iltasyazilim
FD Üye
Resul'e kocasını şikayet eden kadın
Sahabeden Hz Havle bugün bile horlanmış, zorlanmış, terk edilmiş, önemsenmemiş, gençliğinden sonra kenara itilmiş bütün kadınların ortak isyanı ve sembolüdür
KURANI Kerim’deki 4 surenin adı NisaSuresi’dir Nisa, kadınlar anlamındadır Kadınlar Suresi demek Kuranı Kerim’de rical, yani erkekler anlamında herhangi bir sure yoktur
Kuranı Kerim’de, bazı peygamberlerin isimleri surelere verilmiştir Yusuf, Yunus, İbrahim veya Lokman (peygamberliği tartışmalıdır) sureleri gibi Peygamber olan erkekler sureye isim olabilmiştir Bu genel kuralın tek istisnası Meryem Suresi’dir
Hz İsa’nın annesi, peygamber olmamakla beraber bir sureye isim olabilmiştir Peygamber olmayan tek kişiliktir Kuranı Kerim her fırsatta kadını onurlandırmış, ön plana çıkarmıştır Toplumun gündeminde kalsın diye
* * *
Kuranı Kerim’deki en manidar surelerden biri de 58 sırada yer alan Mücadele Suresi’dir Medine’de inen bu surenin kadınlar açısından anlamlı bir hikáyesi (sebebi nüzuluiniş gerekçesi) vardır Mücadele, peygamberle tartışan kadın anlamına da gelir Olay şöyle gelişti:
Hz Havle iman eden bir kadındı Evs (RA) isimli, sert tabiatlı bir adamla evliydi Bir gün Evs (RA), karısını boşadı Bu boşanmayı gerçekleştirirken de eskiden Araplar arasında yaygın olarak yapılan ve zihar olarak adlandırılan bir yöntemi kullandı
Araplar, eşlerinin bazı hassas noktalarını, anneleribacıları gibi evlenmeleri yasak olan akrabalarına benzetirlerse bu boşanma sebebi sayılırdı Evs (RA) de eşine, Sen bana anamın sırtı gibisin diyerek aralarındaki akdini sona erdirmek istedi
İşte bu olaya muhatap olan Hz Havle, soluğu Hz Peygamber’in (SAV) yanında aldı Hz Havle tepkiliydi Hz Havle yorgundu Hz Havle bezgindi Hz Havle mağdurdu Hz Havle çaresizdi Çareyi Hz Peygamber’de (SAV) bulacaktı
Havle (RA), Peygamber’in (SAV) evine geldi Efendimiz (SAV) dinliyordu İsyan edercesine kocasını, Peygamberimize şikáyet etmeye başladı Şöyle diyordu: Ey Allah’ın elçisi! Evs, benim malımımülkümü yedi Gençliğimi tüketti Onun için çocuklar doğurdum Şimdi ise yaşlandım Çocuk doğuramaz hale geldim O da zihar yaparak beni boşadı Beni ortada bıraktı Ya Rabbi, halimi sana arz ediyorum Bu halimi sana şikáyet ediyorum
Havle’yi büyük bir dikkat ve saygıyla dinleyen Hz Peygamber (SAV) bir an duraksadı Sonra, Bu tür boşamalarla ilgili Rabbimden bana herhangi bir ölçü gelmiş değildir cevabını verdi Çünkü O (SAV), Yüce Allah’tan vahiy gelmedikçe kendi heva ve arzusuna göre konuşmazdı Yüce Allah’ın kendisine müsaade ettiği konular hariç, mutlaka vahiy beklerdi
Ama çok geçmeden Yüce Rabbimiz, Halimi sana iletiyorum diyen bu mağdur kadının yakarışına cevap verdi Ötelerden, ötelerin de ötesinden cevap geliyordu Yüce Allah’ın, Senin sesini, yakarışını, isyanını duydum Yalnız değilsin, sözün duyulmuştur, gökte yankılanmıştır Havle! Arzu ettiğin konuda sana cevap verilecek ve sen rahatlayacaksın anlamında ayeti inecektir
Yüce Rabbimiz, Havle’ye cevap veriyordu Öylesine bir cevap ki Medine’de yankılanmadık, konuşulmadık ne sokak ne ev bırakacaktı Günlerce her mekánda Havle’nin yakarışına verilen cevap konuşulacaktı Havle gibi mazlum ve mağdur bütün kadınlar, bir anlamda erkeği cezalandıran bu ayetleri gururla okuyacaklar
Yüce Allah, karısını bu şekilde boşamak isteyen erkeğe bu işin çirkin olduğunu ilettikten sonra, ya köle azadı, ya iki ay üst üste oruç veya 60 fakiri doyurma cezası verecektir Eşine dönmenin bedeli olarak Tekrar eşine yaklaşmak istersen bunu ödeyeceksin Kadın değil, erkek bunu ödeyecek Çünkü kadın mağdur oluyordu Rabbimiz, mağdurun yanında, mazlumun yanında
