Kadinin Evden Çikarken Rİayet EdeceĞİ ÖlÇÜler Kadınların evde oturmaları asıldır Dışarı çıkmaları; belli başlı baba ve akraba ziyareti, vaaz dinlemeye gitme zarureti ve ihtiyaçlarını temin gibi dinen meşru sanılan mazeretlerden biri nedeniyle verilmiş istisnai bir müsaade olmaktadır Bu esasa ilaveten şu hususlara uyarı etmesi de zaruridir: a) Kocasından (ya da aile reisinden) müsade olmak: Müslüman bir kadın; akraba, dost ve komşulardan birinin evine gideceği süre, kocasının iznini almalı; onun müsaade etmediği bir yere gitmemelidir Zira “Hangi kadın, kocasından izinsiz olarak evden çıkarsa, hanesine dönesiye dek veya kocası kendisinden razı olasıya değin Allah Teala’nın gadabı içinde kalmış olur(1) b) aroma (parfüm) sürünmemek: Kadın, evinde otururken, alkolsüz bir koku sürünebilir Sokağa çıkacağı süre ıtriyat cinsinden hiçbir şey kullanamaz Kışkırtma edici parfüm, erkeğin burnuna giderse onun kalbi temayüllerini ve şehvani hislerini kendisi üstüne çekmiş olur Böyle bir durum, göz zinasına yol açabilir Bu noktada biz ümmetlerini uyaran Peygamberimiz, “Bir bayan, koku sürünür ve bunu hissetsinler diye bir (erkek) topluluğu(nu)n yanından geçerse’, o bayan, (sanki) zina etmiş (gibi)dir(2) buyurmaktadır c) Tesettüre dikkat etmek: Müslüman bir bayan; sokağa çıkarken altını göstermeyen bir örtü ile başını, kalın dokunuşlu bir çorapla ayaklarını, vücut hatlarını muhakkak etmeyen manto ile bedenini örtmelidir İnce dokunuşlu eşarplar, altını gösteren çoraplar örtü hüviyetini taşımamaktadır Bu iddiamıza belge teşkil edecek bir vakayı buraya uyarlamak istiyoruz: Müminlerin annesi HzAişe’nin huzuruna kardeşi Abdurrahman’ın kızı Hafsa gelmişti Yeğeninin başında ince bir örtü bulunuyordu Aişe (ra) onu aldı ve yırttı Kendisine kalın (dokunuşlu) bir başörtüsü verdi(3) d) Gözlerini etrafa çevirmeden yola sürdürmek: Daha açık bir açıklama ile etrafa bakmayıp fakat yolunu gözetleyerek yürümek Göz, nefsanî heveslerin postacısı ve zina fiilinin haberleşme vasıtasıdır Göz göze gelen bayan ve erkek, isteksizce de olsa, bu bakışların tesiri aşağı kalırlar Bir erkeğin yabancı kadına bakması nasıl haram ise, bir kadının da yabancı bir erkeğe bakması da aynen haramdır Peygamber (sav)’in huzurunda Ümmü Seleme ve Meymune (ranhüma) validelerimiz bulunurken iki gözü lakin İbni Ümmi Mektum geldi ve müsade alarak Peygamber (sav)’in huzuruna girmek istedi Resulullah her iki zevcesine hitaben, “Ondan (sakınmak için) örtünün buyurdu Ümmü Seleme (ra): “Ey Allah’ın Resulü! 0, ama değil mi? (Nasıl olsa) Bizi göremez (ve tanıyamaz) dedi Resuli Ekrem: “sizler de mi amasınız, siz onu görmüyor musunuz? buyurdu(4) e) Seyahatlerini mahreminden biri ile yerine getirmek: Müslüman bir bayan; yanına kocası, baba, oğul, oğlan kardeş, amca ve dayı gibi nikâhı ebediyen haram olan erkeklerden biri bulunmadıkça yolculuğa çıkamaz Hatta kendisine farz olmuş haccı ifa için oluşturacağı seferi, ancak bu derece yakın bir erkeğin ya da kocasının refakatinde yapabilir Bu engelleyici hükmün sebebi, onun iffetinin korunması ve eşler arasındaki itimadın sarsılmamasıdır Dinimizin getirdiği bu sınırlama, kadının iffetini koruyucu bir tedbir olmaktadır Bu iddiamızın belgesini teşkil eden bir hadisi şerifte şöyle buyrulmaktadır: “Bayan, beraberinde mahremi bulunmadıkça üç (gün)lük (bir yere) gezi yapamaz(5) Üç günlük mesafe, günahın asli sebebi olarak düşünülmemelidir Bu uzaklık, günahın büyümesine ve sorumluluğun artmasına amil olan bir zaman olmaktadır Seyahatin üç günden aşağıya düşmesi, yasağın kalkmasına değil günahın derecesindeki farka kanıt olabilir Bu mevzu ile alakalı hadisi şeriflerin ittifak ettikleri nokta, kadının yanına kocası ya da nikâhı müebbeden haram olan erkeklerden biri bulunmadıkça seyahate çıkmasının haramlığıdır Müslümanca Yaşama Sanatı Mehmed EMRE I233 235 (1) Feyzü’IKadir, c 3, sh 138 (2) Feyzü’tKadir, c 1, sh 276 (3) Muvatta şerhi, Zürekani, c 4, sh 270 (4) Mişkatü’l Mesabih c 2, sh 934 (5) Müslim c 4, sh 102