iltasyazilim
FD Üye
Şirketi Hayriye hakkında veri
osmanlıda Şirketi Hayriye
tarih kurumları Şirketi Hayriye
Şirketi Hayriye
Boğazdaki yolcu nakliyâtı için yurdumuzda kurulan ilk anonim şirket
Bir Zamanlar Boğaziçinin iki yakasında gezgin taşıma birbirinden hoş kayıklarla yapılırdı Osmanlı oymacılık sanatının ince örnekleriyle süslü piyâde, pazar kayığı, iki çifte, üç çifte vs adları taşıyan kayıkların ilk ve sonbaharda müşterileri fazla olurdu Gemiler sefere konunca zamanla kayıklar önemini kaybetti
Şirketi Hayriye 1850 yılında sermâyesi, her biri üçer bin kuruş olan 2000 hisse senediyle kuruldu Sultan Abdülmecid Hanın emriyle devlet ileri gelenleri, nâzırlar, zenginler ve halk müziği bu hisse senetlerini satın aldılar Vâlide Sultanın 50, Abdülmecid Hanın 100 hisse aldığı, eserlerde kayıtlıdır Kuruluşu bittikten sonra altı yıl süreyle Antuvan Kalaycıyan ve Agop Bilezikçiyan adındaki iki tüccara ihâle edildi Ama bu vakit tamamlanmadan 1854 ’te mukâvele feshedilerek şirket adına çalıştırılmaya başlandı
İngiltere ’deki Robert White fabrikasına ısmarlanan altı vapur 1853 yılında geldi ve seferlere başladı Bu vapurların tahmini mâliyetleri sekiz bin altın civârındaydı Yeni vapurlara; Rumeli, Trakya, Göksu, Beylerbeyi, Tophane, Beşiktaş adları verildi Halkın bu vapurlara rağbeti neticesinde 1858 yılında İstinye, Mîrgûn, Anadolu, 1859 yılında Kandilli, Beykoz, Sudaver adı konan vapurlar satın alınarak hizmete kondu Altmış beygir gücünde olan vapurların elektrik ve kaloriferi yoktu Kamaralarda soba yakılarak ısıtılırdı
Şirketi Hayriye vapurlarında öğrenci, memur ve siviller için öbür ücret târifeleri uygulanıyordu Yedi yaşından minik çocuklardan ödenti alınmazdı 1 yılındaki Şirketi Hayriye yolcu târifesine kadar İstanbul ’dan Kandilli ’ye hizmetçisiyle gidecek bir şahsın aylık ödeyeceği aidat 250 kuruştu Uzak iskeleler için böyle iki kişinin ödediği aylık aidat ise 300 kuruştu
Şirket, 1868 ’de İngiltere ’den getirttiği bir arabalı vapurla KabataşÜsküdar arasında seferlere başladı Egzersiz sahasını gün geçtikçe genişleten Şirketi Hayriye, İzmit ’cilt sonra 1904 ’te Tekirdağ ’a da vapur işletmeye başladı Cumhûriyet kurulduktan sonradan da faaliyetine devam eden şirket, 19 Haziran 1944 ’te, üyelerini olağanüstü bir toplantıya çağırdı Bu toplantıdan sonra, şirketin Ulaştırma Bakanlığına devri kararlaştırıldı Alınan karar gereğince, 12 Mayıs 1944 târihinden îtibâren Ulaştırma Bakanlığına devredildi Böylece 94 yıllık bir geçmişi olan Şirketi Hayriye, gerçekten 1 Temmuz 1944 ’cilt îtibâren Deniz Yolları İdâresine geçmiş oluyordu Bu gemiler, uzun süre deniz yollarında kullanıldıktan sonra, daha modernleriyle değiştirildi *
osmanlıda Şirketi Hayriye
tarih kurumları Şirketi Hayriye
Şirketi Hayriye
Boğazdaki yolcu nakliyâtı için yurdumuzda kurulan ilk anonim şirket
Bir Zamanlar Boğaziçinin iki yakasında gezgin taşıma birbirinden hoş kayıklarla yapılırdı Osmanlı oymacılık sanatının ince örnekleriyle süslü piyâde, pazar kayığı, iki çifte, üç çifte vs adları taşıyan kayıkların ilk ve sonbaharda müşterileri fazla olurdu Gemiler sefere konunca zamanla kayıklar önemini kaybetti
Şirketi Hayriye 1850 yılında sermâyesi, her biri üçer bin kuruş olan 2000 hisse senediyle kuruldu Sultan Abdülmecid Hanın emriyle devlet ileri gelenleri, nâzırlar, zenginler ve halk müziği bu hisse senetlerini satın aldılar Vâlide Sultanın 50, Abdülmecid Hanın 100 hisse aldığı, eserlerde kayıtlıdır Kuruluşu bittikten sonra altı yıl süreyle Antuvan Kalaycıyan ve Agop Bilezikçiyan adındaki iki tüccara ihâle edildi Ama bu vakit tamamlanmadan 1854 ’te mukâvele feshedilerek şirket adına çalıştırılmaya başlandı
İngiltere ’deki Robert White fabrikasına ısmarlanan altı vapur 1853 yılında geldi ve seferlere başladı Bu vapurların tahmini mâliyetleri sekiz bin altın civârındaydı Yeni vapurlara; Rumeli, Trakya, Göksu, Beylerbeyi, Tophane, Beşiktaş adları verildi Halkın bu vapurlara rağbeti neticesinde 1858 yılında İstinye, Mîrgûn, Anadolu, 1859 yılında Kandilli, Beykoz, Sudaver adı konan vapurlar satın alınarak hizmete kondu Altmış beygir gücünde olan vapurların elektrik ve kaloriferi yoktu Kamaralarda soba yakılarak ısıtılırdı
Şirketi Hayriye vapurlarında öğrenci, memur ve siviller için öbür ücret târifeleri uygulanıyordu Yedi yaşından minik çocuklardan ödenti alınmazdı 1 yılındaki Şirketi Hayriye yolcu târifesine kadar İstanbul ’dan Kandilli ’ye hizmetçisiyle gidecek bir şahsın aylık ödeyeceği aidat 250 kuruştu Uzak iskeleler için böyle iki kişinin ödediği aylık aidat ise 300 kuruştu
Şirket, 1868 ’de İngiltere ’den getirttiği bir arabalı vapurla KabataşÜsküdar arasında seferlere başladı Egzersiz sahasını gün geçtikçe genişleten Şirketi Hayriye, İzmit ’cilt sonra 1904 ’te Tekirdağ ’a da vapur işletmeye başladı Cumhûriyet kurulduktan sonradan da faaliyetine devam eden şirket, 19 Haziran 1944 ’te, üyelerini olağanüstü bir toplantıya çağırdı Bu toplantıdan sonra, şirketin Ulaştırma Bakanlığına devri kararlaştırıldı Alınan karar gereğince, 12 Mayıs 1944 târihinden îtibâren Ulaştırma Bakanlığına devredildi Böylece 94 yıllık bir geçmişi olan Şirketi Hayriye, gerçekten 1 Temmuz 1944 ’cilt îtibâren Deniz Yolları İdâresine geçmiş oluyordu Bu gemiler, uzun süre deniz yollarında kullanıldıktan sonra, daha modernleriyle değiştirildi *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.