iltasyazilim
FD Üye
Mahşer yerinde herkes toplandıktan sonra büyük mah*keme kurulacak, dünyada yazıcı melekler tarafından tutulan defterler o gün sahiplerine verilecek ve herkes ne yapıp yap*madığını görecektir Âhirette hesabın başlaması, sûra ikinci üf*leyişten sonra kabirlerdekilerin tekrar diriltilmesi ve mahşerde toplanmasıyla olacaktır İslâm inancına göre, kıyâmet gününde insanların hesaba çekilmesi belli kayıtlara bağlı olarak yapı*lacaktır
Kur’ân’da amel defteri şu şekilde ifade edilmektedir: Her insanın vebalini, kendi nefsine bağladık, her insan kendi yaptıklarına göre muamele görür Nitekim kıyamet günü hesap defterini önünde açılmış bulacaktır (İsra, 17*13)
Amel Defteri, yazıcı melekler tarafın*dan tutulmakta ve kişinin dünyadaki bütün söz, fiil ve niyetleri kayda geçirilmektedir (Bkz Kehf, 1849; İnfitar, 821012) Amel defterinin mahiyeti bilinmemektedir
O gün insana sorulacak ilk soru imânla ilgilidir İmanı olan insana ise, amelinden soru açılır “Kimin üzerinde kardeşine karşı ırz veya başka bir şey sebebiyle hak varsa, dinar ve dirhemin bulunmadığı (hesaplaşmanın olacağı) gün gelmez*den önce daha burada iken helalleşsin Aksi takdirde o gün, salih bir ameli varsa, o zulmü nispetinde kendinden alınır Eğer hasenatı yoksa arkadaşının günahından alınır, kendisine yüklenir (Buhârî, Mezalim 10, Rikak 48) “Kıyâmet günü, hak sahiplerine haklarını mut*la*ka eda edeceksiniz Öyle ki kabış (boynuzsuz) koyun için boy*nuzlu koyundan kısas alınacak, taşa (niye bir başka) taş üzeri*ne yüklenip kaldığından, adamın adamı niye yarala*dığından sorulacak (Müslim, Birr 6)
Kişinin imânından sonra amelinden ilk önce sorulacağı şey Namazdır “Kıyâmet günü, kişi amelleri arasında önce namazın hesabını verecek Bu hesap güzel olursa kurtuluşa erdi demektir Bu hesap bozuk çıkarsa hüsrana düştü demektir Farzda eksik çıkarsa Allah “Bakın, kulumun nafilesi var mı? buyurur Böylece farzın eksikleri nafile (namazları) ile tamamlanır Sonra bu tarzda olmak üzere diğer amelleri hesaptan geçirilir (Tirmizî, Salat 305)
Namazdan sonra kul hakkına taalluk eden meseleler*dir Peygamberimiz çok basit gördüğümüz ‘hurma ve su’dan bile hesaba çekileceğimizi bildiriyor, Cehennem ateşine karşı yarım hurma ile de olsa kendimizi korumamızı istiyor
Peygamberimiz, kıyâmet günü beş şeyden sual edilmedikçe kulun ayakları (Rabbin huzurundan) ayrılamayacağını bildir*mekte; Ömrünü nerede harcadığından, ne amelde bulun*duğundan, malını nerede kazanıp nereye harcadığından, vücudunu nerede (gençliğini) çürüttüğünden, bildiği ile ne derece amel ettiğinden sorulacaktır (Tirmizî, Kıyâmet 1)
Kıyâmet günü kul hesap vermek üzere getirilir: Allah Teâlâ: “Ben sana kulak, göz, mal ve evlat vermedim mi? Sana hayvanları ve ekimi musahhar kılmadım mı? Seni bunlara baş olmak, onlardan istifade etmek üzere serbest bırakmadım mı? Acaba bu günkü benimle şu karşılaşmamı hiç düşündün mü? diye sorar; Kul da: “Hayır der, Allah da: “Öyleyse bugün ben de seni unutacağım, tıpkı senin dünyada beni unuttuğun gibi! buyuracak(Tirmizî, Kıyâmet 7)
Ehli sünnet âlimlerinin belirttiğine göre; Allah’ın bir kulunu unutması demek, rahmetten, şefâatten mahrum etmesi de*mektir “Müslüman olduktan sonra iyi olana cahiliyye devrinde yaptıkları sorulmayacaktır Kötü amel işleyene, hem İslâm’daki ameli hem de önceki ameli sebebiyle hesap sorulacaktır (Müslim, İman 189)
Rasûlullah buyurdu: “Size tesbih, tehlil, takdis, tekbir çek*menizi tavsiye ederim Bunları parmaklarla sayın Zira par*maklar (Kıyâmet günü nelerde kullanıldıklarından) suâle ma*ruz kalacaklar ve konuşturulacaklardır (Tirmizî, Daavat 131) Parmaklar nereler*de kullanıldığından suâl edileceklerdir Ellerle tesbih çekmemiz istenmektedir “Biz hangi nimetlerden sorgulanacağız? sorusu*na Peygamberimiz: “O, iki karadan ibarettir Hurma ve su buyurmuştur (İbn Mâce, Zühd 10, 12) (Osman Oral, 100 Soruda Ahiret Hayatı)
