İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Lideri Ekrem İmamoğlu, yeni alınacak metrobüs araçlarıyla ilgili test sürüşüne katıldı. Beylikdüzü TÜYAP Metrobüs son durağından Mercedes marka araca binen İmamoğlu'na, İBB Genel Sekreteri Yavuz Erkut da eşlik etti
Firma yetkililerinden araçla ilgi ayrıntılı bilgiler alan İmamoğlu, hareket halindeki otobüs içerisinde incelemelerde bulundu. TÜYAP'tan Yenibosna'ya kadar seyahat yapan İmamoğlu, gazetecilerin sorularını da test ettiği araç içerisinde yanıtladı.
İmamoğlu, "Testler devam edecek mi? Ne vakit filoda metrobüsleri göreceğiz?" sorusuna " Bu cins kentlerin otobüs alımları, birkaç otobüs değil, epey sayısı yüksek. Hele hele metrobüs çizgisi performans açısından çok üst düzeyde; yolcu taşıma düzeyi, otobüslerin yaptığı kilometreler açısından yüksek. Onun için biz azamî tecrübe, en az yanlışı bulmak zorundayız. Hatta kusursuza yakın araç tercihi yapmak zorundayız. Kusur yapamayız. Yüksek konfor, en az maliyet ve uzun yıllara dayalı maliyet, tıpkı vakitte etraf hassaslığı tabi. Tüm bu kavramları ekleyerek, en hakikat kararı vereceğiz. Sonuçta 16 milyon insan ismine karar veriyorsunuz. Geçmişte kimi yanılgılar yapılmış. Ne yazık ki milyonlarca liralık araçlar depoda yatmış. Bunlar büyük yanılgılar. O denli kolay yanlışlar değil. Milletin parasını kullanıyorsunuz. Kendi zevkinize araç almıyorsunuz." karşılığını verdi.
"ORTAK AKILLA HAREKET EDECEĞİZ"
İmamoğlu, "Kaç otobüs alımı planlanıyor? Öz kaynaklarla mı alınacak, krediyle mi alınacak?" sorusuna "Farklı finansman modelleri var. Verimlilikten kastım biraz da o. Bu işlerde birinci günkü maliyetle oturup hesap yapmıyorsunuz. Örneğin 10 yıllık hesap yapıyorsunuz. İşin içinde bakımı var. Orada kendimizi teminat altına almak istiyoruz. Yakıt tüketimindeki tasarrufun maliyete yansıma biçimi var. Bu, sizin maliyetinizi aşağı düşürüyor. Bütün bunlar yeterli finansman hesapları. Birebir vakitte, araç teknolojisini deneyimlemiş insanların ortak kanaati gerekiyor. Burada da mümkün olduğu kadar ortak akılla hareket edeceğiz ve ona nazaran karar vereceğiz. Burada da şu anda bahsetmemizin yanlışsız olmadığı ek teknolojiler de konuşulacak. Bunlar var başımızda. Niçin konuşulmayacak diyorum? Şu anda kimi yasal altlıkları var, tartışmaya açık mevzular vesaire… Biz, metrobüs çizgisine hakikaten kapasitesinin çok üstünde yüklenildiğinin farkındayız. Bunu hafifletecek şey nedir? Metro yatırımıdır. İstanbul'un önceliği işte. Nedir metro yatırımı? Örneğin, Mecidiyeköy-Mahmuybey ortasında bu yıl içinde devreye girecek metronun bile önemli oranda metrobüs çizgisini rahatlatacağını düşünüyoruz. Örneğin, İncirli-Beylikdüzü sınırı. Yıllardır rafta. Bunu oturup süratlice konuşmak istiyoruz. Tekrar tıpkı biçimde İstanbul'un batısını ilgilendiren Mahmutbey'den Esenyurt'a giden çizgimiz var ki, Beylikdüzü metrosuyla da birleştirmeyi düşünüyoruz. İhalesi yapılmış, lakin projesi yok ne yazık ki. Ona çalışıyoruz bir yandan. Bunların da devreye girmesi, 3-4 yıllık süreçler. Fakat metrobüs açısından baktığınızda da bu çizgiler devreye girdiğinde benim iddiam, önemli oranda metrobüs gereksinimi düşecek" dedi.
"DAHA UZUN VADELİ TAHLİL OLARAK BAKIYORUZ"
Ekrem İmamoğlu," O vakit olağanlaşan transit sınır ya da özel tercihli yol üzere düşünelim, çizgi haline dönüşecek. Bu daha verimli. Bugünü çözüyoruz, lakin bir yandan 3 yıl, 5 yıl, 10 yıl sonrasını da düşünüyoruz. Bu hatta, insanları mümkün olduğu kadarıyla metroyla buluşturmakla tahlil bulacağız. Lakin bu sınır gereksinim duyulduğu ölçüde devam edecek. Biz, bugünü değil, tıpkı vakitte 5 yılı, 10 yılı, hatta 20 yılı tartışmak zorundayız. İstanbul'un bu manada geleceğini planlamak zorundayız ki sürprizlerle, siyasi kararlarla karşılaşmayalım. Daha evvel de siyasi kararlar verildi. Birinci planlama örneğin Avcılar-Topkapı idi. 'Şunu da ekleyelim, bunu da ekleyelim.' Verimlilik düşünülmedi. Orada kaybedilen vakit diğer bir yatırımla çözülseydi tahminen muhtaçlık duyulmayacaktı. Mesela 2003'ten beri her seçim devrinde vaat edilen İncirli-Beylikdüzü metro sınırı çoktan yapılsaydı bu çizgi düşünülmeyecekti. Örnek olarak söylüyorum. Bütün bu işler sürecin geleceğe dair planlama gereksinimine dönük bir durum. Bu husus ihmal edilmiş. Artık bunları daima bu türlü bugünün tahlili ancak yarın daha uzun vadeli tahlil olarak bakıyoruz" tabirini kullandı
İmamoğlu, Metrobüs sınırının uzatılıp uzatılmayacağıyla ilgili soruya ise " Uzatılabilir. Lakin niçin uzatılabilir? Tahminen buradaki hafifleme, orada bu türlü bir gereksinimi çözebilir. Hem Silivri hem Büyükçekmece'de muhtaçlıkları dinledik. Süratlice nasıl çözebiliriz? 'Ekspres çizgi çalışın' dedim İETT'ye. İnsanları süratlice metrobüse taşımak için ekspres sınır. Günün ya da ayların kimi devirlerinde, çok düşük yoğunluklu bir seyahat var. Örneğin kış ile yaz ortasında 5-6 kat seyahat farkı var. Bütün bunları gözeterek 'Ekpres sınırlar olabilir' dedik. Popülizmle değil de bilimle hareket etmenin hem vatandaş lehine hem İstanbul lehine olacağının farkındayız" biçiminde cevap verdi.