Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Otomobillerde Fren Sistemi ve Disk Frenler Nasıl Çalışır?

Otomobillerde Fren Sistemi ve Disk Frenler Nasıl Çalışır?
0
465

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Bir otomobilin hiç şüphesiz en önemli bölümlerinden biri fren sistemidir Bir araçta fren sistemi ne değin enerjik ve etkiliyse o araç da pek güvenlidir diyebiliriz Günümüzün bütün çağdaş araçlarında disk frenler kullanılır Fren pedalına bastığınızda sistemdeki hidrolik sıvının yerini değiştirmiş olursunuz, bu değişim fren disklerine bir piston yardımıyla iletildiğinde araç disk üzerindeki sürtünme kuvvetinin etkisiyle yavaşlamaya başlar Ne değin artı güç uygularsanız disk o kadar baskıya maruz kalır ve tekerleğin dönüş hızı yavaşlar Disk frenler birçok arabada önde yer alır fakat günümüzde dört tekerlekte de bu herif frenler kullanılmaya başlanmıştır Disk frenlerin belli başlı manâlı olduğu yer ön taraftır Çünkü frenleme en iyi ön tekerlekler vasıtasıyla yapılır Bunu şöyle açıklayabiliriz, hareket eden bir nesneyi yavaşlatmaya başladığımızda eylemsizlik prensibine tarafından kütle hareketini devam ettirmek ister Eğer siz bu harekete izin vermezseniz, nesnenin tartma merkezi öne kayar Nasıl otomobil içinde otururken fren yapıldığında istemsiz olarak ileri içten bir hareket yapıyorsak, benzer şekilde araç da öne doğru akıntı yapar Bu eğilimi ve ön kısma yakında olacak olan tartı merkezini durdurmanın en etkili yolu da ön tekerleklerin durdurulmasıdır Fren sırasında aracın arkadaki tekerleklerinin yerle olan teması ve üzerine binen siklet miktarı azalacağından frenleme konusunda o kadar etkili olamazlar Fakat eğer geri geri bu arada fren yaparsak, o süre da esas tartma arka frenlere binecek ve arkadaki frenler daha etkili olacaktır
Disk Frenler
Disk frenler yanda göründüğü üzere kaliper, piston, balatalar, disk ve temas noktalarından oluşur Fren pedalına bastığımızda sistemdeki hidrolik sıvıyı boruya iteriz Sıvıların sıkıştıralamaz oluşu ve bulundukları kabın her noktasına benzer basıncı uygulamaları prensibinden yararlanılarak, boru içerisindeki değişken ince bir geçitten kaliperlerin arasındaki fren balatası pistonuna iletilir Ayağınızla fren pedalına uyguladığınız 2kg ’lık bir zorlama ile, daracık kesitli olan kanal ağzından sıvının pistona genişleyerek iletilmesini sağlar ve bunun neticesinde 2 tonluk bir basınç oluşturabilirsiniz Çünkü uygulanan şiddet cidarı piston üstünde çok daha geniştir ve sıvılar üzerine uygulanan basıncı her noktaya eşdeğer ilettiğinden kat be kat pozitif bir zor ile piston yer değiştirmeye zorlanır Pistonun ucunda ve diskin arka tarafında bulunan balatalar ile disk yarı mengene ile sıkılıyormuş gibi basınca maruz kalır Bu disk balataların aralarında tekerlekle beraber dönmekte olduğundan frenleme ile birlikte fantastik bir sürtme ve buna alt ısı enerjisi oluşur Bu sürtünme o kadar büyüktür ki, disk ayrıntılarıyla ateş kırmızısı haline bile gelebilir Bilhassa Formula 1 yarışlarında birçoğumuz sert firenaj esnasında diskin kızardığına şahit olmuştur
Sonuç olarak frenler aracın hareketiyle oluşan kinetik enerjiyi sönümleyerek ısı enerjisine çevirir Bunu yaparken sürtünmeyle oluşan yüksek ısının çabuk şekilde disklerden ve balatalardan atılması gerekir Bunu kolaylaştırmak için de ısı transfer katsayısı yüksek malzemelerden disk üretmek ve kaliperlere hava kanalları oturtmak en çok kullanılan yöntemlerdir
 

Similar threads

6FREN SİSTEMİNDEKİ ARIZALAR Fren pedalında fazla boşluk var: Fren diskinde aşırı yalpa vardır Sistemde hava vardır veya fren hidroliği azalmıştır Fren hidrolik kalitesi uygun değildir Tekerlek yatağı gevşektir Kaliper pistonu ve lastiği arızalıdır Güç ünitesi çalışmıyordur Disk yalpası...
Cevaplar
0
Görüntüleme
238
Aracınızı kullanırken önünüze bir anda bir şeyin çıkması veya öndeki aracın birden durması gibi durumlarda ani fren yapmak durumunda kalabilirsiniz Böyle bir durumda kaza olmaması için aracınızın en kısa mesafede durmasını istemeniz en doğal temenninizdir Bu yazıda aracınızın fren mesafesini...
Cevaplar
0
Görüntüleme
239
ABS çoğunlukla, kaygan zeminlerde ani ve stabil bir şekilde durmayı karşılayan fren sistemi olarak tanımlanır Kaygan bir zeminde acemi bir şoför eğer aracında ABS sistemi varsa, ABS olmayan artist bir sürücüye kadar fazla daha bakımlı ve erken durabilir Sistem bilgisayar kontrollü çalıştığından...
Cevaplar
0
Görüntüleme
299
Motor Freni Nedir? Motor freni, frenlerinizi devreye sokmadan araç hızını düşürdüğünüz bir işlemdir. Burada, aracınızı veya kamyonunuzu yavaşlatmak için frene basmak için fren pedalına basmak yerine , hızınızı azaltmak için ayağınızı gaz pedalından (veya gaz pedalından) çekmeniz yeterlidir...
Cevaplar
0
Görüntüleme
111
Ani frenlerde arabanın dengesinin bozulmasına ve kaza yapmasına sebep olan en kayda değer sebeplerden biri de, tekerleklerin kitlenerek manevra kabiliyetini kaybetmesidir İşte ABS, frenlerin kilitlenmesini durdurmak amacıyla geliştirilmiştir Ölümcül kazaları büyük oranda azaltmıştır Yani ABS...
Cevaplar
0
Görüntüleme
115
858,509Konular
980,835Mesajlar
30,685Kullanıcılar
CaniSon üye
Üst Alt