Kur’ân’da amel defteri şu şekilde ifade edilmektedir: Her insanın vebalini, kendi nefsine bağladık, her insan kendi yaptıklarına göre muamele görür Nitekim kıyamet günü hesap defterini önünde açılmış bulacaktır (İsra, 17*13)
Amel Defteri, yazıcı melekler tarafın*dan tutulmakta ve kişinin dünyadaki bütün söz, fiil ve niyetleri kayda geçirilmektedir (Bkz Kehf, 1849; İnfitar, 821012) Amel defterinin mahiyeti bilinmemektedir
O gün insana sorulacak ilk soru imânla ilgilidir İmanı olan insana ise, amelinden soru açılır “Kimin üzerinde kardeşine karşı ırz veya başka bir şey sebebiyle hak varsa, dinar ve dirhemin bulunmadığı (hesaplaşmanın olacağı) gün gelmez*den önce daha burada iken helalleşsin Aksi takdirde o gün, salih bir ameli varsa, o zulmü nispetinde kendinden alınır Eğer hasenatı yoksa arkadaşının günahından alınır, kendisine yüklenir (Buhârî, Mezalim 10, Rikak 48) “Kıyâmet günü, hak sahiplerine haklarını mut*la*ka eda edeceksiniz Öyle ki kabış (boynuzsuz) koyun için boy*nuzlu koyundan kısas alınacak, taşa (niye bir başka) taş üzeri*ne yüklenip kaldığından, adamın adamı niye yarala*dığından sorulacak (Müslim, Birr 6)
Kişinin imânından sonra amelinden ilk önce sorulacağı şey Namazdır “Kıyâmet günü, kişi amelleri arasında önce namazın hesabını verecek Bu hesap güzel olursa kurtuluşa erdi demektir Bu hesap bozuk çıkarsa hüsrana düştü demektir Farzda eksik çıkarsa Allah “Bakın, kulumun nafilesi var mı? buyurur Böylece farzın eksikleri nafile (namazları) ile tamamlanır Sonra bu tarzda olmak üzere diğer amelleri hesaptan geçirilir (Tirmizî, Salat 305)
Namazdan sonra kul hakkına taalluk eden meseleler*dir Peygamberimiz çok basit gördüğümüz ‘hurma ve su’dan bile hesaba çekileceğimizi bildiriyor, Cehennem ateşine karşı yarım hurma ile de olsa kendimizi korumamızı istiyor
Peygamberimiz, kıyâmet günü beş şeyden sual edilmedikçe kulun ayakları (Rabbin huzurundan) ayrılamayacağını bildir*mekte; Ömrünü nerede harcadığından, ne amelde bulun*duğundan, malını nerede kazanıp nereye harcadığından, vücudunu nerede (gençliğini) çürüttüğünden, bildiği ile ne derece amel ettiğinden sorulacaktır (Tirmizî, Kıyâmet 1)
Kıyâmet günü kul hesap vermek üzere getirilir: Allah Teâlâ: “Ben sana kulak, göz, mal ve evlat vermedim mi? Sana hayvanları ve ekimi musahhar kılmadım mı? Seni bunlara baş olmak, onlardan istifade etmek üzere serbest bırakmadım mı? Acaba bu günkü benimle şu karşılaşmamı hiç düşündün mü? diye sorar; Kul da: “Hayır der, Allah da: “Öyleyse bugün ben de seni unutacağım, tıpkı senin dünyada beni unuttuğun gibi! buyuracak(Tirmizî, Kıyâmet 7)
Ehli sünnet âlimlerinin belirttiğine göre; Allah’ın bir kulunu unutması demek, rahmetten, şefâatten mahrum etmesi de*mektir “Müslüman olduktan sonra iyi olana cahiliyye devrinde yaptıkları sorulmayacaktır Kötü amel işleyene, hem İslâm’daki ameli hem de önceki ameli sebebiyle hesap sorulacaktır (Müslim, İman 189)
Rasûlullah buyurdu: “Size tesbih, tehlil, takdis, tekbir çek*menizi tavsiye ederim Bunları parmaklarla sayın Zira par*maklar (Kıyâmet günü nelerde kullanıldıklarından) suâle ma*ruz kalacaklar ve konuşturulacaklardır (Tirmizî, Daavat 131) Parmaklar nereler*de kullanıldığından suâl edileceklerdir Ellerle tesbih çekmemiz istenmektedir “Biz hangi nimetlerden sorgulanacağız? sorusu*na Peygamberimiz: “O, iki karadan ibarettir Hurma ve su buyurmuştur (İbn Mâce, Zühd 10, 12) (Osman Oral, 100 Soruda Ahiret Hayatı)