iltasyazilim
FD Üye
Rukye Nedir? rukyenin anlamı
Dua, efsun, muska; büyücü ve üfürükçülerin okudukları şeyler
İbn Hacer elAskalanî, alimlerin şu üç şartın bulunmasıyla rukyenin caiz olacağı üzerinde görüş birliği içerisinde olduklarını bildirmektedir:
a) Allah Teala'nın kelamıyla (âyetlerle), isimleri veya sıfatlarıyla olması;
b) Arap diliyle ya da diğer bir dille kavranabilir olacak şekilde yapılması;
c) Yapılan rukyenin bana kalırsa faydasının dokunduğuna değil, umulan faydanın Allah Teâlâ göre gönderildiğine inanılması (FethulBarî, X, 206)
Rukye, mubah, haram ve şirk olmak üzere üş çeşittir
1 Mubah olan Rukye: Kur'ânı Kerim'den ayetlerle Allah Teâlâ'nın ad ve sıfatlarıyla, arapça ve anlamı kavranabilir bir dille yapıldığı takdirde mubahtır Hz Aişe (ranh)'dan rivâyet edilen bir hadisi şerifte şöyle denilmektedir: Rasûlüllah (sas) son hastalığında muavvizeteyni okuyup kendisine üflüyordu Hastalığı ağırlaştığı zaman onları okuyarak üstüne üflüyor ve onların bereketi için elini meshediyordum(Buharî, Tıb, 32; Müslim, Selâm, 5152)
Yine Hz Aişe (ranh) Rasûlüllah (sas)'ın hastalığından bahsederken şunları söylemektedir: Rasûlüllah (sas) yatağa düştüğü süre, İhlas süresi ve Mu'avvizeteyn'in tamamını okuyarak avucuna üfledi ve sonra elleriyle yüzünü ve vücudunun elinin yetiştiği her tarafını meshetti(Buharî, Tıb, 39)
Yine akrep sokmasına karşısında Fatiha ile rukye yapıldığına dair hadis varid olmuştur (Buharî, Tıb, 33) Ve yeniden Rasûlüllah (sas)'ın hastalanan bazı kimselere, Mu'avvizeteyn okuyup, onları sağ eliyle meshettiği ve peşinden de şöyle söylediği rivâyet edilmektedir Ey insanların Rabbi olan Allah'ım hastalığı gider; buna şifa ver Şifa veren yalnız sensin Senin şifandan başka şifa yoktur Hastalık bırakmayan şifa ver(Buhari, Tıb, 37)
Bu anlamda rivâyet edilen hadisler çoktur Bir Takım alimler Rasûlüllah (sas)'in; Göz değmesi ve hummanın dıştan rukye yoktur(Buharî, Tıb, 17) hadisine dayanarak, göz değmesi, yılan ve akrep sokması dışarıya rukyenin caiz olmadığı kanatine varmışlardır Ama öteki bir takım alimler de bu hadisin, rukyenin maksimum yardımsever olacağı anlamına sarfedildiğini, Zülfikardan başka kılıç yoktursözüne mukayese yaparak cevaplandırmışlardır Çünkü diğer Hadislerde görüldüğü gibi, Rasûlüllah (sas) başka şeyler için de rukyeye cevaz vermiştir
2 Haram olan rukye: Anlaşılmaz sözler, yararsız kesilmiş harfler, bilinmez isimler, bilenlerin Arapçadan başka bir dille rukye yapması, demir, tuz kullanarak veya ip bağlayarak rukye yapılması haram kılınmıştır Avantaj verdiği deneyim edilmiş uygulamalar bunun dışındadırŞabir (ra)'dan şöyle söylenti edilmektedir:
Rasûlüllah (sas) ruky'e yapılmasını yasakladı Amr ibn Hazm'ın çocukları gelip şöyle dediler: Ya Rasûlüllah! Biz bir cins rukye yapardık ve onunla akrep sokmalarına karşı korunurduk Rasûlüllah; Ona dönün onda bir kötülük görmüyorum Sizden her kim kardeşine avantaj vermeye zorlama yetirirse ona yardımcı olsun (Müslim, Selamlama, 63) demişti elİzz b Abdüsselam'dan anlamı bilinmeyen harflerle yapılan rukye sorulduğu zaman, küfrü gerektirecek anlamlar içerip içermediğinin bilinmemesinden nedeniyle buna cevaz vermemiştir
