iltasyazilim
FD Üye
Ses türleri,
Seslerin sınıflandırılması hakkında data
Erkek seslerinde bas, bariton, tenor Bu gruplarda bazı ikinci derecede gruplara ayrılırlarSaadet tkesus ’un ‘Ses Eğitimi ve Korunması adlı eserinde ses sınırlan aşağıdaki şekillerde belirlenmiştir
Bas : En kalın erkek sesidir Bas proford, basbuffo ve yüksek bas olarak üçe ayrılırlar
Bas profond: Sesin rengi fazla koyu, volümlü, pesleri kuvvetlidir Başlıca sahnede cidde dramatik roller söylerler,
Bas buffo: Renk bakımmdan daha eksik zengindirler Bas profond dek kaslı değilse de ondan daha hareketlidir
Oyun operalarınm parlondoloranı, koleratuarlannı kolayca söyleyebilirler Hemencecik defalarca gülünç rollerde kullamriar
Yüksek bas: Pesleri öteki baslardan daha zayıflır Buna aleyhinde tizleri parlak ve rahattır Baritona yaklaşan hudut partilerinde bol tizleri olan bas partilerinde galibiyet gösterirler
BARİTON : Orta kalınlıktaki erkek sesidir 0 da üçe ayrılır
Dramatik bariton: Renk (b) bakımından yüksek bası andırır Kuvvetli ve dramatik gücü olan bir sestir Karakter rollerinde, yiğitlik operalarmda fazla kabul gören bir sestir
Lyrik bariton: Renk bakımından dramatik tenora yaklaşır, yumuşak tizleri, parlar, dramatik baritondan daha hareketli bir sestir
Legger bariton: Lyrik baritondan daha hareketli, daha hafif daha fazla tenora eş bir baritondur Artı agilite isteyen Italyan operalarmda (Rossini, Donizetti) sik sık kullanılır
TENOR : Erkeklerde az rastlandığı için çok makbul bir ses cinsidir Eğitimi çok dikkat ve sabır isteyen bir sestir Özelliklerine göre dağıtılmış sınıflara ayrılır
Dramatik tenor (THelden tenor): Kahramanlık tenoru da denilen bu sesin genişliği ve rengi neredeyse iyrik baritona aynı Fazla sağlamlık ise şiddet isteyen Wagner operalarının hemen tüm önemli tenor partileri bu sesler için yazılmıştır En iyi dramatik tenorlara Isveç ve Norveçliler aralarında rastlanır
Lyrik tenor: Rengi daha aydmlık ve daha yumuşak olan (Iyrik tenor hemencecik tüm italyan operalarınm baş erkek rollerini elinde tutar ve tizlerinin parlaklığı ile belirir
Legger tenor: Üçlü do'nun üzerindeki reye değin meydana çıkan bu hafif tenorlar kaslı olmaktan çok hareketlidirler Oratoryolarda eski oyun operalarında (Rossini, Donizetti) sıkça görülürler
Buffo tenor: Legger tenor karakterinde gülünç rollere pek uyan bir ses cinsidir
Kadın seslerini de üç başlıca gruba bölme uygun olur Kontralto, mezzosoprano ,soprano
KONTRALTO: En kalın kadm sesidir ve fazla az bulunur Peslerde erkek sesine aynı Rengi koyu ve sıcaktır Oratoryo ve sahne kontraltosu diye ildye ayrılır Eğitimi en güç kadın sesidir
Oratoryo Kontraltosu: Özel olarak eski eserlerin icrasında kullanılan çok renkli, çok varlıklı kaslı ve ağır bir sestir
Sahne kontraltosu: Renkli kuvvetli, dramatik etkiye sahip bir sestir Karakter rollerinde görülür
Genç dramatik soprano: Yüksek dramatik sopranodan daha yumuşak bir karaktere ve daha aydınlık bir renge sahiptir Daha hareketlidir Hemen tüm İtalyan operalarmdaki kahraman kadın tipleri bu seslere verilmiştir
Lyrik soprano: En fazla rastlanan soprano cinsidir Yumuşaklığı ve tizlerinin berraklığı esas özellikleridir
Koleratür Soprano: En ince sopranodur Gırtlaklannın doğaüstü hareketliliğiyle birer ses cambazı gibidirler Dramatik veya iyrik olurlar Dramatik koleratuarlar, ses ustahğmın yanı sıra varlıklı bir renk ve ses kuvvetine sahiptirler
Gayet eksik rastlanan makbul bir ses cinsidir Küçük koleratur seslerine de koleratur subret denir Oyun operalarmda, operetlerde kayda değer roller alırlar*
