iltasyazilim
FD Üye
Taş işçiliğinin en güzel örneklerini; Anadolu Selçuklu, Beylikler, Osmanlı Devri mimarisinde görmek mümkündürTaş sadece yapım aşamasında değil, içdış dekorasyonda da esas malzemeyi teşkil etmektedir
Türk sanatında geniş bir alanı içine alan dekoratif taş işçiliği başlangıcından bu yandan devirlerin üslubuna uygun olarak bir takım değişimler göstermiş olsa da ustalıkta yüksek kalitesini her zaman korumuştur
Taş işçiliğimizin en hoş örneklerini;anıtsal taç kapılarda,şehir,saray duvarlarında,cami,medrese gibi yapıların avlu,ana kapılarında,kolon başlıkları, minare şerefeleri,mihrap,minber,çeşme,sebil,şadırvanlarda görmek mümkündür
Geometrik örgüler,geçmeler,bitkisel bezemeler,hainyüksek kabartma hayvan figürleri,palmetler en çok rastlanan bezemelerdirMimaride kullanılan tuğlalarla da duvarları değişik şekillerde işlemişlerdirBu süslemeler daha çok açık koyu renkli tuğlaların geometrik şekillerde yerleştirilmesi ile gerçekleşmektedir
Cami,türbe,kale gibi yapıtların dış duvar örgülerinde güzel örnekleri görülmektedirHammaddesi taş olan el sanatı ürünlerinin yapımında kullanılan taşlar, kullanım alanlarına, yapım tekniklerine tarafından;
Taş İşçiliği (Mimaride kullanılan Taş İşçiliği, Çeşmeler, Mezar Taşları)
Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan yapımı, süslemesinde taş işçiliği manâlı bir yer tutmaktadırTaş işçiliğinin mimari haricen en çok dilekçe alanı kabir taşlarıdırTaş işçiliğinde, oyma, kabartma, kazıma (profito) gibi teknikler uygulanmaktadırKullanılan süsleme öğeleri; bitkisel, geometrik motifler ile yazı figürleridirHayvansal figür azdır,insan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerde rastlanılmaktadır
Mermer İşçiliği
Mermer;başkalaşıma uğramış kireçtaşı olan, güzel bir parlaklık verebilen, farklı alanlara yönlendirilmiş sanat dallarında kullanılmaktadırAna kütleden sarmal telle kesilerek ayrılan kütle, genelde basınçlı havayla çalışan delici matkapla parçalanmaktadır
Makineli keskiyle ya da elmas diskli testereyle ocaktan çıkarıldığı yönde kesilen misket levhalar, işlenecek yere kadar biçimlendirilmektedirSünger taşı, zımpara tozu çamuruyla yumuşatılarak kalay pasta emdirilmiş bez tamponlarla cilalanmaktadır
Süsleme Taşları İşçiliği
Takılar,tespihler,ağızlık,pipo, baston vb aksesuar,günlük dilekçe eşyaları yapımında kullanılan taşlar olarak aranje etmek mümkündür
Lüle Taşı İşçiliği
Günümüzde Eskişehir'de tütün çubuğu, pipo, nargile vb uçlarının yapımında kullanılan lüle taşından vaktiyle kap kacak, kutu, fincan, heykel yapıldığı bilinmektedir
Oltu Taşı İşçiliği
Oltu taşı; siyah, tıkız, aydınlık, kavlı biçiminde kırıkları olan, parlatılabilir, tıraşlanabilir bir linyit türüdürOrta çağda tespihler, tanrısal itimat sandıkları, heykelcilik yapımında kullanılmıştır XIX yüzyılda ise mücevher yapımında kullanılmaya başlanmıştır
Türkiye'de Erzurum'un Oltu ilçesinde üç yüzü aşkın ocaklardan çıkarılan yörede Erzurum kehribarı olarak adlandırılan,Oltu taşından sigaralık,tespih, altın, gümüşle birlikte kullanılarak takı (kolye, broş, küpe, yüzük, bilezik vb) yapımında kullanılmaktadır *
