iltasyazilim
FD Üye
Radyoda Gaye Kitle
Radyo Dinleyen Kasıt Kitle Grubu
Radyo yayınlarının kamusal yayıncılık anlayışından çıkmasıyla ve yayıncılığın görece kolaylaşmasıyla birlikte ulusal, bölgesel veya yerel pek fazla radyo yayın hayatının içinde yerini aldı Radyolar hangi ölçekte yayınlama yaparsalar yapsınlar, her binin bir yayın anlayışları mevcut ve bu anlayışlar çerçevesinde de öbür hedef kitlelere karşın olarak faaliyetlerini sürdürüyorlar Çoğunlukla yayınlanan müzik türüne kadar sınıflandırılsalar da, son yıllarda müzik dek haber ve spor alanlarında da ağırlıklı olarak yayınlama yapan radyolar yayın hayatına girdi Reklam ajansları veya çalışması yapan firmalar açısından radyoların tercih edilmeleri genel olarak dinlenme oranları oluyor ancak bu süreç öncesinde gaye kitle tarafından tercih edilen radyolar da kesin oluyor
Radyo bireyselöznel bir iletişim aracıdır bu nedenle radyonun yayınının saptanan kasıt kitledeki bireylere tamamen ulaşması, en yüksek etkiyi yapmak açısından önemlidir En yüksek etkiyi sağlayabilmek için de hedef kitlenin iyice bilinmesi gerekir
Niyet kitleyi tamamen belirledikten daha sonra, bu kitleye göre bir yayın planlaması yerine getirmek esastır Yayın planlaması radyoyu başarıya götürecek olan dinamodur Bu, radyo açısından bakıldığında görünenler diğer taraftan dinleyici açısından bakalım Çünkü, bir radyonun hedef kitlesine göre yayınlama yapması kimsesiz yeterli değildir Hesaba katılması gereken bir başka önemli nokta, dinleyicinin radyo ile ne yaptığıdır Dinleyici radyoyu bütün dikkatini vererek mi dinlemektedir? Yahut radyoyu çevrede bir fon olarak, yani geri planda mı dinlemektedir? Gaye kitle, zamanının önemli bir bölümünü otomobilde geçiren hareketli bir grup ise, otomobilde geçirilen süre ne kadardır? Otomobil kullanırken seçim ettiği yayın, laf yayını mıdır, müzik yayını mıdır? Maksat kitle içindeki dinleyicilerin televizyonu tercih ettikleri vakit dilimleri hangisidir? Yaş gruplarının radyo tercihi ne yöndedir? Eğitim durumuna göre ağırlıkla seçilen radyo hangisidir? Tüm bunlar, keza kasıt kitleyi belirlemek açısından hem de radyonun dinleyici ile en ahenkli ilişkiyi kurması açısından belirleyici olan faktörlerdir *
Radyo Dinleyen Kasıt Kitle Grubu
Radyo yayınlarının kamusal yayıncılık anlayışından çıkmasıyla ve yayıncılığın görece kolaylaşmasıyla birlikte ulusal, bölgesel veya yerel pek fazla radyo yayın hayatının içinde yerini aldı Radyolar hangi ölçekte yayınlama yaparsalar yapsınlar, her binin bir yayın anlayışları mevcut ve bu anlayışlar çerçevesinde de öbür hedef kitlelere karşın olarak faaliyetlerini sürdürüyorlar Çoğunlukla yayınlanan müzik türüne kadar sınıflandırılsalar da, son yıllarda müzik dek haber ve spor alanlarında da ağırlıklı olarak yayınlama yapan radyolar yayın hayatına girdi Reklam ajansları veya çalışması yapan firmalar açısından radyoların tercih edilmeleri genel olarak dinlenme oranları oluyor ancak bu süreç öncesinde gaye kitle tarafından tercih edilen radyolar da kesin oluyor
Radyo bireyselöznel bir iletişim aracıdır bu nedenle radyonun yayınının saptanan kasıt kitledeki bireylere tamamen ulaşması, en yüksek etkiyi yapmak açısından önemlidir En yüksek etkiyi sağlayabilmek için de hedef kitlenin iyice bilinmesi gerekir
Niyet kitleyi tamamen belirledikten daha sonra, bu kitleye göre bir yayın planlaması yerine getirmek esastır Yayın planlaması radyoyu başarıya götürecek olan dinamodur Bu, radyo açısından bakıldığında görünenler diğer taraftan dinleyici açısından bakalım Çünkü, bir radyonun hedef kitlesine göre yayınlama yapması kimsesiz yeterli değildir Hesaba katılması gereken bir başka önemli nokta, dinleyicinin radyo ile ne yaptığıdır Dinleyici radyoyu bütün dikkatini vererek mi dinlemektedir? Yahut radyoyu çevrede bir fon olarak, yani geri planda mı dinlemektedir? Gaye kitle, zamanının önemli bir bölümünü otomobilde geçiren hareketli bir grup ise, otomobilde geçirilen süre ne kadardır? Otomobil kullanırken seçim ettiği yayın, laf yayını mıdır, müzik yayını mıdır? Maksat kitle içindeki dinleyicilerin televizyonu tercih ettikleri vakit dilimleri hangisidir? Yaş gruplarının radyo tercihi ne yöndedir? Eğitim durumuna göre ağırlıkla seçilen radyo hangisidir? Tüm bunlar, keza kasıt kitleyi belirlemek açısından hem de radyonun dinleyici ile en ahenkli ilişkiyi kurması açısından belirleyici olan faktörlerdir *