nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Müminin Mihengi Dürüstlük
Dürüstlük ilahi Emirdir
Müslüman Direkt Olarak olmalı
SEMERKAND dergisi ocak sayısı
İslâm, insanı insanca yaşatmak için gönderilen ilahi bir dindir Bu gayeye ulaşmak için birtakım kurallar koymuştur Bu kurallar evrenseldir Her devirde ve tekrar insanların yoksul oldukları ilkelerden meydana gelmektedir Bu evrensel ahlâkî prensiplerden biri de sıdk, yani dürüstlük ve güvenilir olmaktır
İslâm ahlâkında doğruluk ve dürüstlük, insan onurunun ve dinç bir toplum yapısının vazgeçilmez şartlarından biri olarak kabul edilmiştir Dolayısıyla dürüstlük, lüzum fert gerekse toplum için zorunlu olan ahlâkî niteliklerin tamamını kendinde toplar
Dürüstlük, müminin en önemli ve en keskin özelliğidir Allah'ın varlığına ve birliğine inanan her mümin dürüst edinmek zorundadır Zaten müminkelimesinin içinde bu mana mevcuttur Dolayısıyla kendisine güvenilmeyen ve doğru olmayan bir mümin düşünülemez Zira bu kelimenin bir anlamı da güven verendir Güvenilmezlik ise münafıkların özelliğidir
Içten kişi; dürüst ve özü sözü bir olur, olanı olduğu gibi yansıtır, gerçeği saklamaz, bildiğinden, inandığından ve olduğundan başka türlü görünmez ya da göstermez Içten almak, arkadaşça olmaktır
Kur'anı Kerim'de sıdkkelimesinin yanına yargı, istikamet, birr, hidayetgibi kelimeler de doğruluk ve dürüstlük anlamında kullanılmıştır
Dürüstlük ve doğruluğun en yalın şekli dürüst sözlü olmaktır Hz Peygamber sav, doğru sözlülüğün önemini vurgularken, yalan konuşmaktan da sakınmayı özenle dile getirmiştir: Münafığın alâmeti üçtür: Laf söylediği süre yalan söyler Laf verdiğinde sözünde durmaz Kendisine bir şey emanet edildiği zaman hıyanet eder(Buharî, Edeb, 120; Müslim, İman, 107)
YÜREK DE KALIP DA DÜRÜST OLMALI
İslâmiyet'te ayrıca kalbin keza de kalıbın doğruluğu istenmektedir Kalbi içten olan kimsenin dili de dürüst olur Zira dil, kalbin tercümanıdır, kalpteki çekicilik dile yansır
Efendimiz sav buyurmuştur: Dikkat edin! İnsan bedeninde bir et parçası vardır, o düzelirse tüm gövde düzelir, o bozulursa bütün beden bozulur Uyarı edin, o et parçası kalptir!(Buharî, İman, 39; Müslim, Müsâkât, 20)
Doğruluk konusunda kalpten sonradan dilin doğruluğu gelir Nitekim Efendimiz sav doğrudan doğruya olmayı emir buyurduktan sonradan öğüt isteyen sahabeye dilini korumasını tavsiye etmiştir Yeniden buyurmuştur:
Bir kişinin kalbi doğrudan doğruya olmadıkça imanı doğruca ayla gelmez Kişinin dili dosdoğru olmadıkça da kalbi dosdoğru ülkü gelmez(Ahmed b Hanbel, elMüsned, 3198; Heysemî, ezZevâid, 165)
DÜRÜSTLÜK İLAHİ BİR EMIR
Cenabı Yargı, Emrolunduğun gibi direkt olarak ol!(Hûd, 112) buyurmaktadır Hz Peygamber de sav, Allah'a inandım de, sonra da direkt olarak ol!buyurmuştur Hem kâmil mümini tasvir ederken şöyle buyurmuştur: Müslüman, elinden ve dilinden diğer müslümanların belirlenmiş olduğu, hasar görmediği kimsedir
Ayetin devamında Allah Tealâ işlediklerimizi görüp gözetlediğini belirtmekte ve zulme sapmaktan sakındırmaktadır Yeniden doğruluk ve dürüstlükten saptığımız takdirde cehennem ateşine gireceğimizi ve o süre bizim için ne bir dost ne de bir muavin bulunmayacağını bildirmektedir
Rehber ve örnek olarak gönderilen Hz Peygamber sav, bir doğruluk ve dürüstlük timsali idi Bir başka deyişle, O, olduğu gibi gözüktü, göründüğü gibi oldu Onun söyledikleri ile yaptıkları aralarında bir çeşitlilik yoktu Hayatı her tarafında insanları doğruya ve doğruluğa, dürüstlük ve samimiyete sevk etmeye gayret gösterdi
Sahabeden Süfyan esSekafî ra kendisine gelerek, Ey Allah'ın Rasulü! İslâmiyet hakkında bana bir tavsiye ver fakat, sizden daha sonra artık kimseden bir şey sormaya ihtiyacım kalmasındedi Bunun üstüne Efendimiz sav, Allah'a inandım de, daha sonra da dosdoğru olbuyurdu Görülüyor ama Efendimiz sav doğruluk ve dürüstlüğü Allah'a imandan sonra dile getirmiş ve doğrulukla Allah'a iman arasında temas olduğunu belirtmiştir
Semerkand Dergisi Siraceddin Önlüer Ocak 2019 157 rakam
