iltasyazilim
FD Üye
Kamuoyu, ilk bakışta bir “görünmez zorlama olarak algılanabilir Onun tepkisinden çekinilir, onun aydınlatılması gerekir, onun beklentisi her şeyin üstündedir Fakat bu “görünmez baskı, derhal bütün toplumsal kesimlerin (millet) üstünde uzlaştığı bir ortak kanı (oy) anlamına gelmez Burada “halkyu belirli bir sorun hakkında gösterme sahibi olan grup ya da gruplar, “oyuu da net bir bilgiden ziyade belirlenmiş bir eğilim olarak algılamak gerekir Bu açıklamanın ışığında kamuoyu, “Belirlenmiş bir zamanda, belli bir münakaşacı sorun aleyhinde, bu sorunla ilgilenen kişiler grubuna ya da gruplarına başat olan kanaat, şeklinde tanımlanabilir
Halkla ilişkiler, neticede kamuoyu oluşturmaya karşın etkinlikler dizisidir böylece halkla ilişkiler alanında çalışan kişiler, kamuoyunu yaratıcı etkenlerin tamamından yararlanırlar
Kamuoyunu Yaratıcı Etkenler
1 Psikolojik etkenler: Kişilik yapısını biçimleyen, doğuştan gelen, içgüdülerden kaynaklanan, çocukluktan kalan… etkenler
2 Sosyal Çevre: Aile, mektep, iş ve meslek grupları gibi sosyal çevrede kazanılan bakış ve kanaatler
3 Yüz yüze bağlantı ve kanaat önderlerinin rolü: Özellikle kitle irtibat araçlarının eksik olduğu azgelişmiş ülkelerde manâlı yer tutar
4 Kitle irtibat araçları: En etkin etmen yazılı, görsel, işitsel iletişim araçlarıdır Olaylar ve yorumları fazla kısa sürede büyük kitlelere ulaştırabilir, bu nedenle görüşleri şekillendirebilir Fakat kişi bu araçlardan gelen bütün haber ve yorumlara açık değildir, “seçmeli alaka bu araçların etkisini sınırlayabilir Fakat günümüzde “kararsızlığın da bir “karar olarak görünmesi, sosyopolitik, sosyohesaplı ve sosyokültürel olaylarda “kararsızların nicelik bakımından büyük bir kitle oluşturmaları nedeniyle iletişim araçlarının etkinliği tartışılmaz düzeydedir
Kamuoyu Nasıl Belirlenir?
Kamuoyunun belirlenmesinde iki unsur öne çıkar:
1 Sayı (Ekseriyet): Kamuoyu bir bakıma çoğunluğun kanaatidir
2 Aşırılık (Etkinlik): Fakat bu çoğunluğun karşı iyi örgütlenmiş, muhakkak ve köklü olarak benimsenip açıklanan manzara daha etkili olabilir
Ürettiğiniz mülk ya da hizmetle ilgili içten bilgileri, iyi örgütlenmiş bir çabayla emin ve
köklü biçimde eğitim, kültürel ve sosyoekonomik düzeyi yüksek, toplumda yeri ve etkinliği bulunan kesimlere mi alıntı yapmak istersiniz, yahut sizi çoğunluk mu ilgilendiriyor?
Eğer ikincisi ise gerçekleştirmek daha dürüst… Ama ilkini tercih ediyorsanız, oluşturduğunuz kamuoyu, göz ardı ettiğiniz çoğunluğu da etkileyebilir, giderken reklamı da yapmış olursunuz
Burada niteliğin niceliğe oranla tartı taşıdığı ortaya çıkar Bu unsurlar ışığında kamuoyu, kendini etkin olarak duyuran kanaattir
Litaratür;
Politika Bilimine Antre, Münci KAPANİ
İşletmelerde Halkla İlişkiler, Zeyyat Sabuncuoğlu
Halkla İlişkiler, Ahmet Bülent Göksel
Halkla ilişkiler, neticede kamuoyu oluşturmaya karşın etkinlikler dizisidir böylece halkla ilişkiler alanında çalışan kişiler, kamuoyunu yaratıcı etkenlerin tamamından yararlanırlar
Kamuoyunu Yaratıcı Etkenler
1 Psikolojik etkenler: Kişilik yapısını biçimleyen, doğuştan gelen, içgüdülerden kaynaklanan, çocukluktan kalan… etkenler
2 Sosyal Çevre: Aile, mektep, iş ve meslek grupları gibi sosyal çevrede kazanılan bakış ve kanaatler
3 Yüz yüze bağlantı ve kanaat önderlerinin rolü: Özellikle kitle irtibat araçlarının eksik olduğu azgelişmiş ülkelerde manâlı yer tutar
4 Kitle irtibat araçları: En etkin etmen yazılı, görsel, işitsel iletişim araçlarıdır Olaylar ve yorumları fazla kısa sürede büyük kitlelere ulaştırabilir, bu nedenle görüşleri şekillendirebilir Fakat kişi bu araçlardan gelen bütün haber ve yorumlara açık değildir, “seçmeli alaka bu araçların etkisini sınırlayabilir Fakat günümüzde “kararsızlığın da bir “karar olarak görünmesi, sosyopolitik, sosyohesaplı ve sosyokültürel olaylarda “kararsızların nicelik bakımından büyük bir kitle oluşturmaları nedeniyle iletişim araçlarının etkinliği tartışılmaz düzeydedir
Kamuoyu Nasıl Belirlenir?
Kamuoyunun belirlenmesinde iki unsur öne çıkar:
1 Sayı (Ekseriyet): Kamuoyu bir bakıma çoğunluğun kanaatidir
2 Aşırılık (Etkinlik): Fakat bu çoğunluğun karşı iyi örgütlenmiş, muhakkak ve köklü olarak benimsenip açıklanan manzara daha etkili olabilir
Ürettiğiniz mülk ya da hizmetle ilgili içten bilgileri, iyi örgütlenmiş bir çabayla emin ve
köklü biçimde eğitim, kültürel ve sosyoekonomik düzeyi yüksek, toplumda yeri ve etkinliği bulunan kesimlere mi alıntı yapmak istersiniz, yahut sizi çoğunluk mu ilgilendiriyor?
Eğer ikincisi ise gerçekleştirmek daha dürüst… Ama ilkini tercih ediyorsanız, oluşturduğunuz kamuoyu, göz ardı ettiğiniz çoğunluğu da etkileyebilir, giderken reklamı da yapmış olursunuz
Burada niteliğin niceliğe oranla tartı taşıdığı ortaya çıkar Bu unsurlar ışığında kamuoyu, kendini etkin olarak duyuran kanaattir
Litaratür;
Politika Bilimine Antre, Münci KAPANİ
İşletmelerde Halkla İlişkiler, Zeyyat Sabuncuoğlu
Halkla İlişkiler, Ahmet Bülent Göksel