Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına nazaran; 2022 yılında hanelerin 94,1'inin konuttan İnternete erişim imkanına sahip olduğu gözlendi. Bu oran, geçen yıl 92,0 olarak gerçekleşti.
İnternet erişim imkanı olan hane oranı İstatistiki Bölge Üniteleri Sınıflaması (İBBS) 1. Seviyeye nazaran, en yüksek olan bölgeler sırasıyla, 98,7 ile TR1 İstanbul (İstanbul), 98,3 ile TR5 Batı Anadolu (Ankara, Konya, Karaman) ve 94,4 ile TR3 Ege (İzmir, Aydın, Denizli, Muğla, Manisa, Afyonkarahisar, Kütahya, Uşak) olarak gerçekleşti.
İnternet kullanan bireylerin oranı 85,0 oldu
İnternet kullanım oranı, 16-74 yaş kümesindeki bireylerde 2021 yılında 82,6 iken 2022 yılında 85,0 oldu. Erkeklerin İnternet kullanım oranının 2022 yılında 89,1, bayanların ise 80,9 olduğu görüldü.
Hanelerde İnternet erişim imkanı ve bireylerde İnternet kullanımı, 2012-2022
İnterneti sistemli kullanan bireylerin oranı 82,7 oldu
Bireylerin 82,7'sinin, 2022 yılının birinci 3 ayını kapsayan periyotta İnterneti tertipli olarak kullandığı görüldü. Nizamlı olarak İnternet kullanan erkeklerin oranı 86,9, bayanların ise 78,6 oldu.
Bireylerin İnternet kullanım sıklığı, 2022
Tablodaki sayılar yuvarlamadan ötürü toplamı vermeyebilir.
E-devlet hizmetlerini kullanan bireylerin oranı 68,7 olarak gerçekleşti
Son 12 ay içinde özel gayeyle resmi makamların web sitelerini ve uygulamalarını kullanan ve İnternet üzerinden kamu hizmetlerinden yararlanan bireylerin oranı 68,7 oldu. E-devlet hizmetlerini kullanım hedefleri ortasında, 64,4 ile resmi makamlar yahut kamu hizmetleri tarafından kendisi hakkında saklanan şahsî bilgilere erişme birinci sırayı aldı. Bunu, 48,5 ile kamu kurumlarından yahut kamu hizmetlerinden bir randevu alma yahut rezervasyon yaptırma ve 44,1 ile kamu kuruluşlarına ilişkin web sitelerinden bilgi edinme takip etti.
İnternet üzerinden mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı 46,2 oldu
Son 12 ayda İnternet kullanan bireylerin İnternet üzerinden özel kullanım maksadıyla mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme (e-ticaret) oranı, 2021 yılında 44,3 iken 2022 yılında 46,2 oldu. Cinsiyete nazaran İnternet üzerinden mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı erkeklerde 49,7 iken bayanlarda 42,7 oldu. Bu oran, bir evvelki yıl sırası ile 48,3 ve 40,3 olarak gerçekleşti.
Bu oran, en son mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme vakitlerine nazaran incelendiğinde; bireylerin 33,6'sının son 3 ay içinde (2022 yılı birinci 3 ayı) mal yahut hizmet satın aldığı ya da sipariş verdiği görüldü. Bu oran, geçen yılın son 3 ayı içinde (2021 yılı birinci 3 ayı) 32,4 oldu.
İnternetten en son satın alma yahut sipariş verme vaktine nazaran satın alma ya da sipariş verme oranı, 2012-2022
Tablodaki sayılar yuvarlamadan ötürü toplamı vermeyebilir.
İnternetten en fazla 71,3 ile giysi, ayakkabı ve aksesuar satın alındı
İnternet üzerinden 2022 yılının birinci 3 ayı içerisinde mal yahut hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin en fazla satın aldığı mal, 71,3 ile giysi, ayakkabı ve aksesuar oldu. Bunu, 50,2 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar, 41,9 ile besin eserleri, 28,7 ile paklık eserleri, şahsî bakım materyalleri ve 27,4 ile kozmetik, hoşluk ve sıhhat eserleri takip etti.
İnternet üzerinden en fazla satın alınan mal cinsleri cinsiyete nazaran incelendiğinde; erkeklerin 64,7 ile giysi, ayakkabı ve aksesuar, 51,1 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar ve 40,9 ile besin eserleri; bayanların ise 78,4 ile giysi, ayakkabı ve aksesuar, 49,2 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar ve 43,0 ile besin eserleri satın aldığı görüldü.
En fazla satın alınan yahut abone olunan dijital içerik 26,4 ile sinema yahut dizi izleme hizmeti oldu
İnternet üzerinden 2022 yılının birinci 3 ayı içerisinde mal yahut hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin en fazla satın aldığı yahut abone olduğu dijital içerik, 26,4 ile sinema yahut dizi izleme hizmeti yahut indirme oldu. Bunu, 23,2 ile müzik dinleme hizmeti yahut müzik indirme ve 15,1 ile yazılımları indirme (sürüm yükseltmeleri dahil) takip etti.
Bu bireylerin en fazla satın aldığı çevrimiçi hizmetler ise, 21,0 ile web sitesi yahut uygulama üzerinden ulaşım hizmeti (otobüs, tren, uçak ve gemi bileti) satın alımı, 14,9 ile kültürel etkinliklere (sinema, tiyatro, konser, fuar vb.) bilet alma ve 13,4 ile İnternet yahut taşınabilir telefon temas aboneliği oldu.
İnternet üzerinden öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı 15,9 oldu
İnternet üzerinden son 3 ay içinde eğitim, mesleksel yahut özel emeller için öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı, 2021 yılında 17,1 iken 2022 yılında 15,9 oldu. Bu oranın 2022 yılında erkekler için 15,6, bayanlar için ise 16,3 olduğu görüldü.
Bireylerin 82,0'ı WhatsApp kullandı
Bireylerin en fazla kullandıkları toplumsal medya ve iletileşme uygulamaları 82,0 ile WhatsApp, 67,2 ile YouTube ve 57,6 ile Instagram oldu. En fazla kullanılan toplumsal medya ve iletileşme uygulamaları cinsiyete nazaran incelendiğinde; erkeklerin en fazla 85,9 ile WhatsApp, 70,8 ile YouTube ve 61,5 ile Facebook uygulamalarını, bayanların ise 78,1 ile WhatsApp, 63,7 ile YouTube ve 55,9 ile Instagram uygulamalarını kullandığı gözlendi.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı