iltasyazilim
FD Üye
Hoca Olmanın Kuralları,
Öğretmenlik Kuralları
Öğretmenlik mesleğinin kuralları
1Birincil ilk olarak hoca mesleğini sevmelidir bununla beraber mesleğini bilmeli ve alanında laf sahibi olmalıdır
2Derslerin iyi bir şekilde işlenmesi, öğretmenin kendisini öğrencilere sevdirmesi açısından fazla önemlidir Ders yılına nasıl başlarsak öyle gider Bu bakımdan derslik içindeki hal ve hareketlerimizi ayarlamalı ve öğrencilerle olan ilişkilerimizde araya belirli bir mesafe koymalıyız
3Hoca önce dersin amacını ve önemini kavratmakla işe başlamalıdır Öğrenci dersi öğrenmesi gerektiğine inanmalı Çünkü insanın tabiatında men edildikleri ve ikna oldukları şeylere aleyhinde bir eğilim ve özlem vardır Bu bakımdan hoca mevzuları akla mantığa uygun mazeret ve ölçüleriyle anlatmalıdır
4Öğretmen konuşurken usandırmamalıdır Öğrenciye tahsis etmek istediklerini, eksik konuşarak ama öz ve detaylı bir şekilde vermelidir Lafı fazla uzatarak öğrenciyi sıkmamalıdır
5Hoca, konuları öğrencilerin yetenek, kişilik ve anlayış seviyelerine tarafından anlatmalı ve ona tarafından alaka göstermelidir Aksi halde öğrenciler “dersi anlamıyoruz diye hem öğretmene ayrıca de derse aleyhinde tavır alabilir Keza öğretmen, önemli konuların üzerinde hassasiyetle durmalı, zorunlu yerlerde tekrarlar yapmalıdır
6Hoca, geçen dersin genel bir tekrarını yapıp dikkatleri topladıktan sonradan öteki konulara geçmelidir Aksi halde öğrenciler derse tam motive olamadıklarından nedeniyle kayıtsız ve gönülsüz olabilirler
7Eğer öğrencilerin dikkatleri dağılmış başka şeylerle meşgul oluyorlarsa öğrencilerde derse karşı aşk ve şevk uyandırmak gerekir Böyle durumlarda derse biraz ara verilmelidir Sınıfın genel durumuna tarafından toplumda sevilen insanlardan örnekler verilerek veya kısa fıkralar anlatarak öğrencilerin dikkatleri toplandıktan daha sonra derse devam edilmelidir Tabiki burada zaman ve ölçüyü iyi ayarlamak öğretmene düşüyor
8Öğretmen derste gerektiği yerde espri yapmasını da bilmelidir Fakat espri yapılırken ölçü kaçırılmamalıdır Burada esprinin yeri yemekteki tuz gibi olmalıdır
9Eğer mümkünse dersler öğrencilerin bana kalırsa faal katılımlarıyla işlenmeli ve uygulamaya karşın konulara tartı verilmelidir Çünkü bu nesil konular öğrenciler kadar istenerek yapılmakta ve daha daimi olmaktadır (soruyanıt, münazara, deney vb)
10Öğrencilere sert faydalanmak fazla sakıncalıdır Öyleyse öğretmen öğrencilerle münasebetini çok iyi ayarlamalı, olur olmaz şekilde kızmamalıdır Özellikle herkesin ortasında öğrencilerin övünç ve izzetlerini rencide etmemeye azami çaba göstermelidir
11Hoca öğrencilere son derece sevgi, şefkat ve acınacak şey batmış bir ilgi göstermeli, hal ve hatırlarını sormalı, dersleriyle ilgilenmeli ve onların somut, manevi dertleriyle meşgul olmalıdır ama öğrenciler hocalarını sevsinler, öğütlerini tutup ona itaat etsinler
12Öğrenciler çoğunlukla sevdikleri şahısları misal alırlar ve onlar gibi edinmek isterler Bu bakımdan hoca başkalarının yanında kendini arkadaşlarıyla hafif düşürecek gayri ciddi söz ve davranışlardan kaçınmalıdır *
