iltasyazilim
FD Üye
Dünyanın her yanın vasıta kullanımları oldukça popülerdir Arabalar ile ayrıca daha pratik bir hayata sahip olunur, hem de işler daha süratli çözülebilir Sadece işlerin hızlandırılması, hayatın kolaylaştırılması olarak değil, aynı zamanda farklı zevkler ve keyifler için de araba kullanımları görülebilir Ülkemizde de yoğun bir otomobil kullanımından söz etmek mümkündür Her ne dek yaz ve bahar aylarında araçların çalışmaları sırasında ana sıkıntılar çok görülmese de, kış aylarında tüm bu arabaların daha güç çalışabildiği ayrım edilebilir
Ülkemizde emin bölgeler ve kentler hariç kış aylarında derin dondurucu soğuklar görülmese bile, derece kesin bir sıcaklığın altına indiğinde nerede olunursa olunsun arabanın çalışması ile ilgili sıkıntılar ortaya çıkabilir Daha fazla sabahtan ayazında işe bu vesileyle ya da okula doğru harekete geçerken arabalarını çalıştırmaya çalışan kişiler, bu anlarda motoru çalıştırırken bazı sorunlarla karşılaşabilirler Soğuk havalarda otomobil motorları bu sıkıntıları ara sıra yaşatırlar Son model ve epeyce gelişmiş arabalarda bu sorunlar artık tarihe karışsa da, toplumun büyük bir kısmının kullandığı otomobil modellerinde kış aylarında çalıştırma sırasında güçlükler görülebilmektedir Peki, bu zorluklar neden ortaya çıkar?
Soğuk havada arabanın zorlukla çalışması konusunda birincil sebep benzindir Çünkü benzin tıpkı öteki sıvılar gibi soğuk havalarda çok daha az buharlaşmaktadır Bunun anlamı şudur fakat, yakıt zahmetsizce ve fazlaca buharlaşmadığı için buji ateşlemesi de zor olacak ve geç ateşleme sağlanacaktır Daha basit bir şekilde akılda canlanması için sıcak bir yüzeye suyu döküp uçup gitme hızını izleyebilirsiniz Eğer soğuk yüzeye dökülen suyun anında buharlaşmadığını ve büyük oranda sıvının yüzeyde kaldığını görürseniz, benzin örneği de daha dar kavranabilecektir
Motor yağının da soğuk havalarda kalınlaştığından bahsedilebilir Yine daha gizli anlaşılması için bununla ilgili olarak reçel örneği verilebilir Sıcak havalarda epeyce akan olan reçelin soğuk havalarda ise katılaşmış bir şekilde form tuttuğu görülebilir İşte motor yağı da aracın çalıştırılması esnasında esas aksamlarda direnç oluşturur Çünkü katı ve kalın yağ formu aracın doğru şekilde harekete geçmesinde zorluk oluşturur
Bir diğer neden olarak akü öne çıkarılabilir Soğuk havalarda akünün sorun çıkarması ile ilgili koşul, gerçekleşecek olan kimyasal reaksiyonun yavaşlaması ile ilgilidir Çünkü aküden elektrik elde edilmesi ve marş motoruna giden elektriğin gerektiği şekilde iletilmesi gerekirken, soğuk havalarda bu koşul yavaşlayacağı için vasıta da kendini hemencecik çalıştıramaz Her şekilde aracın azıcık daha ısınması gereklidir Akümülatör ile ilgili olan konunun daha pratik şekilde kavranması için evlerdeki kalem piller düşünülebilir Buzdolabında ve soğuk ya da serin şartlarda muhafaza edilen pillerin dışarı elektrik kaçırmaması ve tüm gücü içinde tutması için bu yollara başvurulduğu bilinmektedir Kışın akünün hemencecik tepkime göstermemesi de aynı pillerde olduğu gibi soğuk havada kimyasal reaksiyonların yavaşlaması ile açıklanmaktadır
Kaynakça:
Tamer Korugan – Lüzumsuz Bilgiler Ansiklopedisi 1
Ülkemizde emin bölgeler ve kentler hariç kış aylarında derin dondurucu soğuklar görülmese bile, derece kesin bir sıcaklığın altına indiğinde nerede olunursa olunsun arabanın çalışması ile ilgili sıkıntılar ortaya çıkabilir Daha fazla sabahtan ayazında işe bu vesileyle ya da okula doğru harekete geçerken arabalarını çalıştırmaya çalışan kişiler, bu anlarda motoru çalıştırırken bazı sorunlarla karşılaşabilirler Soğuk havalarda otomobil motorları bu sıkıntıları ara sıra yaşatırlar Son model ve epeyce gelişmiş arabalarda bu sorunlar artık tarihe karışsa da, toplumun büyük bir kısmının kullandığı otomobil modellerinde kış aylarında çalıştırma sırasında güçlükler görülebilmektedir Peki, bu zorluklar neden ortaya çıkar?
Soğuk havada arabanın zorlukla çalışması konusunda birincil sebep benzindir Çünkü benzin tıpkı öteki sıvılar gibi soğuk havalarda çok daha az buharlaşmaktadır Bunun anlamı şudur fakat, yakıt zahmetsizce ve fazlaca buharlaşmadığı için buji ateşlemesi de zor olacak ve geç ateşleme sağlanacaktır Daha basit bir şekilde akılda canlanması için sıcak bir yüzeye suyu döküp uçup gitme hızını izleyebilirsiniz Eğer soğuk yüzeye dökülen suyun anında buharlaşmadığını ve büyük oranda sıvının yüzeyde kaldığını görürseniz, benzin örneği de daha dar kavranabilecektir
Motor yağının da soğuk havalarda kalınlaştığından bahsedilebilir Yine daha gizli anlaşılması için bununla ilgili olarak reçel örneği verilebilir Sıcak havalarda epeyce akan olan reçelin soğuk havalarda ise katılaşmış bir şekilde form tuttuğu görülebilir İşte motor yağı da aracın çalıştırılması esnasında esas aksamlarda direnç oluşturur Çünkü katı ve kalın yağ formu aracın doğru şekilde harekete geçmesinde zorluk oluşturur
Bir diğer neden olarak akü öne çıkarılabilir Soğuk havalarda akünün sorun çıkarması ile ilgili koşul, gerçekleşecek olan kimyasal reaksiyonun yavaşlaması ile ilgilidir Çünkü aküden elektrik elde edilmesi ve marş motoruna giden elektriğin gerektiği şekilde iletilmesi gerekirken, soğuk havalarda bu koşul yavaşlayacağı için vasıta da kendini hemencecik çalıştıramaz Her şekilde aracın azıcık daha ısınması gereklidir Akümülatör ile ilgili olan konunun daha pratik şekilde kavranması için evlerdeki kalem piller düşünülebilir Buzdolabında ve soğuk ya da serin şartlarda muhafaza edilen pillerin dışarı elektrik kaçırmaması ve tüm gücü içinde tutması için bu yollara başvurulduğu bilinmektedir Kışın akünün hemencecik tepkime göstermemesi de aynı pillerde olduğu gibi soğuk havada kimyasal reaksiyonların yavaşlaması ile açıklanmaktadır
Kaynakça:
Tamer Korugan – Lüzumsuz Bilgiler Ansiklopedisi 1