elektronikci
FD Üye
Türk Hava Yolları (THY) İdare Konseyi Lideri İlker Aycı, havayolu şirketlerinin fahiş kapasite kesintisiyle ilgili şert tenkitte bulundu. Meksika'ya birinci uçuşu bir küme basın mensubuyla birlikte yapan Aycı, THY yüzde 8-9 kapasite keserken, yüzde 30'a varan kesinti yapanların başı dik gezmemesi gerektiğini belirtti.
Aycı, "THY Türkiye'nin şirketi olma sorumluluğunu sonuna kadar yerine getiriyor. 'Bakın bizim bilançomuz nasıl kusursuz. Onlar aşağı mı gidiyor? Biz nasıl büyüdük' diye kimse rüzgâr yapmasın. Biz telafi etmek için çırpınıyoruz. Bayramda 176 ek sefer koyduk. Yüzde 30'un üstünde sefer kesen arkadaşlar başı dik gezmesin. Biraz eğsinler başlarını... Onları bizim aldığımız sorumluluğu paylaşmaya davet ediyorum" diye konuştu.
FİYATLARI ÇIPLAK HİZMET YOK
Birtakım havayolu şirketlerinin çıplak fiyatla uçtuğunu, THY'nin verdiği hizmetlerle uçması durumunda kimin daha yüksek bilet fiyatının olacağının görüleceğini belirten Aycı, şunları söyledi: "Bizim verdiğimiz hizmetle uçsalar bizden daha değerli olurlar. Bunları kamuoyunda paylaşmak istiyorlarsa tartışmaya da hazırım. Halep ordaysa, arşın burada. Hiç kimsenin ticari çıkarında gözümüz yok. Fakat kimse THY'nin üzerine yük atmasın. Medyada da onlarla ilgili tek bir haber çıkmıyor. Kapasite kestiler, kıymetliler, rötar yapıyorlar diyen var mı?"
GÖKLERDE YALNIZIZ
İlker Aycı, "50 şehire uçuyoruz. Bu kentlerin kimilerinde kendimizi göklerde yalnız hissediyoruz. Arkadaşlarımızı da yanımızda görmek isteriz. Bunu, bilhassa yüzde 30'un üzerinde kapasite kesenlere söylüyorum. Biz ne kadar risk alıyorsak, gönlüm onların da bu yükü paylaşmalarını istek ediyor" diye konuştu.
24 UÇAK EKSİK UÇUYORUZ
Yaşanan küresel ıstıraplarla birlikte büyüme stratejilerinde revizyon yaptıklarını söyleyen Aycı, 24 adet Boeing 737 Max uçaklarının yerde olduğunu hatırlattı. Aycı şöyle devam etti:
"Kapasite kesintimizin yüzde 40'ı iç sınır, yüzde 60'ı dış sınırlardan oldu. İstikrarlı bir biçimde oradaki talebe ve uçuş sıklığımıza bakarak çok dikkatli bir halde kapasiteyi azalttık. 24 uçağın 12'si İstanbul'da 12'si Seattle'da fabrikada. Bu yaz filomuzda uçması gereken uçaklardı. Boeing bize bu uçakları veremedi. Bu bir dünya krizidir. Ne vakit çözüleceği de muhakkak değil."
SIRADA SEATLE, ORLANDO VE LAS VEGAS VAR
Yeni rotalara odaklandıklarını belirten Aycı, "Gelişmelere nazaran Cabo San Lucas'ı da uçuş noktalarımıza ekleyebiliriz. Pazarın büyüme potansiyelini görürsek bunu 4-5 frekansa çıkarabiliriz" dedi. Kuzey Amerika'da da yeni pazarları araştırdıklarını belirten Aycı, "Seatle, Orlando ve Las Vegas'ı çalışıyoruz. Pazar araştırması yapıyoruz"
TURİZM ATILIMIYLA 1.5 MİLYON EK YOLCU
Turızm Bakanlığı ile ortak atak başlattıklarını söyleyen Aycı, şöyle konuştu: "Özellikle 11 destinasyonda 34 kentte 67 frekansla direkt uçuşlar başlattık. Antalya Dalaman, Bodrum, İzmir'de tarifeli uçuşlar yapıyoruz. Sun Express üzerinden yarım milyon, THY üzerinden de 1 milyon yolcuyla bu yıl turizm merkezlerimize toplam 1.5 milyon ek yolcu taşıdık."
FIYATLAR YÜZDE 20 DAHA UCUZ
Bilet fiyatlarının yüksekliği konusundaki tenkitlere de yanıt veren İlker Aycı, 2013'te tavan bilet fiyatlarının 309 lira olduğunu ve 6 yılda 352 liraya çıktığını belirterek, "Otobüs ve tren fiyatlarının o günden bu vakte kadar nereye geldiğine bakarsak, havayolu şirketleri için bugünkü fiyattan asgarî yüzde 20 daha değerli olması gerektiğini anlarız. Biz olması gerekenin yüzde 20 ucuzuna uçuruyoruz" dedi. Aycı, Trabzon'da uçak biletinin 352, otobüsün ise 210 lira olduğunu söyleyerek, "18 saat otobüs seyahati yapıp, üzerine molalarda yapılan harcamalarda katılırsa uçak bileti fiyatlarının daha makul olduğunu görebilirsiniz. Bir örnek daha vermek gerekirse Van uçak bileti 250 lira iken otobüs için de bu fiyat isteniyor" diye konuştu.
TAKSI MÜDDETİ 18 DAKIKAYA DÜŞTÜ
Dünya havacılık tarihinin en büyük taşınmasını yaşadıklarını söyleyen Aycı, "Taşınmadan ötürü bir ay kaybettik. Dünyada havalimanı taşıması yapıp batan şirketler var. Bu türlü bir devasa değişimi 45 saat yerine 32 saatte tamamladık. Dünyaya örnek bir iş yaptık. 2 bayramda 5 milyon yolcuyu getirdik, götürdük. Taksiyi 28 dakikadan 18 dakikaya indirdik. 10 kilometre taksi yapıldığı vakitler oldu. Bu sorun yeni pistin açılmasıyla yüzde 80 çözülecek. 16 dakikaya kadar indirmeye çalışıyoruz. Bir kış ve bir yaz geçirmeden İstanbul Havalimanı'nın Atatürk Havalimanı üzere kompakt ve verimli olması beklenemez. Bu havalimanının ne kadar verimli olduğu göstergelerle ispatlanıyor. İstanbul dünyayla yarışarak kısa müddette merkeze oturdu. Dıştan dışa transfer yolcu sayımız yüzde 5.6 arttı. Bu sayı havalimanının verimliliğini sorgulayanlar için kapak niteliğindedir. Şayet meydan bir mani olsaydı bu muvaffakiyet olmazdı" dedi.
Seda Tabak/Sabah