Öğretmenlik Kuralları
Öğretmenlik mesleğinin kuralları
1Birincil ilk olarak hoca mesleğini sevmelidir bununla beraber mesleğini bilmeli ve alanında laf sahibi olmalıdır
2Derslerin iyi bir şekilde işlenmesi, öğretmenin kendisini öğrencilere sevdirmesi açısından fazla önemlidir Ders yılına nasıl başlarsak öyle gider Bu bakımdan derslik içindeki hal ve hareketlerimizi ayarlamalı ve öğrencilerle olan ilişkilerimizde araya belirli bir mesafe koymalıyız
3Hoca önce dersin amacını ve önemini kavratmakla işe başlamalıdır Öğrenci dersi öğrenmesi gerektiğine inanmalı Çünkü insanın tabiatında men edildikleri ve ikna oldukları şeylere aleyhinde bir eğilim ve özlem vardır Bu bakımdan hoca mevzuları akla mantığa uygun mazeret ve ölçüleriyle anlatmalıdır
4Öğretmen konuşurken usandırmamalıdır Öğrenciye tahsis etmek istediklerini, eksik konuşarak ama öz ve detaylı bir şekilde vermelidir Lafı fazla uzatarak öğrenciyi sıkmamalıdır
5Hoca, konuları öğrencilerin yetenek, kişilik ve anlayış seviyelerine tarafından anlatmalı ve ona tarafından alaka göstermelidir Aksi halde öğrenciler “dersi anlamıyoruz diye hem öğretmene ayrıca de derse aleyhinde tavır alabilir Keza öğretmen, önemli konuların üzerinde hassasiyetle durmalı, zorunlu yerlerde tekrarlar yapmalıdır
6Hoca, geçen dersin genel bir tekrarını yapıp dikkatleri topladıktan sonradan öteki konulara geçmelidir Aksi halde öğrenciler derse tam motive olamadıklarından nedeniyle kayıtsız ve gönülsüz olabilirler
7Eğer öğrencilerin dikkatleri dağılmış başka şeylerle meşgul oluyorlarsa öğrencilerde derse karşı aşk ve şevk uyandırmak gerekir Böyle durumlarda derse biraz ara verilmelidir Sınıfın genel durumuna tarafından toplumda sevilen insanlardan örnekler verilerek veya kısa fıkralar anlatarak öğrencilerin dikkatleri toplandıktan daha sonra derse devam edilmelidir Tabiki burada zaman ve ölçüyü iyi ayarlamak öğretmene düşüyor
8Öğretmen derste gerektiği yerde espri yapmasını da bilmelidir Fakat espri yapılırken ölçü kaçırılmamalıdır Burada esprinin yeri yemekteki tuz gibi olmalıdır
9Eğer mümkünse dersler öğrencilerin bana kalırsa faal katılımlarıyla işlenmeli ve uygulamaya karşın konulara tartı verilmelidir Çünkü bu nesil konular öğrenciler kadar istenerek yapılmakta ve daha daimi olmaktadır (soruyanıt, münazara, deney vb)
10Öğrencilere sert faydalanmak fazla sakıncalıdır Öyleyse öğretmen öğrencilerle münasebetini çok iyi ayarlamalı, olur olmaz şekilde kızmamalıdır Özellikle herkesin ortasında öğrencilerin övünç ve izzetlerini rencide etmemeye azami çaba göstermelidir
11Hoca öğrencilere son derece sevgi, şefkat ve acınacak şey batmış bir ilgi göstermeli, hal ve hatırlarını sormalı, dersleriyle ilgilenmeli ve onların somut, manevi dertleriyle meşgul olmalıdır ama öğrenciler hocalarını sevsinler, öğütlerini tutup ona itaat etsinler
12Öğrenciler çoğunlukla sevdikleri şahısları misal alırlar ve onlar gibi edinmek isterler Bu bakımdan hoca başkalarının yanında kendini arkadaşlarıyla hafif düşürecek gayri ciddi söz ve davranışlardan kaçınmalıdır *