Muminin Mihengi Durustluk
Durustluk ilahi Emirdir
Musluman Dosdoğru olmalı
SEMERKAND dergisi ocak sayısı
İslam, insanı insanca yaşatmak icin gonderilen ilahi bir dindir Bu gayeye ulaşmak icin birtakım kurallar koymuştur Bu kurallar evrenseldir Her devirde ve her yerde insanların muhtac oldukları ilkelerden meydana gelmektedir Bu evrensel ahlaki prensiplerden biri de sıdk, yani durustluk ve guvenilir olmaktır
İslam ahlakında doğruluk ve durustluk, insan onurunun ve sağlıklı bir toplum yapısının vazgecilmez şartlarından biri olarak kabul edilmiştir Dolayısıyla durustluk, gerek fert gerekse toplum icin zorunlu olan ahlaki niteliklerin tamamını kendinde toplar
Durustluk, muminin en onemli ve en belirgin ozelliğidir Allah'ın varlığına ve birliğine inanan her mumin durust olmak zorundadır Zaten muminkelimesinin icinde bu mana mevcuttur Dolayısıyla kendisine guvenilmeyen ve durust olmayan bir mumin duşunulemez Zira bu kelimenin bir anlamı da guven verendir Guvenilmezlik ise munafıkların ozelliğidir
Durust kişi; doğru ve ozu sozu bir olur, olanı olduğu gibi yansıtır, gerceği saklamaz, bildiğinden, inandığından ve olduğundan başka turlu gorunmez veya gostermez Durust olmak, samimi olmaktır
Kur'anı Kerim'de sıdkkelimesinin yanında hak, istikamet, birr, hidayetgibi kelimeler de doğruluk ve durustluk anlamında kullanılmıştır
Durustluk ve doğruluğun en yalın şekli doğru sozlu olmaktır Hz Peygamber sav, doğru sozluluğun onemini vurgularken, yalan konuşmaktan da sakınmayı ozenle dile getirmiştir: Munafığın alameti uctur: Soz soylediği zaman yalan soyler Soz verdiğinde sozunde durmaz Kendisine bir şey emanet edildiği zaman hıyanet eder(Buhari, Edeb, 120; Muslim, İman, 107)
KALP DE KALIP DA DOĞRU OLMALI
İslamiyet'te hem kalbin hem de kalıbın doğruluğu istenmektedir Kalbi doğru olan kimsenin dili de doğru olur Zira dil, kalbin tercumanıdır, kalpteki guzellik dile yansır
Efendimiz sav buyurmuştur: Dikkat edin! İnsan bedeninde bir et parcası vardır, o duzelirse butun vucut duzelir, o bozulursa butun vucut bozulur Dikkat edin, o et parcası kalptir!(Buhari, İman, 39; Muslim, Musakat, 20)
Doğruluk konusunda kalpten sonra dilin doğruluğu gelir Nitekim Efendimiz sav dosdoğru olmayı emir buyurduktan sonra oğut isteyen sahabeye dilini korumasını tavsiye etmiştir Yine buyurmuştur:
Bir kişinin kalbi dosdoğru olmadıkca imanı dosdoğru hale gelmez Kişinin dili dosdoğru olmadıkca da kalbi dosdoğru hale gelmez(Ahmed b Hanbel, elMusned, 3198; Heysemi, ezZevaid, 165)
DURUSTLUK İLAHİ BİR EMİR
Cenabı Hak, Emrolunduğun gibi dosdoğru ol!(HUd, 112) buyurmaktadır Hz Peygamber de sav, Allah'a inandım de, sonra da dosdoğru ol!buyurmuştur Ayrıca kamil mumini tarif ederken şoyle buyurmuştur: Musluman, elinden ve dilinden diğer muslumanların emin olduğu, zarar gormediği kimsedir
Ayetin devamında Allah Teala işlediklerimizi gorup gozetlediğini belirtmekte ve zulme sapmaktan sakındırmaktadır Yine doğruluk ve durustlukten saptığımız takdirde cehennem ateşine gireceğimizi ve o vakit bizim icin ne bir dost ne de bir yardımcı bulunmayacağını bildirmektedir
Rehber ve ornek olarak gonderilen Hz Peygamber sav, bir doğruluk ve durustluk timsali idi Bir başka deyişle, O, olduğu gibi gorundu, gorunduğu gibi oldu Onun soyledikleri ile yaptıkları arasında bir farklılık yoktu Hayatı boyunca insanları doğruya ve doğruluğa, durustluk ve samimiyete sevk etmeye gayret gosterdi
Sahabeden Sufyan esSekafi ra kendisine gelerek, Ey Allah'ın Rasulu! İslamiyet hakkında bana bir oğut ver ki, sizden sonra artık kimseden bir şey sormaya ihtiyacım kalmasındedi Bunun uzerine Efendimiz sav, Allah'a inandım de, sonra da dosdoğru olbuyurdu Goruluyor ki Efendimiz sav doğruluk ve durustluğu Allah'a imandan sonra dile getirmiş ve doğrulukla Allah'a iman arasında bağlantı olduğunu belirtmiştir
Semerkand Dergisi Siraceddin Onluer Ocak 2019 157 sayı
serhabercom
imagesmumininmihengidurustluk5ad248290147d
