Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Rönesans dönemi müzik tarihi hakkında bilgi

Rönesans dönemi müzik tarihi hakkında bilgi
0
136

nicebayan

FD Üye
Katılım
Ara 24, 2016
Mesajlar
94,678
Etkileşim
2
Puan
38
Yaş
36
Web sitesi
nicebayan.com
F-D Coin
90
1517 asır başları arasındaki dönem, uzmanlarca müziğin Rönesans'ı olarak nitelendirilir
Orta Devir: Orta Devir, Hıristiyanlığın gelişme yıllarından 15YY başlarına dek etkisini sürdüren geniş bir dönemi kapsarKaranlık Çağ olarak anılması kilisenin tutucu egemenliğinde dünyasal zevklerden yoksun bırakılmış, kendi özgürlüğü küskün insanın yalnız ölümden sonrasına hazırlık yapan kutsal bir ortama güdümlenmiş olmasını yansıtırOrta Devir, 1000 yıldan fazla bir vakit içinde antik devir ile Rönesans'ın arasına girmiş ve müziğin sürekliliğini kesmiştirBu bin yılda kilise papazları, kilise içine çalgısal müziğin girmesini yasaklamıştırKilise'de en tanrısal çalgı insanın kendi sesidirBu çağda müzik: tek sesli, kutsal, tanrıya adanmış ve duaları ezberletmeye yarayan bir araçtırMüzik;
1Köylü Müziği 2Kentsel(Orta derslik müziği) 3Saray Müziği 4Kilise Müziği diye ayrılır
Ambrosius Ezgileri: Kilise için bestelenmiş bu ezgiler ülkeye dağıtılıp bunlar dinletilmiştirTek tiptir, tek seslidir, tören melodisi eklindedir

Gregarius Ezgileri: 6Yyda Papa Gregarius, o güne değin yayınlanmamış tüm ilahileri derleyip millet ezgilerinden arındırırCidii bir dinsel müzik geleneğinin oluşmasına neden olurNeumalarla ilahileri kalıcı kılarÖzellikleri tek sesli olması, Latince, eşliksiz ve erkek korosu için, belirlenmiş bir ritmik düzeni olmayan ezgilerdir

Kastrato: Erkek çocuklarını topla kadın sesi gibi eğiten gelenektirO dönemde kadın sesi günahtırBirincil olarak 1565'te Roma'da gerçekleşmiştir

Arezzolu Guido: 1030 yılında rahip Arezzo, kilise koro çocuklarına duaları ezberletmek için bir yol bulurHer yeni sesin, bir öncekinden yüksek başladığı bir insanlar ezgisi öğretirBöylece gam dizisini, 8 notayı birden sergilemiş olurNeumaları düzenler, kesin bir dizgiye yerleştirirBöylece nota ve portre kavramını birincil kere müzik tarihine getiren rahip Arezzo'durBu notaları çocukların ellerine çizerek zahmetsizce anlaşılmasını sağlar

Ilk Din Dışı Ezgiler

Orta Çağ'da müzik yapma iyice kilisenin elindedirGregarius ezgileri giderek popüler ülkü gelmiş, çocuklar okulda ve oyunda bile bu ezgileri söyler olmuşturOysa kilise dışarıya da ahali ezgileri gizliden gizliye yayılmaktadırMüzik bundan böyle doğa, sevgi, aşk konularını yavaştan işlemeye başlarKilise baskısından kurtulan bazı gezginler, hem çalarak ayrıca söyleyerek keza de dans ederek gezerlerLatince yerine kendi öz lehçelerini kullanırlarBunlara Traubaddur ezgileri denirÇalgıları; arp, lavta ve fidelle'dir

Gotik Devir: (12 ve 13Yy) Müzik tarihinde en manâlı sayılabilecek olay, 9yüzyılda polifoninin ortaya çıkmasıdırPolifoninin ilk dönemdeki genel adı orgunumdurOrganumla birlikte pat diye artı ses anlayışı gelişmeye başlarBirincil deneylerde ses partileri, dörtlü ve beşli aralıklarla paralel bir şekilde hareket ederDinsel müzikte polifoni birincil defa Paris'teki Notre Dame Kilisesi'nde başlarGotik Dönem'de ritim öğesi kesin bir düzeye oturtulurEn kayda değer vokal müzik biçimi motet ortaya çıkar

Motet: Çok Sesli eşliksiz(a cappella) koro ile söylenen eserlerdirİyiden iyiye güncel konuları içerirGotik Çağ'da 3'lüler, oktavlar, 5'liler sık kullanılmaya başlar3 zamanlı ölçülerde kullanılır