Türk sanatında geniş bir alanı içine alan dekoratif taş işçiliği başlangıcından bu yandan devirlerin üslubuna uygun olarak bir takım değişimler göstermiş olsa da ustalıkta yüksek kalitesini her zaman korumuştur
Taş işçiliğimizin en hoş örneklerini;anıtsal taç kapılarda,şehir,saray duvarlarında,cami,medrese gibi yapıların avlu,ana kapılarında,kolon başlıkları, minare şerefeleri,mihrap,minber,çeşme,sebil,şadırvanlarda görmek mümkündür
Geometrik örgüler,geçmeler,bitkisel bezemeler,hainyüksek kabartma hayvan figürleri,palmetler en çok rastlanan bezemelerdirMimaride kullanılan tuğlalarla da duvarları değişik şekillerde işlemişlerdirBu süslemeler daha çok açık koyu renkli tuğlaların geometrik şekillerde yerleştirilmesi ile gerçekleşmektedir
Cami,türbe,kale gibi yapıtların dış duvar örgülerinde güzel örnekleri görülmektedirHammaddesi taş olan el sanatı ürünlerinin yapımında kullanılan taşlar, kullanım alanlarına, yapım tekniklerine tarafından;
Taş İşçiliği (Mimaride kullanılan Taş İşçiliği, Çeşmeler, Mezar Taşları)
Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan yapımı, süslemesinde taş işçiliği manâlı bir yer tutmaktadırTaş işçiliğinin mimari haricen en çok dilekçe alanı kabir taşlarıdırTaş işçiliğinde, oyma, kabartma, kazıma (profito) gibi teknikler uygulanmaktadırKullanılan süsleme öğeleri; bitkisel, geometrik motifler ile yazı figürleridirHayvansal figür azdır,insan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerde rastlanılmaktadır
Mermer İşçiliği
Mermer;başkalaşıma uğramış kireçtaşı olan, güzel bir parlaklık verebilen, farklı alanlara yönlendirilmiş sanat dallarında kullanılmaktadırAna kütleden sarmal telle kesilerek ayrılan kütle, genelde basınçlı havayla çalışan delici matkapla parçalanmaktadır
Makineli keskiyle ya da elmas diskli testereyle ocaktan çıkarıldığı yönde kesilen misket levhalar, işlenecek yere kadar biçimlendirilmektedirSünger taşı, zımpara tozu çamuruyla yumuşatılarak kalay pasta emdirilmiş bez tamponlarla cilalanmaktadır
Süsleme Taşları İşçiliği
Takılar,tespihler,ağızlık,pipo, baston vb aksesuar,günlük dilekçe eşyaları yapımında kullanılan taşlar olarak aranje etmek mümkündür
Lüle Taşı İşçiliği
Günümüzde Eskişehir'de tütün çubuğu, pipo, nargile vb uçlarının yapımında kullanılan lüle taşından vaktiyle kap kacak, kutu, fincan, heykel yapıldığı bilinmektedir
Oltu Taşı İşçiliği
Oltu taşı; siyah, tıkız, aydınlık, kavlı biçiminde kırıkları olan, parlatılabilir, tıraşlanabilir bir linyit türüdürOrta çağda tespihler, tanrısal itimat sandıkları, heykelcilik yapımında kullanılmıştır XIX yüzyılda ise mücevher yapımında kullanılmaya başlanmıştır
Türkiye'de Erzurum'un Oltu ilçesinde üç yüzü aşkın ocaklardan çıkarılan yörede Erzurum kehribarı olarak adlandırılan,Oltu taşından sigaralık,tespih, altın, gümüşle birlikte kullanılarak takı (kolye, broş, küpe, yüzük, bilezik vb) yapımında kullanılmaktadır *