iltasyazilim
FD Üye
Osman Hamdi Bey
Doğum 30 Aralık 1842İstanbul
Vefat 24 Şubat 1910İstanbul
Iş Sanatçı, ressam, belediye başkanı
Ünlü Eseri Kaplumbağa Terbiyecisi
Osman Hamdi Bey, artist, kazıbilimci ve Kadıköy'ün ilk belediye başkanıdır İstanbul Arkeoloji Müzesi'ni kurup 29 sene müdürlüğünü yaptı ve müzeyi dünyanın sayılı müzeleri arasına soktu Türk resminde figürlü kompozisyon kullanan birincil sanatçı olarak tarihe geçti Sanayii Nefise Mektebi'nin bugünkü Mimar Sinan Hoş Sanatlar Üniversitesi'nin kurucusudur
HAYATI
18421910 yılları aralarında yaşayan olan Osman Hamdi, Türk müzeciliğinin kurucusu olup aynı zamanda kazıbilimci, sanatçı ve yazardır İstanbul ’da doğmuş olup, babası Sadrazam İbrahim Edhem Paşa ’dır Beşiktaş ’ta ilkokulunu okudu ve 1856 yılında lise eğitimi tamamladı Fazla yönü olan olarak yetiştirilen Osman Hamdi, hukuk eğitimi alması için ailesi kadar Paris ’e gönderildi Ama Osman Hamdi ’nin içindeki sanat sevgisi galip geldi, burada kazıbilim ve fotoğraf dersleri almaya başladı Burada ünlü ressamların atölyelerinde çalıştı Sırbistan ve Viyana ’ya artan bir şekilde müzeler ve resim sergileriyle ilgili gözlem fırsatı bulup incelemeler yaptı On iki yıl Paris ’te kalan ressam burada Fransız bir kadınla evlenerek, iki çocuğu dünyaya geldi Eşinden ayrıldıktan sonra 1869 yılında yurda geri döndü İstanbul ’a geldikten sonradan bir vakit devlet işleriyle uğraştı lakin bunun yanında sanatını da dikkatsizlik etmedi Farklı Alanlara Yönlendirilmiş sergilere katılarak ödüller aldı
1881 yılında Müzei Hümayun ’nun müdürlüğüne atandı Burada 30 yıl her tarafında çalıştı ve çalışmaları İstanbul Kazıbilim Müzesi ’ne dönüşmek suretiyle meyve verdi ilk olarak Çinili Köşk'ün restorasyonuyla ilgilendi ve burada kaybolan çinilerin açığa çıkmasını sağladı Arkasından yeni bir binanın inşası için temeller atıldı ve 3 aşamada müze açıldı Bugün Güzel Sanatlar Akademisi olarak aşina Sanayi Nefise Mektebi ’nin inşası için çalışmalara başladı ve okul açıldıktan sonradan kadroya başlangıçta figür geleneğini iyi bilen yabancı asıllı hocaları aldı Bu şekilde figür bilinçli olarak resim ve heykel sanatına sokulmuş olmuştur Okulda sadece resim değil açmış olduğu oymacılık dersiyle de heykel sanatına girişi başlattı Birincil bilimsel Türk kazıları da Osman Hamdi ile başlamış, Nemrut Dağı, Lagina ve Sayda ’da arkeolojik çalışmalarda bulundu Fazla yönü olan bir kişiliğe sahip olan Osman Hamdi ’nin artist kimliğine bakacak olursak Oryantalizmle bütünleşen eserleri, sayısız resimleri, ve o büyük yeteneğini görmek mümkündür
SANAT ÜSLUBU VE BAŞLICA ESERLERİ
Peyzajlar, natürmortlar, desenler, karakalem ve bilhassa figürlü kompozisyonları ve portreleriyle nam salmış bir sanatçıdır Zaten bugünde daha çok usta kimliği ile tanınmaktadır Büyük boyutlarda daha çok çalıştı ve hocası Gerome ’nin etkisiyle oryantalist tarzda resimler yaptı Eserlerinde Doğu ’nun bilhassa Türk sanatının güzelliklerini başarılı bir şekilde yansıtan sanatkâr, döneminin farklı isimlerinden biri olmayı başardı
