iltasyazilim
FD Üye
Kalite maliyetleri intibak kalitesi ile ilgilidir Intibak kalitesini temin etmek amacıyla yürütülen faaliyetler nedeniyle ortaya çıkan giderler ile uyma kalitesinden sapmaların yol açtığı gözden düşmüş maliyetlere kalite maliyetleri veya giderleri denir Öteki bir açıklama ile kalite maliyetleri, kaliteyi üretmek için yapılan giderler ile düşük kalite mal ya da hizmetler sebebiyle maruz kalınan giderlerdir
Kalite maliyetleri dört esas başlık aşağıda incelenebilir: Önleme maliyetleri, değerleme maliyetleri, iç başarısızlık maliyetleri ve dış başarısızlık maliyetleri Bunlar şu şekilde gruplandırılabilir
Önleme Maliyetleri: Bu maliyetler tasarım ve kalite yönetimi ile ilişkilidir Önleme maliyetleri hakiki uygulamalardan önce planlanır ve bu maliyetlere gerçek uygulamalardan önce maruz kalınır Öteki bir ifadeyle önleme maliyetleri, uygunsuz ürün veya hizmetin önlenmesi için işin başında yapılan ön incelemeler ve tasarlanmış tüm faaliyetlerin giderleridir Önleme faaliyetleriyle ürün veya hizmetin ilk seferinde yerinde üretilmesi hedeflenir, böylece tekrar işleme, fire, herif şikayetleri gibi maliyet unsurlarıyla karşılaşılmaz Muhakkak önleme faaliyetleri yalnızca mahsul ve süreçlerin birincil tasarımları esnasında yapılmaz; aralıksız iyileştirme çalışmaları çerçevesinde süreçte baştan işleme veya fire gibi problemlere yol açan nedenlerin saptanması ve giderilmesi de önleme faaliyetleri olarak değerlendirilir, dolayısıyla bu tür önleyici faaliyetler sürekli gerçekleştirilebilir
Değerlendirme Maliyetleri: İstenilen uyma kalitesini karşılamak için kalite karakteristiklerinin ölçüm ve kontrolleriyle ilgili giderlerdir Yani, değer biçme maliyetleri kalite ihtiyaçlarının tasarım aşamasında yapılan kaliteye uygunluk derecesini güvenceye alma amacıyla tedarikçilerden gelen çiğ madde ve sözde mamullerin muayenesi, imal sürecindeki ürünlerin ve bunların parçalarının muayenesi, test edilmesi, son ürün kontrolleri, iç muayene ve yeniden gözden geçirme çalışmaları için yapılan giderleri içerir Uygunsuzluğun yüksek olduğu işletmelerde üretim sürecinin çoğu noktasında yoğun değer biçme maliyeti gerekir, somurtkan taktirde iç ve dış başarısızlık maliyetleri artacaktır Diğer bir deyişle uygunluk kalitesi arttıkça bu maliyetlerin düşmesi beklenir
İç Başarısızlık Maliyetleri: Bu maliyetler ürün müşteriye ulaşmadan önce ortaya çıkan
uygunsuzluğun maliyetidir
Dış Başarısızlık Maliyetleri: Bu maliyetler ürün müşteriye ulaştıktan sonradan ortaya meydana çıkan uygunsuzluğun maliyetidir
Kalite maliyetleri dört esas başlık aşağıda incelenebilir: Önleme maliyetleri, değerleme maliyetleri, iç başarısızlık maliyetleri ve dış başarısızlık maliyetleri Bunlar şu şekilde gruplandırılabilir
Önleme Maliyetleri: Bu maliyetler tasarım ve kalite yönetimi ile ilişkilidir Önleme maliyetleri hakiki uygulamalardan önce planlanır ve bu maliyetlere gerçek uygulamalardan önce maruz kalınır Öteki bir ifadeyle önleme maliyetleri, uygunsuz ürün veya hizmetin önlenmesi için işin başında yapılan ön incelemeler ve tasarlanmış tüm faaliyetlerin giderleridir Önleme faaliyetleriyle ürün veya hizmetin ilk seferinde yerinde üretilmesi hedeflenir, böylece tekrar işleme, fire, herif şikayetleri gibi maliyet unsurlarıyla karşılaşılmaz Muhakkak önleme faaliyetleri yalnızca mahsul ve süreçlerin birincil tasarımları esnasında yapılmaz; aralıksız iyileştirme çalışmaları çerçevesinde süreçte baştan işleme veya fire gibi problemlere yol açan nedenlerin saptanması ve giderilmesi de önleme faaliyetleri olarak değerlendirilir, dolayısıyla bu tür önleyici faaliyetler sürekli gerçekleştirilebilir
Değerlendirme Maliyetleri: İstenilen uyma kalitesini karşılamak için kalite karakteristiklerinin ölçüm ve kontrolleriyle ilgili giderlerdir Yani, değer biçme maliyetleri kalite ihtiyaçlarının tasarım aşamasında yapılan kaliteye uygunluk derecesini güvenceye alma amacıyla tedarikçilerden gelen çiğ madde ve sözde mamullerin muayenesi, imal sürecindeki ürünlerin ve bunların parçalarının muayenesi, test edilmesi, son ürün kontrolleri, iç muayene ve yeniden gözden geçirme çalışmaları için yapılan giderleri içerir Uygunsuzluğun yüksek olduğu işletmelerde üretim sürecinin çoğu noktasında yoğun değer biçme maliyeti gerekir, somurtkan taktirde iç ve dış başarısızlık maliyetleri artacaktır Diğer bir deyişle uygunluk kalitesi arttıkça bu maliyetlerin düşmesi beklenir
İç Başarısızlık Maliyetleri: Bu maliyetler ürün müşteriye ulaşmadan önce ortaya çıkan
uygunsuzluğun maliyetidir
Dış Başarısızlık Maliyetleri: Bu maliyetler ürün müşteriye ulaştıktan sonradan ortaya meydana çıkan uygunsuzluğun maliyetidir