Ars Nova(Yeni Sanat): 14Yyda kilisesinin tutuculuğuna dayanamayan besteciler geçimlerini temin etmek nedeniyle saraylara sığınmaya başlarlarBöylece müzik, din dışı özellikler taşımaya en ince ayrıntısına kadar başlarBu dönemde kanon kavramı ortaya çıkarKanon çok sesliliğin gelişmesinde bir diğer teknik araç olarak doğarBu dönemin en önemli bestecileri Philip de Vitry ve Machout;'tur

Rönesans: Rönesans, batı tarihinin en coşkulu dönemlerindendir15 ve 16 yüzyılı kapsayan bu dönemde müzikte olduğu gibi her alanda yenilikler yapılmıştırSanatçı bu dönemde kilisesin bağnaz baskısından kurtulmaya çalışırDünyanın yalnız ölümden sonrası olmadığı, bugünün de yaşanmaya değer olduğu algılanırArtık müzikte bu dönemde kişisel hisler ön plana çıkarOrta Devir'ın ağır başlı soğuk anlatımına karşılık banal insanın duyguları, güncel zevkleri ve doğallığı sıcak bir anlatımla açıklama edilirBu dönem polifoni'nin altın çapı diye anılırİtalya, bu dönemde en ünlü müzik kentidirBu dönemde 9Yydan beri gelişmekte olan vokal çok sesli stil doruğuna ulaşırDin dışı müzik önemini daha da arttırırBağımsız çalgı stili derhal kendini gösteririHer ulusun kendine özgü şarkı biçimi ortaya çıkar(İngilizler)Koral, Almanlar(Lied), Fransızlar(Chanson)

Ilk kere kromatizm kullanılır ve yeniden ilk kez nota basımı gerçekleşirÇalgılar artık insan sesine eşlik etmezÇalgısal müzik oluşur ve farklı bir biçim oluştururBu dönemde Madrigal formu gelişmiştirDönemin çalgıları org, klavsen, klavikord, fidel, lavta, arp, blok flüt, alt flüt, trompet, davul, üçgen, ksilofon'dur

Barok Dönem(16001750): Barok dönem 3'e ayrılırGenç barok, orta barok, olgun barokMüzik tarihinde barok çağı Rönesans özelliklerinden yola çıkarak 150 takvim bir akış içinde armoni tekniğinin mükemmele kavuştuğu kantata ve opera gibi sahne sanatlarının filizlendiği, senfoni orkestralarının ilk tohumlarının attığı, Vivaldi Handel, Bach'ın yetiştiği renkli dönemdirBarok müzik, İtalyan bestecilerin dünyasından doğar ve onların egemenliğinde gelişir16Yy ortasından 17Yy ortasına kadar İtalya, Avrupa'nın en önemli müzik merkezlerini barındıran ülkedirRönesans'la birlikte kilise dışına çıkan sanatçılar bundan böyle asilzade aileler göre desteklenirler ve bu aileler sanat koruyucusu olup müzisyenleri maaşa bağlarlarBarok döneminin müziğini anlatmak için seçeceğimiz birincil kelime, kontrast(zıtlık) olmalıdırBu müziğin her öğesinde karşıtlık oluşurSonorite'de (ses dolgunluğu, yapıtın yürüyüşünde, ritimde, anlatımda ve ruhsal derinlikte zıtlık vardırSes düzeyinin alçalıp yükselmesiyle (gürlük) müziğin ifade kazanması barok dönem boyunca gelişirSes gürlüğündeki hareketleri belirten işaretler ilk kez bu dönemde çıkarBarok dönem'de bir sonraki klasik çağdaki değin olmasa da piyano ile forte arasındaki ses mereni anlatım olanaklarını geliştirirArmoni müzik tarihinde başlangıçta akor yapısı ve bağlanışlarına yer verilirEski kontrapunktik ya da yatay yaklaşımın yerini armonik ve dikey yaklaşma alırMajör ve minör kavramı gelişirBu dönemde 3 büyük vokal formu olan opera,oratoryo, kantat ortaya çıkar1600'lere kadar vokal müziğin yerini barok çağda enstrümantal müzik alırRönesans çalgıları yanında klavsen(çağın en kayda değer çalgısı), klavikord ve org kullanılırTelli çalgılardan keman, orkestraya eklenir ve lavta önemini kaydbederB u dönemin nefesli çalgıları fagot, obua, klarnet, korangle, korno, trompet'tirGenç barok dönemin manâlı bestecileri Henry Purcell, Archengelo Corelli ve Toreilli'dir

Olgun Barok: Olgun barok döneminde 3 öbür ülkeden 4 büyük besteci çıkarFransa'dan Jean Philip Rameau, İtalya'dan Antonio Vivaldi, Almanya'dan Johann Sebastian Bach ve Georg Philip Handel *
 
858,519Konular
981,217Mesajlar
31,075Kullanıcılar
asderbenSon üye
Üst Alt