Durustluk ilahi Emirdir
Musluman Dosdoğru olmalı
SEMERKAND dergisi ocak sayısı
İslam, insanı insanca yaşatmak icin gonderilen ilahi bir dindir Bu gayeye ulaşmak icin birtakım kurallar koymuştur Bu kurallar evrenseldir Her devirde ve her yerde insanların muhtac oldukları ilkelerden meydana gelmektedir Bu evrensel ahlaki prensiplerden biri de sıdk, yani durustluk ve guvenilir olmaktır
İslam ahlakında doğruluk ve durustluk, insan onurunun ve sağlıklı bir toplum yapısının vazgecilmez şartlarından biri olarak kabul edilmiştir Dolayısıyla durustluk, gerek fert gerekse toplum icin zorunlu olan ahlaki niteliklerin tamamını kendinde toplar
Durustluk, muminin en onemli ve en belirgin ozelliğidir Allah'ın varlığına ve birliğine inanan her mumin durust olmak zorundadır Zaten muminkelimesinin icinde bu mana mevcuttur Dolayısıyla kendisine guvenilmeyen ve durust olmayan bir mumin duşunulemez Zira bu kelimenin bir anlamı da guven verendir Guvenilmezlik ise munafıkların ozelliğidir
Durust kişi; doğru ve ozu sozu bir olur, olanı olduğu gibi yansıtır, gerceği saklamaz, bildiğinden, inandığından ve olduğundan başka turlu gorunmez veya gostermez Durust olmak, samimi olmaktır
Kur'anı Kerim'de sıdkkelimesinin yanında hak, istikamet, birr, hidayetgibi kelimeler de doğruluk ve durustluk anlamında kullanılmıştır
Durustluk ve doğruluğun en yalın şekli doğru sozlu olmaktır Hz Peygamber sav, doğru sozluluğun onemini vurgularken, yalan konuşmaktan da sakınmayı ozenle dile getirmiştir: Munafığın alameti uctur: Soz soylediği zaman yalan soyler Soz verdiğinde sozunde durmaz Kendisine bir şey emanet edildiği zaman hıyanet eder(Buhari, Edeb, 120; Muslim, İman, 107)
KALP DE KALIP DA DOĞRU OLMALI
İslamiyet'te hem kalbin hem de kalıbın doğruluğu istenmektedir Kalbi doğru olan kimsenin dili de doğru olur Zira dil, kalbin tercumanıdır, kalpteki guzellik dile yansır
Efendimiz sav buyurmuştur: Dikkat edin! İnsan bedeninde bir et parcası vardır, o duzelirse butun vucut duzelir, o bozulursa butun vucut bozulur Dikkat edin, o et parcası kalptir!(Buhari, İman, 39; Muslim, Musakat, 20)
Doğruluk konusunda kalpten sonra dilin doğruluğu gelir Nitekim Efendimiz sav dosdoğru olmayı emir buyurduktan sonra oğut isteyen sahabeye dilini korumasını tavsiye etmiştir Yine buyurmuştur:
Bir kişinin kalbi dosdoğru olmadıkca imanı dosdoğru hale gelmez Kişinin dili dosdoğru olmadıkca da kalbi dosdoğru hale gelmez(Ahmed b Hanbel, elMusned, 3198; Heysemi, ezZevaid, 165)
DURUSTLUK İLAHİ BİR EMİR
Cenabı Hak, Emrolunduğun gibi dosdoğru ol!(HUd, 112) buyurmaktadır Hz Peygamber de sav, Allah'a inandım de, sonra da dosdoğru ol!buyurmuştur Ayrıca kamil mumini tarif ederken şoyle buyurmuştur: Musluman, elinden ve dilinden diğer muslumanların emin olduğu, zarar gormediği kimsedir
Ayetin devamında Allah Teala işlediklerimizi gorup gozetlediğini belirtmekte ve zulme sapmaktan sakındırmaktadır Yine doğruluk ve durustlukten saptığımız takdirde cehennem ateşine gireceğimizi ve o vakit bizim icin ne bir dost ne de bir yardımcı bulunmayacağını bildirmektedir
Rehber ve ornek olarak gonderilen Hz Peygamber sav, bir doğruluk ve durustluk timsali idi Bir başka deyişle, O, olduğu gibi gorundu, gorunduğu gibi oldu Onun soyledikleri ile yaptıkları arasında bir farklılık yoktu Hayatı boyunca insanları doğruya ve doğruluğa, durustluk ve samimiyete sevk etmeye gayret gosterdi
Sahabeden Sufyan esSekafi ra kendisine gelerek, Ey Allah'ın Rasulu! İslamiyet hakkında bana bir oğut ver ki, sizden sonra artık kimseden bir şey sormaya ihtiyacım kalmasındedi Bunun uzerine Efendimiz sav, Allah'a inandım de, sonra da dosdoğru olbuyurdu Goruluyor ki Efendimiz sav doğruluk ve durustluğu Allah'a imandan sonra dile getirmiş ve doğrulukla Allah'a iman arasında bağlantı olduğunu belirtmiştir
Semerkand Dergisi Siraceddin Onluer Ocak 2019 157 sayı
serhabercom
imagesmumininmihengidurustluk5ad248290147d