Mücadele Suresi’nin ilk ayetleri indiğinde yüzü sevincinden ay gibi parlayan Peygamberimiz (SAV), Havle’yi çağıracak ve Seni müjdelerim Havle! Allah senin sesini duymuştur dedikten sonra ilk ayeti okuyacaktır: Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikáyette bulunan kadının sözünü Allah işitmiştir Allah sizin konuşmanızı işitir Çünkü Allah işitendir, bilendir(Mücadele 58, 1)
Hz Havle bugün bile horlanmış, zorlanmış, terk edilmiş, önemsenmemiş, gençliğinden sonra kenara itilmiş bütün kadınların ortak isyanı olmuştur Sembol olmuştur Önemsenmediklerini zanneden kadınlara, Hayır, Rabbiniz sizi önemsiyor Rabbiniz sizin adınıza zulmeden erkeğe dünyada cezalar getirdiği gibi ahirette de hesap soracak Üzülmeyin, sesinizi Rabbiniz duyuyor, halinizi görüyor cevabıdır Mücadele Suresi
* * *
Yıllar geçer İki büklüm bir kadın Medine çarşısında Hz Ömer’in önüne geçer Bir şey sorar Uzun boylu Hz Ömer eğilir, diz çöker Ellerini kadının omzuna koyar Söyle nine der Kadın dakikalarca konuşur, Hz Ömer dinler Medine’nin lider kadrosu ise hayret içindedir Bu ihtiyar nineye bu kadar zaman feda edilir mi(!) Nihayet kadın anlatacağını anlatır ve gider Hz Ömer doğrulur
Orada bulunanlardan biri, Ey müminlerin emiri! Şu Kureyş’in liderlerini şu nine için o kadar bekletmeye değer miydidiye sorunca Hz Ömer hışımla döner Herkesin duyacağı bir ses tonuyla: Ne diyorsun! Yazık sana Bu kadın Havle’dir Allah (CC) yedi gök ötesinden onu duydu, hakkında ayet indirdi de Ömer mi onu dinlemeyecek Vallahi bütün bir gün beni tutsaydı, öylesine duracaktım Problemini halletmeden gitmeyecektim
Sormak istiyorum; Kuran’ı bu bakışla hiç okuyabiliyor muyuz?
Nihat Hatipoğlu
Sahabeden Hz Havle bugün bile horlanmış, zorlanmış, terk edilmiş, önemsenmemiş, gençliğinden sonra kenara itilmiş bütün kadınların ortak isyanı ve sembolüdür
KURANI Kerim’deki 4 surenin adı NisaSuresi’dir Nisa, kadınlar anlamındadır Kadınlar Suresi demek Kuranı Kerim’de rical, yani erkekler anlamında herhangi bir sure yoktur
Kuranı Kerim’de, bazı peygamberlerin isimleri surelere verilmiştir Yusuf, Yunus, İbrahim veya Lokman (peygamberliği tartışmalıdır) sureleri gibi Peygamber olan erkekler sureye isim olabilmiştir Bu genel kuralın tek istisnası Meryem Suresi’dir
Hz İsa’nın annesi, peygamber olmamakla beraber bir sureye isim olabilmiştir Peygamber olmayan tek kişiliktir Kuranı Kerim her fırsatta kadını onurlandırmış, ön plana çıkarmıştır Toplumun gündeminde kalsın diye
* * *
Kuranı Kerim’deki en manidar surelerden biri de 58 sırada yer alan Mücadele Suresi’dir Medine’de inen bu surenin kadınlar açısından anlamlı bir hikáyesi (sebebi nüzuluiniş gerekçesi) vardır Mücadele, peygamberle tartışan kadın anlamına da gelir Olay şöyle gelişti:
Hz Havle iman eden bir kadındı Evs (RA) isimli, sert tabiatlı bir adamla evliydi Bir gün Evs (RA), karısını boşadı Bu boşanmayı gerçekleştirirken de eskiden Araplar arasında yaygın olarak yapılan ve zihar olarak adlandırılan bir yöntemi kullandı
Araplar, eşlerinin bazı hassas noktalarını, anneleribacıları gibi evlenmeleri yasak olan akrabalarına benzetirlerse bu boşanma sebebi sayılırdı Evs (RA) de eşine, Sen bana anamın sırtı gibisin diyerek aralarındaki akdini sona erdirmek istedi
İşte bu olaya muhatap olan Hz Havle, soluğu Hz Peygamber’in (SAV) yanında aldı Hz Havle tepkiliydi Hz Havle yorgundu Hz Havle bezgindi Hz Havle mağdurdu Hz Havle çaresizdi Çareyi Hz Peygamber’de (SAV) bulacaktı