3 Şirk olan Rukye: Allah Teâlâ'dan başkasına dua ederek, sığınarak veya destek dilenerek yapılan rukye, şirktir in, peygamberlerin, cinlerin ve benzeri varlıkların isimleriyle rukye gerçekleştirmek gibi Bunların tamamı Allah Teâlâ'ya şirk koşmaktır Nitekim Rasûlüllah (sas) şöyle buyurmaktadır: Efsun, nazarlık boncuklar, ve muhabbet için yapılan muhabbet muskaları şirktir(Ebu Davud, Tıb, 17; İbn Mace, Tıb, 39; Ahmed b Hanbel, I, 381) Tekrar; İçinde şirk bulunmayan şeyle rukye yapmakta bir musibet yoktur(Müslim, Selamlama, 64) buyurmaktadır İbn Hacer bu konuyu şöyle açıklamaktadır: Bazı rukyelerde şirk bulunmaktadır Çünkü onu yapanlar kendilerine dokunan zararı defetmek ve lavda elde etmeyi Allah'tan başka kimselerden istemektedirler(İbn Hacer elAskalanî, FethulBarî, X, 260)
Müslüman, tamamıyla Allah Teâlâ'ya tevekkül etmekten diğer şeylerden avantaj dilemez Nitekim Rasûlüllah (sas) şöyle buyurmaktadır:
Ümmetimden yetmiş bin kişi hesapsız olarak Cennete girecektir Onlar, efsun yapmayanlar, teşe'um etmeyenler, vücudlarını dağlamayanlar ve oysa Rablerine tevekkül edenlerdir(Buhârî, Tıb, 17; Müslim, İman, 372) Kendiliğinden, istenmediği halde müslüman kardeşine rukye yapması bunun dışındadır Bu Rasûlüllah (sas)'in şu hadisine tarafından müstehaptır: İçinizden her kim kardeşine yardım etmeye baskı yetiriyorsa bunu yapsın(Müslim, Selâm, 63) *
Dua, efsun, muska; büyücü ve üfürükçülerin okudukları şeyler
İbn Hacer elAskalanî, alimlerin şu üç şartın bulunmasıyla rukyenin caiz olacağı üzerinde görüş birliği içerisinde olduklarını bildirmektedir:
a) Allah Teala'nın kelamıyla (âyetlerle), isimleri veya sıfatlarıyla olması;
b) Arap diliyle ya da diğer bir dille kavranabilir olacak şekilde yapılması;
c) Yapılan rukyenin bana kalırsa faydasının dokunduğuna değil, umulan faydanın Allah Teâlâ göre gönderildiğine inanılması (FethulBarî, X, 206)
Rukye, mubah, haram ve şirk olmak üzere üş çeşittir
1 Mubah olan Rukye: Kur'ânı Kerim'den ayetlerle Allah Teâlâ'nın ad ve sıfatlarıyla, arapça ve anlamı kavranabilir bir dille yapıldığı takdirde mubahtır Hz Aişe (ranh)'dan rivâyet edilen bir hadisi şerifte şöyle denilmektedir: Rasûlüllah (sas) son hastalığında muavvizeteyni okuyup kendisine üflüyordu Hastalığı ağırlaştığı zaman onları okuyarak üstüne üflüyor ve onların bereketi için elini meshediyordum(Buharî, Tıb, 32; Müslim, Selâm, 5152)
Yine Hz Aişe (ranh) Rasûlüllah (sas)'ın hastalığından bahsederken şunları söylemektedir: Rasûlüllah (sas) yatağa düştüğü süre, İhlas süresi ve Mu'avvizeteyn'in tamamını okuyarak avucuna üfledi ve sonra elleriyle yüzünü ve vücudunun elinin yetiştiği her tarafını meshetti(Buharî, Tıb, 39)