Seslerin sınıflandırılması hakkında data
Erkek seslerinde bas, bariton, tenor Bu gruplarda bazı ikinci derecede gruplara ayrılırlarSaadet tkesus ’un ‘Ses Eğitimi ve Korunması adlı eserinde ses sınırlan aşağıdaki şekillerde belirlenmiştir
Bas : En kalın erkek sesidir Bas proford, basbuffo ve yüksek bas olarak üçe ayrılırlar
Bas profond: Sesin rengi fazla koyu, volümlü, pesleri kuvvetlidir Başlıca sahnede cidde dramatik roller söylerler,
Bas buffo: Renk bakımmdan daha eksik zengindirler Bas profond dek kaslı değilse de ondan daha hareketlidir
Oyun operalarınm parlondoloranı, koleratuarlannı kolayca söyleyebilirler Hemencecik defalarca gülünç rollerde kullamriar
Yüksek bas: Pesleri öteki baslardan daha zayıflır Buna aleyhinde tizleri parlak ve rahattır Baritona yaklaşan hudut partilerinde bol tizleri olan bas partilerinde galibiyet gösterirler
BARİTON : Orta kalınlıktaki erkek sesidir 0 da üçe ayrılır
Dramatik bariton: Renk (b) bakımından yüksek bası andırır Kuvvetli ve dramatik gücü olan bir sestir Karakter rollerinde, yiğitlik operalarmda fazla kabul gören bir sestir
Lyrik bariton: Renk bakımından dramatik tenora yaklaşır, yumuşak tizleri, parlar, dramatik baritondan daha hareketli bir sestir
Legger bariton: Lyrik baritondan daha hareketli, daha hafif daha fazla tenora eş bir baritondur Artı agilite isteyen Italyan operalarmda (Rossini, Donizetti) sik sık kullanılır
TENOR : Erkeklerde az rastlandığı için çok makbul bir ses cinsidir Eğitimi çok dikkat ve sabır isteyen bir sestir Özelliklerine göre dağıtılmış sınıflara ayrılır
Dramatik tenor (THelden tenor): Kahramanlık tenoru da denilen bu sesin genişliği ve rengi neredeyse iyrik baritona aynı Fazla sağlamlık ise şiddet isteyen Wagner operalarının hemen tüm önemli tenor partileri bu sesler için yazılmıştır En iyi dramatik tenorlara Isveç ve Norveçliler aralarında rastlanır
Lyrik tenor: Rengi daha aydmlık ve daha yumuşak olan (Iyrik tenor hemencecik tüm italyan operalarınm baş erkek rollerini elinde tutar ve tizlerinin parlaklığı ile belirir
Legger tenor: Üçlü do'nun üzerindeki reye değin meydana çıkan bu hafif tenorlar kaslı olmaktan çok hareketlidirler Oratoryolarda eski oyun operalarında (Rossini, Donizetti) sıkça görülürler
Buffo tenor: Legger tenor karakterinde gülünç rollere pek uyan bir ses cinsidir
Kadın seslerini de üç başlıca gruba bölme uygun olur Kontralto, mezzosoprano ,soprano
KONTRALTO: En kalın kadm sesidir ve fazla az bulunur Peslerde erkek sesine aynı Rengi koyu ve sıcaktır Oratoryo ve sahne kontraltosu diye ildye ayrılır Eğitimi en güç kadın sesidir
Oratoryo Kontraltosu: Özel olarak eski eserlerin icrasında kullanılan çok renkli, çok varlıklı kaslı ve ağır bir sestir
Sahne kontraltosu: Renkli kuvvetli, dramatik etkiye sahip bir sestir Karakter rollerinde görülür
Genç dramatik soprano: Yüksek dramatik sopranodan daha yumuşak bir karaktere ve daha aydınlık bir renge sahiptir Daha hareketlidir Hemen tüm İtalyan operalarmdaki kahraman kadın tipleri bu seslere verilmiştir
Lyrik soprano: En fazla rastlanan soprano cinsidir Yumuşaklığı ve tizlerinin berraklığı esas özellikleridir
Koleratür Soprano: En ince sopranodur Gırtlaklannın doğaüstü hareketliliğiyle birer ses cambazı gibidirler Dramatik veya iyrik olurlar Dramatik koleratuarlar, ses ustahğmın yanı sıra varlıklı bir renk ve ses kuvvetine sahiptirler
Gayet eksik rastlanan makbul bir ses cinsidir Küçük koleratur seslerine de koleratur subret denir Oyun operalarmda, operetlerde kayda değer roller alırlar*
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.