Havle (RA), Peygamber’in (SAV) evine geldi Efendimiz (SAV) dinliyordu İsyan edercesine kocasını, Peygamberimize şikáyet etmeye başladı Şöyle diyordu: Ey Allah’ın elçisi! Evs, benim malımımülkümü yedi Gençliğimi tüketti Onun için çocuklar doğurdum Şimdi ise yaşlandım Çocuk doğuramaz hale geldim O da zihar yaparak beni boşadı Beni ortada bıraktı Ya Rabbi, halimi sana arz ediyorum Bu halimi sana şikáyet ediyorum
Havle’yi büyük bir dikkat ve saygıyla dinleyen Hz Peygamber (SAV) bir an duraksadı Sonra, Bu tür boşamalarla ilgili Rabbimden bana herhangi bir ölçü gelmiş değildir cevabını verdi Çünkü O (SAV), Yüce Allah’tan vahiy gelmedikçe kendi heva ve arzusuna göre konuşmazdı Yüce Allah’ın kendisine müsaade ettiği konular hariç, mutlaka vahiy beklerdi
Ama çok geçmeden Yüce Rabbimiz, Halimi sana iletiyorum diyen bu mağdur kadının yakarışına cevap verdi Ötelerden, ötelerin de ötesinden cevap geliyordu Yüce Allah’ın, Senin sesini, yakarışını, isyanını duydum Yalnız değilsin, sözün duyulmuştur, gökte yankılanmıştır Havle! Arzu ettiğin konuda sana cevap verilecek ve sen rahatlayacaksın anlamında ayeti inecektir
Yüce Rabbimiz, Havle’ye cevap veriyordu Öylesine bir cevap ki Medine’de yankılanmadık, konuşulmadık ne sokak ne ev bırakacaktı Günlerce her mekánda Havle’nin yakarışına verilen cevap konuşulacaktı Havle gibi mazlum ve mağdur bütün kadınlar, bir anlamda erkeği cezalandıran bu ayetleri gururla okuyacaklar
Yüce Allah, karısını bu şekilde boşamak isteyen erkeğe bu işin çirkin olduğunu ilettikten sonra, ya köle azadı, ya iki ay üst üste oruç veya 60 fakiri doyurma cezası verecektir Eşine dönmenin bedeli olarak Tekrar eşine yaklaşmak istersen bunu ödeyeceksin Kadın değil, erkek bunu ödeyecek Çünkü kadın mağdur oluyordu Rabbimiz, mağdurun yanında, mazlumun yanında
Mücadele Suresi’nin ilk ayetleri indiğinde yüzü sevincinden ay gibi parlayan Peygamberimiz (SAV), Havle’yi çağıracak ve Seni müjdelerim Havle! Allah senin sesini duymuştur dedikten sonra ilk ayeti okuyacaktır: Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikáyette bulunan kadının sözünü Allah işitmiştir Allah sizin konuşmanızı işitir Çünkü Allah işitendir, bilendir(Mücadele 58, 1)
Hz Havle bugün bile horlanmış, zorlanmış, terk edilmiş, önemsenmemiş, gençliğinden sonra kenara itilmiş bütün kadınların ortak isyanı olmuştur Sembol olmuştur Önemsenmediklerini zanneden kadınlara, Hayır, Rabbiniz sizi önemsiyor Rabbiniz sizin adınıza zulmeden erkeğe dünyada cezalar getirdiği gibi ahirette de hesap soracak Üzülmeyin, sesinizi Rabbiniz duyuyor, halinizi görüyor cevabıdır Mücadele Suresi
* * *
Yıllar geçer İki büklüm bir kadın Medine çarşısında Hz Ömer’in önüne geçer Bir şey sorar Uzun boylu Hz Ömer eğilir, diz çöker Ellerini kadının omzuna koyar Söyle nine der Kadın dakikalarca konuşur, Hz Ömer dinler Medine’nin lider kadrosu ise hayret içindedir Bu ihtiyar nineye bu kadar zaman feda edilir mi(!) Nihayet kadın anlatacağını anlatır ve gider Hz Ömer doğrulur
Orada bulunanlardan biri, Ey müminlerin emiri! Şu Kureyş’in liderlerini şu nine için o kadar bekletmeye değer miydidiye sorunca Hz Ömer hışımla döner Herkesin duyacağı bir ses tonuyla: Ne diyorsun! Yazık sana Bu kadın Havle’dir Allah (CC) yedi gök ötesinden onu duydu, hakkında ayet indirdi de Ömer mi onu dinlemeyecek Vallahi bütün bir gün beni tutsaydı, öylesine duracaktım Problemini halletmeden gitmeyecektim
Sormak istiyorum; Kuran’ı bu bakışla hiç okuyabiliyor muyuz?
Nihat Hatipoğlu