere duşmezden once Allah indinde yuce bir mevkiye ulaşır Oyle ise, onu gonul hoşluğu ile ifa edin
Tirmizi, Edahi 1, (1493); İbnu Mace, Edahi 3, (3126) Rezin şunu ilave etmiştir: Kurban sahibine, hayvanın her bir tuyu icin sevap vardır
1147 Ebu Bekri'sSıddik (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a: Hangi hacc daha efdaldir?diye sorulmuştu
Yuksek sesle telbiye getirilip, kurban kesilerek yapılan hacc!diye cevap verdi
Tirmizi, Hacc 14, (827), Tefsir, Ali İmran (3001)
1148 Ebu Hureyre (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Kucuğun, buyuğun, zyıfın, kadının cihadı hacc ve umredir
Nesai, Hacc 4, (5,114); İbnu Mace, Menasik 8, (2902)
HACCIN VUCUBU
1149 Ebu Hureyre hazretleri (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir gun ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) bize şoyle hitab etti:
Ey insanlar, size hacc farz kılınmıştır Şu halde haccı eda edin!
Cemaatte bulunan bir adam:
Her sene mi, Ey Allah'ın ResUlu?diye sordu ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) cevap vermedi Adam sorusunu uc kere tekrar etti Bunun uzerine:
Ben sizi bıraktıkca siz de beni bırakın (Madem ki sukUt ettim, niye sormada ısrar ediyorsunuz?) Şayet (sorunuza) Evet!deseydim, her yıl haccetmek vacib oluverirdi ve buna guc yetiremezdiniz Şunu bilin ki, sizden oncekileri helak eden şey, cok sual sormaları ve peygamberleri hakkında ihtilaflarıdır Size bir iş emrettiğim zaman, bunu gucunuz yettiğince Îfa edin, bir yasaklamada bulunduğum vakit de ondan kacının (bu emir ve yasakla ilgili olarak aklınıza gelen her şeyi sormaya kalkmayın!)
Buhari,İtisam 4; Muslim, Hacc 412, (1337), Fedail 130, (1337); Nesai, Hacc 1, (5,110111)
1150 Hz Ali (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam) efendimiz şoyle buyurdular:
Kim kendisini Beytullahi'1haram'a ulaştıracak kadar azık ve bineğe sahip olduğu halde haccetmemişse onun Yahudi veya Hıristiyan olarak olmesi arasında fark yoktur Zira, Cenabı Hakk şoyle buyurmuştur: Oraya yol bulabilen insana, Allah icin Kabe'yi haccetmesi gerekir(Ali İmran 97)
Tirmizi, Hacc 3, (812)
1151 İbrzu Abbas (radıyallahu anhuma) hazretleri anlatıyor: Akra' İbnu'1Habis (radıyallahu anh), ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a:
Hacc her sene midir, omurde bir kere midir?diye sordu ResUlullah (aleyhissalatu vesselam):
Bir keredir, fazla yapan nafile olarak yapmış olur!diye cevap verdi
Ebu Davud, Hacc 1, (1721); Nesai, Hacc 1, (5,111); İbnu Mace, Menasik 2, (2886)
1152 Yine İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'ın şoyle dediğini rivayet etmiştir: İslam'da hacc yapmamak (saruret) yoktur
Ebu Davud, Hacc 3, (1729)
1153 Yine İbnu Abbas (radıyallahu anhuma), ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'ın şu sozunu rivayet etmiştir: Hacc yapmak isteyen acele davransın
Ebu Davud, Menasik 6, (1732)
1154 Hz Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor: ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'dan: Umre vacib midir?diye sorulmuştu, şu cevabı verdi:
Hayır! Ancak, umre yapmanız faziletli bir ameldir
Tirmizi, Hacc 88 (931)
1155 İbnu Abbas (radıyallahu anhuma)'ın: Umre vacibtirdediği rivayet olunmuştur
Tirmizi, Hacc 88, (931)
1156 Yukarıdaki rivayetin bir benzeri İbnu Mes'ud'dan vapılmıştır İbnu Mes'ud (radıyallahu anh) hazretleri Şoyle kıraat ederdi: ve derdi ki: Eğer gunah olmasaydı ResUlullah (aleyhissalatu vesselàm)'dan bu mevzuda hic bir şey işitmemiş olmama rağmen umre vaciptir derdim
Rezin ilavesi