teknolojiuzmani
FD Üye
Düşen alım gücü ve yüksek fiyatlar nedeniyle semt pazarlarında esnaf, kredi kartı ile ödeme kabul etmeye başladı. Daha evvel giysi ve şarküteri üzere kategorilerde uygulanan ödeme yolunun öteki kategorilere de yayıldığını söyleyen İstanbul Pazarcılar Odası Lideri Mesut Şengün, “Artık sayı ile meyve zerzevat alınıyor. Biz de müşteriyi markete kaptırmamak için POS aygıtına geçtik” dedi.
Pazarcı esnafı, düşen alım gücü ve artan enflasyon nedeni ile nakit alışverişten kartlı ödeme sistemine geçti. Daha evvel hazır giysi ve şarküteri üzere görece daha yüksek fiyatlı kategorilerde kullanılan pos aygıtları, hali hazırda meyve zerzevat de dahil olmak üzere tüm kategorilere yayıldı.
Dünya'dan Yener Karadeniz'in haberine nazaran, İstanbul Pazarcılar Odası Lideri Mesut Şengün, müşterilerin sayı ile meyve-sebze almaya başladığını, artan fiyatlar nedeni ile market müşterisinin pazara geldiğini pazarcı esnafının da hem mevcut hem de yeni müşterileri kaybetmemek ismine POS aygıtı kullanmaya başladığını anlattı. Şengün’ün verdiği bilgilere nazaran Türkiye’de toplamda 300 bin civarında pazarcı esnafı bulunuyor.
İstanbul’da ise bu sayı 30 bin düzeyinde ve tekrar İstanbul’da haftada yüzde 80’i bulunduğu mahalleye hitap eden besin yüklü 465 adet pazar kuruluyor. Her bir pazarcı ise haftada en fazla 5 gün tezgah açıyor.
“POS kullanım oranı yüzde 80’e ulaştı”
Salgında kapalı kalınan devirde birçok pazarcı esnafının işini bırakmak zorunda kaldığını, açılmalar ile birlikte tekrar işlerine dönen esnafın bu sefer de yüksek enflasyon ve düşen alım gücü nedeni ile zahmet yaşamaya başladığını anlatan Mesut Şengün, şöyle konuştu:
“Geçen yıl sonundan itibaren güç maliyetleri, kurdaki artış üzere ekonomik gelişmeler, başta besin olmak üzere eser fiyatlarının süratle yükselmesine yol açtı. Hallerde satılan meyve-sebzenin yüzde 85’ini pazarcı esnafı alır ve yüksek tonajlı eser aldığı için de daha rekabetçi fiyatlar öder. Bu durum pazarda eserlerin markete oranla yüzde 20-25 civarında düşük olmasını sağlar. Gelişmeler bu periyotta market müşterisinin pazara yönelmesine yol açtı. Pazarların müşteri kitlesini ise sabit gelirliler oluşturur. Bu sınıfta kart kullanımı ise yaygındır. Hem mevcut hem de yeni gelen müşterileri kaçırmamak için pazarda da kredi kartı ile ödeme yaygınlaştı. Tüketiciler de kredi kartını soruyor. Beşerler sayı ile sebze- meyve almaya başlamıştı” dedi. Şengün’ün verdiği bilgilere nazaran salgın öncesinde yüzde 25-30 civarında olan POS kullanım oranı şimdilerde yüzde 80’lere ulaşmış vaziyette. Şengün, “Hemen çabucak her tezgahta POS aygıtı var artık. Teknolojiyi de kullanmak durumundayız.'
"İş hacmi yüzde 50 düştü"
Pazarcı esnafı, geçen yıllara nazaran aldıkları eser sayısının çok fazla düştüğünü anlattı. Daha evvel 10 kasa eser aldığını belirten bir esnaf, artık yarısını alabildiklerini bunun da gelirlerde en az yüzde 50 düşüşe yol açtığını anlattı. Pazarları gezdiğinizde de bu durumu net bir formda görebiliyorsunuz. Geçtiğimiz yıllarda tezgah gerisinde 10’larca kasa eser bulunurken şimdilerde bu oran epey düşük düzeyde. Üstelik sarfiyatlar ise sabit.
Mesut Şengün’ün verdiği bilgilere nazaran bir pazarcı esnafı yanında en az 3 kişi çalıştırmak zorunda ve her bir çalışanın günlük yevmiyesi de 250 TL. Kendisi ile birlikte bir esnafın yalnızca personellik masrafının günlük 1.000 TL’yi aştığını anlatan Şengün, “Pazarcılar satarken değil alırken kazanır. Az kar koyar lakin çok mal satar ve bu formda ticaretini yürütürdü. Son aylarda alım gücünün azalması ve fiyatların artmasıyla sürüm olayı pazarlarda bitti. Az kilolu mallar satıyoruz. Bu halde günü yönetim etmeye çalışıyoruz. Havaların ısınması ve tarla eserlerinin tezgaha gelmesi ile işlerin düzelmesini, tüketicilerin de daha makul fiyatlar ile alışveriş yapmasını bekliyoruz' açıklamasında bulundu.
"2-3 domates alan beşerler var"
Bir pazarcı esnafı, tüketicilerin artık 2’şer 3’er adet eser almaya başladığını anlattı. Esnaf, “Bazı pazarlarda o denli bir duruma geldi ki 2-3 domates alan beşerler var. Patlıcanı, salatalığı da tıpkı halde. Nakit bulundurma zorluğu da arttı. Çoklukla orta ve sabit gelirli insanlara hitap ediyoruz. Sabit gelirli vatandaşlar da ekseriyetle kredi kartı kullanıyor. O müşteriyi de kaybetmemek ismine kredi kartı yaygınlaştı. Daha evvel besinde değil de yalnızca giyside kredi kartı kullanılırdı. Artık besin da kullanılıyor. Her tezgahta var. Biz de gelen talep üzerine kullanmaya başladık. Müşteriyi kaybetmemek için komitesi göze alarak kullanıyoruz. Müşteri de talep ediyor Mecbur kaldık” diye konuştu.