Resimlerindeki figürler her daim kendine güvenen, dik duruşlu ve düşünen biçimde tarif ederken figürlerinin kıyafetleri içinse büyük emek verdi Fakat Osman Hamdi ’nin esas üstünde durmak istediği şey mimari dokuydu Resimlerindeki figürler her zaman mimari bir fon önünde, cami avlusunda, saray bahçesinde, köşk odalarında, türbe kapılarında ya da kahvehanede nerede olursa olsun o mimari dokuyu vermekten çekinmedi Mimari dekorasyonlar onun vazgeçilmezleri oldu Resimlerindeki kompozisyonlarda birbiriyle ilişkisi olmayan öğelerin bir düzeni yansıttığı görülür Eserlerinde kendisini de çizdiği bilinmektedir fakat yapmış olduğu en önemli şeylerden biri de kadını resmin içine dahil etmesidir Yalnızca portre olarak değil, kadını jurnal hayatın içinde erkekle eşit bir konumda resmederek Türk resmini bir adım öne taşımaya çalıştı Karakalemi gençliğinde kullandı fakat sanat hayatının ileriki dönemlerinde daima yağlı boyayı tercih etti
BAŞLICA ESERLERİ
Sanatçının dünyaca bilinen 'KaplumbağaTerbiyecisi' eseri, sembolik anlamlar içeren oryantalist bir eserdir bunun dışında 'Rahle ’de Oturan Kadın' adlı eserinde ise yine sembolik bir anlatımın hakim olduğu burada kadının doğurganlığına göndermeler yaptığı bilinmektedir 'Kuran Okuyan Hoca, Silah Taciri, Camii Kapısında Feraceli Kadınlar, Gezinti ’de Kadınlar, Camii ’den Meydana Çıkan Sultan, Sultanahmet Camii Girişinde Kadınlar' en bilinen eserlerindenken, fazla sayıda görünüm resimleri de bulunmaktadır *
Doğum 30 Aralık 1842İstanbul
Vefat 24 Şubat 1910İstanbul
Iş Sanatçı, ressam, belediye başkanı
Ünlü Eseri Kaplumbağa Terbiyecisi
Osman Hamdi Bey, artist, kazıbilimci ve Kadıköy'ün ilk belediye başkanıdır İstanbul Arkeoloji Müzesi'ni kurup 29 sene müdürlüğünü yaptı ve müzeyi dünyanın sayılı müzeleri arasına soktu Türk resminde figürlü kompozisyon kullanan birincil sanatçı olarak tarihe geçti Sanayii Nefise Mektebi'nin bugünkü Mimar Sinan Hoş Sanatlar Üniversitesi'nin kurucusudur
HAYATI
18421910 yılları aralarında yaşayan olan Osman Hamdi, Türk müzeciliğinin kurucusu olup aynı zamanda kazıbilimci, sanatçı ve yazardır İstanbul ’da doğmuş olup, babası Sadrazam İbrahim Edhem Paşa ’dır Beşiktaş ’ta ilkokulunu okudu ve 1856 yılında lise eğitimi tamamladı Fazla yönü olan olarak yetiştirilen Osman Hamdi, hukuk eğitimi alması için ailesi kadar Paris ’e gönderildi Ama Osman Hamdi ’nin içindeki sanat sevgisi galip geldi, burada kazıbilim ve fotoğraf dersleri almaya başladı Burada ünlü ressamların atölyelerinde çalıştı Sırbistan ve Viyana ’ya artan bir şekilde müzeler ve resim sergileriyle ilgili gözlem fırsatı bulup incelemeler yaptı On iki yıl Paris ’te kalan ressam burada Fransız bir kadınla evlenerek, iki çocuğu dünyaya geldi Eşinden ayrıldıktan sonra 1869 yılında yurda geri döndü İstanbul ’a geldikten sonradan bir vakit devlet işleriyle uğraştı lakin bunun yanında sanatını da dikkatsizlik etmedi Farklı Alanlara Yönlendirilmiş sergilere katılarak ödüller aldı
