Örnek Durum İncelemesi Metodu (Case Study) case study örnekleri misal durum yöntemi örneği örnek durum incelemesi yöntemi örnekleri analizi Son zamanlarda derhal tüm öğretim kademelerinde, ama bilhassa öğretimin seviyesi arttıkça daha fazla kullanılan bir usul olmaktadır Casework, casestudy, casemethodda denilen bu usul, sık sık simülasyon oyunu, karar veya plan oyunu gibi teknikleri kullandığı için, bu tekniklerin adı ile de anılmaktadır Örnek olaylar görsel, yazılmış birçok kaynaktan derlenebilir Öğrenciler ya da hoca, bir trafik kazasını, bir çevre sorununu, bir spor kavgasını ya da dostluğunu, tıbbî veya hukukî bir olayı sözel olarak veya fotoğraf, film gibi tekniklerle sınıfa getirirler Kısa bir sunumdan sonra öğrenciler bu konu hakkındaki fikirlerini, yani olayın nedenlerini, gelişimini ve mümkün sonuçlarını ortaya koyup tartışırlar Seçilen olay iyi bir durum ise bunun geliştirilip yaygınlaştırılması yolları, kötü bir durum ise bunun engellenmesi ve düzeltilmesi yolları hep beraber ortaya konmaya çalışılır Derhal her alanda rahatlıkla uygulanabilecek ve bereketli öğretim sonuçları alınabilecek bir metoddur Öğrenciler burada problem çözme tekniklerini, işbirliği içinde öğrenme, rol oynama gibi teknikleri de rahatlıkla kullanabilirler Örnek durum incelemesi metodunu kullanmanın faydaları Hayata en yakın öğretim metodlarından biridir Günlük hayattaki birçok durum etrafındaki sosyal, kültürel ve bilimsel eğitimöğretim bu usul yardımıyla kolaylıkla yapılabilir Öğrencilerin hepsi bir konuda ya da durum üzerinde yoğun bir zihinsel uğraş gösterirler; veri ve tecrübelerini burada uygulamaya koymaya çalışırlar Görünmeyen fikirler burada pratiğe, uygulamaya dönüştürülebilir Egemen düşünme, orijinal düşünce üretme ve bunu ortaya sıralama ve ağız dalaşı özellikleri gelişir Öğrenciler, sorunları tartışarak çözme yeteneği geliştirirler Misal olay incelemesi metodunun olumsuz yönleri Eğer örnek olaylar iyi seçilmez ya da iyi ortaya konmaz ise, olaydaki çatışma ve tartışmalar sınıfa da aktarılabilir Olaylar öğrenci seviyesine yerinde seçilmez ise (meselâ ilkokulda AIDS ya da karışık bir ticarî mahkeme gibi), öğrenciler sağlıklı düşünce üretemezler ve tartışamazlar Öğrenciler tatmin edici veri ve tecrübelere sahip yok iseler katılım eksik olabilir ve öbür görüşler ortaya konamaz Örnek olay incelemesinin iyi uygulanabilmesi için uyarı edilecek hususlar Olaylar iyi seçilmeli, durum içinde sınıfı korkutacak dahşet sahneleri, tiksindirecek, ahlâkî değerlerini zedeleyecek unsurlar ayıklanmalıdır Pedagojik olarak tartışılabilecek ve eğitsel sonuçlar çıkarılabilecek olaylar seçilmelidir Seçilen olayların öğrencilerin seviyesine yerinde olması sağlanmalıdır Misal durum mümkünse film olarak, ya da resim, ses kaydı vs olarak sınıfa getirilmelidir Olayın içten aktarılması hususunda tereddüd olmamalıdır Durum aktüel olmalı, sınıfın düşünme ve tartışmaya katılma güdülerini arttırmalıdır Hoca durum üzerindeki olası tartışmaları evvelden düşünebilmeli, gerektiği yerde konunun dağıtılmasını engelleyerek, gerektiğinde tartışmaları yumuşatarak konunun eğitsel değerini tekrar tekrar yüksek tutmalıdır Zamandan tasarruf etmek için aynı olayların başka yerlerdeki gelişimleri ve çözüm yolları üstünde ön bilgiler hazırlanmış tutulmalıdır Bunun için herektiğinde hoca ve bir grup öğrenci, durum üstünde iyi bir ön araştırma yapmalıdırlar Misal olay üzerine ortaya konan fikirlerin uygulanma biçimleri de iyi tartışılmalı ve izlenmelidir (Meselâ trafik kurallarına uyma, hayvanlara ızdırap etmeme, çevre sorunların aleyhinde duyarlı olma gibi) Ali Özdaş Öğretim Ilke ve Yöntemleri, İstanbul 1997