serhabercom
*
Dürüstlük ilahi Emirdir
Müslüman Direkt Olarak olmalı
SEMERKAND dergisi ocak sayısı
İslâm, insanı insanca yaşatmak için gönderilen ilahi bir dindir Bu gayeye ulaşmak için birtakım kurallar koymuştur Bu kurallar evrenseldir Her devirde ve tekrar insanların yoksul oldukları ilkelerden meydana gelmektedir Bu evrensel ahlâkî prensiplerden biri de sıdk, yani dürüstlük ve güvenilir olmaktır
İslâm ahlâkında doğruluk ve dürüstlük, insan onurunun ve dinç bir toplum yapısının vazgeçilmez şartlarından biri olarak kabul edilmiştir Dolayısıyla dürüstlük, lüzum fert gerekse toplum için zorunlu olan ahlâkî niteliklerin tamamını kendinde toplar
Dürüstlük, müminin en önemli ve en keskin özelliğidir Allah'ın varlığına ve birliğine inanan her mümin dürüst edinmek zorundadır Zaten müminkelimesinin içinde bu mana mevcuttur Dolayısıyla kendisine güvenilmeyen ve doğru olmayan bir mümin düşünülemez Zira bu kelimenin bir anlamı da güven verendir Güvenilmezlik ise münafıkların özelliğidir
Içten kişi; dürüst ve özü sözü bir olur, olanı olduğu gibi yansıtır, gerçeği saklamaz, bildiğinden, inandığından ve olduğundan başka türlü görünmez ya da göstermez Içten almak, arkadaşça olmaktır
Kur'anı Kerim'de sıdkkelimesinin yanına yargı, istikamet, birr, hidayetgibi kelimeler de doğruluk ve dürüstlük anlamında kullanılmıştır
Dürüstlük ve doğruluğun en yalın şekli dürüst sözlü olmaktır Hz Peygamber sav, doğru sözlülüğün önemini vurgularken, yalan konuşmaktan da sakınmayı özenle dile getirmiştir: Münafığın alâmeti üçtür: Laf söylediği süre yalan söyler Laf verdiğinde sözünde durmaz Kendisine bir şey emanet edildiği zaman hıyanet eder(Buharî, Edeb, 120; Müslim, İman, 107)
YÜREK DE KALIP DA DÜRÜST OLMALI
İslâmiyet'te ayrıca kalbin keza de kalıbın doğruluğu istenmektedir Kalbi içten olan kimsenin dili de dürüst olur Zira dil, kalbin tercümanıdır, kalpteki çekicilik dile yansır
Efendimiz sav buyurmuştur: Dikkat edin! İnsan bedeninde bir et parçası vardır, o düzelirse tüm gövde düzelir, o bozulursa bütün beden bozulur Uyarı edin, o et parçası kalptir!(Buharî, İman, 39; Müslim, Müsâkât, 20)
Doğruluk konusunda kalpten sonradan dilin doğruluğu gelir Nitekim Efendimiz sav doğrudan doğruya olmayı emir buyurduktan sonradan öğüt isteyen sahabeye dilini korumasını tavsiye etmiştir Yeniden buyurmuştur:
Bir kişinin kalbi doğrudan doğruya olmadıkça imanı doğruca ayla gelmez Kişinin dili dosdoğru olmadıkça da kalbi dosdoğru ülkü gelmez(Ahmed b Hanbel, elMüsned, 3198; Heysemî, ezZevâid, 165)
DÜRÜSTLÜK İLAHİ BİR EMIR
Cenabı Yargı, Emrolunduğun gibi direkt olarak ol!(Hûd, 112) buyurmaktadır Hz Peygamber de sav, Allah'a inandım de, sonra da direkt olarak ol!buyurmuştur Hem kâmil mümini tasvir ederken şöyle buyurmuştur: Müslüman, elinden ve dilinden diğer müslümanların belirlenmiş olduğu, hasar görmediği kimsedir
Ayetin devamında Allah Tealâ işlediklerimizi görüp gözetlediğini belirtmekte ve zulme sapmaktan sakındırmaktadır Yeniden doğruluk ve dürüstlükten saptığımız takdirde cehennem ateşine gireceğimizi ve o süre bizim için ne bir dost ne de bir muavin bulunmayacağını bildirmektedir
Rehber ve örnek olarak gönderilen Hz Peygamber sav, bir doğruluk ve dürüstlük timsali idi Bir başka deyişle, O, olduğu gibi gözüktü, göründüğü gibi oldu Onun söyledikleri ile yaptıkları aralarında bir çeşitlilik yoktu Hayatı her tarafında insanları doğruya ve doğruluğa, dürüstlük ve samimiyete sevk etmeye gayret gösterdi
Sahabeden Süfyan esSekafî ra kendisine gelerek, Ey Allah'ın Rasulü! İslâmiyet hakkında bana bir tavsiye ver fakat, sizden daha sonra artık kimseden bir şey sormaya ihtiyacım kalmasındedi Bunun üstüne Efendimiz sav, Allah'a inandım de, daha sonra da dosdoğru olbuyurdu Görülüyor ama Efendimiz sav doğruluk ve dürüstlüğü Allah'a imandan sonra dile getirmiş ve doğrulukla Allah'a iman arasında temas olduğunu belirtmiştir
Semerkand Dergisi Siraceddin Önlüer Ocak 2019 157 rakam
serhabercom
*