Yine akrep sokmasına karşısında Fatiha ile rukye yapıldığına dair hadis varid olmuştur (Buharî, Tıb, 33) Ve yeniden Rasûlüllah (sas)'ın hastalanan bazı kimselere, Mu'avvizeteyn okuyup, onları sağ eliyle meshettiği ve peşinden de şöyle söylediği rivâyet edilmektedir Ey insanların Rabbi olan Allah'ım hastalığı gider; buna şifa ver Şifa veren yalnız sensin Senin şifandan başka şifa yoktur Hastalık bırakmayan şifa ver(Buhari, Tıb, 37)
Bu anlamda rivâyet edilen hadisler çoktur Bir Takım alimler Rasûlüllah (sas)'in; Göz değmesi ve hummanın dıştan rukye yoktur(Buharî, Tıb, 17) hadisine dayanarak, göz değmesi, yılan ve akrep sokması dışarıya rukyenin caiz olmadığı kanatine varmışlardır Ama öteki bir takım alimler de bu hadisin, rukyenin maksimum yardımsever olacağı anlamına sarfedildiğini, Zülfikardan başka kılıç yoktursözüne mukayese yaparak cevaplandırmışlardır Çünkü diğer Hadislerde görüldüğü gibi, Rasûlüllah (sas) başka şeyler için de rukyeye cevaz vermiştir
2 Haram olan rukye: Anlaşılmaz sözler, yararsız kesilmiş harfler, bilinmez isimler, bilenlerin Arapçadan başka bir dille rukye yapması, demir, tuz kullanarak veya ip bağlayarak rukye yapılması haram kılınmıştır Avantaj verdiği deneyim edilmiş uygulamalar bunun dışındadırŞabir (ra)'dan şöyle söylenti edilmektedir:
Rasûlüllah (sas) ruky'e yapılmasını yasakladı Amr ibn Hazm'ın çocukları gelip şöyle dediler: Ya Rasûlüllah! Biz bir cins rukye yapardık ve onunla akrep sokmalarına karşı korunurduk Rasûlüllah; Ona dönün onda bir kötülük görmüyorum Sizden her kim kardeşine avantaj vermeye zorlama yetirirse ona yardımcı olsun (Müslim, Selamlama, 63) demişti elİzz b Abdüsselam'dan anlamı bilinmeyen harflerle yapılan rukye sorulduğu zaman, küfrü gerektirecek anlamlar içerip içermediğinin bilinmemesinden nedeniyle buna cevaz vermemiştir
3 Şirk olan Rukye: Allah Teâlâ'dan başkasına dua ederek, sığınarak veya destek dilenerek yapılan rukye, şirktir in, peygamberlerin, cinlerin ve benzeri varlıkların isimleriyle rukye gerçekleştirmek gibi Bunların tamamı Allah Teâlâ'ya şirk koşmaktır Nitekim Rasûlüllah (sas) şöyle buyurmaktadır: Efsun, nazarlık boncuklar, ve muhabbet için yapılan muhabbet muskaları şirktir(Ebu Davud, Tıb, 17; İbn Mace, Tıb, 39; Ahmed b Hanbel, I, 381) Tekrar; İçinde şirk bulunmayan şeyle rukye yapmakta bir musibet yoktur(Müslim, Selamlama, 64) buyurmaktadır İbn Hacer bu konuyu şöyle açıklamaktadır: Bazı rukyelerde şirk bulunmaktadır Çünkü onu yapanlar kendilerine dokunan zararı defetmek ve lavda elde etmeyi Allah'tan başka kimselerden istemektedirler(İbn Hacer elAskalanî, FethulBarî, X, 260)
Müslüman, tamamıyla Allah Teâlâ'ya tevekkül etmekten diğer şeylerden avantaj dilemez Nitekim Rasûlüllah (sas) şöyle buyurmaktadır:
Ümmetimden yetmiş bin kişi hesapsız olarak Cennete girecektir Onlar, efsun yapmayanlar, teşe'um etmeyenler, vücudlarını dağlamayanlar ve oysa Rablerine tevekkül edenlerdir(Buhârî, Tıb, 17; Müslim, İman, 372) Kendiliğinden, istenmediği halde müslüman kardeşine rukye yapması bunun dışındadır Bu Rasûlüllah (sas)'in şu hadisine tarafından müstehaptır: İçinizden her kim kardeşine yardım etmeye baskı yetiriyorsa bunu yapsın(Müslim, Selâm, 63) *