1881 yılında Müzei Hümayun ’nun müdürlüğüne atandı Burada 30 yıl her tarafında çalıştı ve çalışmaları İstanbul Kazıbilim Müzesi ’ne dönüşmek suretiyle meyve verdi ilk olarak Çinili Köşk'ün restorasyonuyla ilgilendi ve burada kaybolan çinilerin açığa çıkmasını sağladı Arkasından yeni bir binanın inşası için temeller atıldı ve 3 aşamada müze açıldı Bugün Güzel Sanatlar Akademisi olarak aşina Sanayi Nefise Mektebi ’nin inşası için çalışmalara başladı ve okul açıldıktan sonradan kadroya başlangıçta figür geleneğini iyi bilen yabancı asıllı hocaları aldı Bu şekilde figür bilinçli olarak resim ve heykel sanatına sokulmuş olmuştur Okulda sadece resim değil açmış olduğu oymacılık dersiyle de heykel sanatına girişi başlattı Birincil bilimsel Türk kazıları da Osman Hamdi ile başlamış, Nemrut Dağı, Lagina ve Sayda ’da arkeolojik çalışmalarda bulundu Fazla yönü olan bir kişiliğe sahip olan Osman Hamdi ’nin artist kimliğine bakacak olursak Oryantalizmle bütünleşen eserleri, sayısız resimleri, ve o büyük yeteneğini görmek mümkündür
SANAT ÜSLUBU VE BAŞLICA ESERLERİ
Peyzajlar, natürmortlar, desenler, karakalem ve bilhassa figürlü kompozisyonları ve portreleriyle nam salmış bir sanatçıdır Zaten bugünde daha çok usta kimliği ile tanınmaktadır Büyük boyutlarda daha çok çalıştı ve hocası Gerome ’nin etkisiyle oryantalist tarzda resimler yaptı Eserlerinde Doğu ’nun bilhassa Türk sanatının güzelliklerini başarılı bir şekilde yansıtan sanatkâr, döneminin farklı isimlerinden biri olmayı başardı
Resimlerindeki figürler her daim kendine güvenen, dik duruşlu ve düşünen biçimde tarif ederken figürlerinin kıyafetleri içinse büyük emek verdi Fakat Osman Hamdi ’nin esas üstünde durmak istediği şey mimari dokuydu Resimlerindeki figürler her zaman mimari bir fon önünde, cami avlusunda, saray bahçesinde, köşk odalarında, türbe kapılarında ya da kahvehanede nerede olursa olsun o mimari dokuyu vermekten çekinmedi Mimari dekorasyonlar onun vazgeçilmezleri oldu Resimlerindeki kompozisyonlarda birbiriyle ilişkisi olmayan öğelerin bir düzeni yansıttığı görülür Eserlerinde kendisini de çizdiği bilinmektedir fakat yapmış olduğu en önemli şeylerden biri de kadını resmin içine dahil etmesidir Yalnızca portre olarak değil, kadını jurnal hayatın içinde erkekle eşit bir konumda resmederek Türk resmini bir adım öne taşımaya çalıştı Karakalemi gençliğinde kullandı fakat sanat hayatının ileriki dönemlerinde daima yağlı boyayı tercih etti
BAŞLICA ESERLERİ
Sanatçının dünyaca bilinen 'KaplumbağaTerbiyecisi' eseri, sembolik anlamlar içeren oryantalist bir eserdir bunun dışında 'Rahle ’de Oturan Kadın' adlı eserinde ise yine sembolik bir anlatımın hakim olduğu burada kadının doğurganlığına göndermeler yaptığı bilinmektedir 'Kuran Okuyan Hoca, Silah Taciri, Camii Kapısında Feraceli Kadınlar, Gezinti ’de Kadınlar, Camii ’den Meydana Çıkan Sultan, Sultanahmet Camii Girişinde Kadınlar' en bilinen eserlerindenken, fazla sayıda görünüm resimleri de bulunmaktadır *