iltasyazilim
FD Üye
İslam’ın dışa açılan kapısı tebliğdir Tebliğ sahip olduğu değerleri başkasına ulaştırmaktır Ancak bu kolay bir şey değildir Belirli bir metodu, usul ve erkanı gerektirir Usul olmadan vusul olmaz Bir cemâlî metod vardır bir de celâlî metod Cemâlî metod eliyle ve kısmen diliyle kötülüğü ve günahı önlemeye çalışmaktır Celâlî metod ise kısmen diliyle ve büyük oranda “gönül diliyle ve duâ ile kötülüğü ve günahı önlemeye çalışmaktır Bu iki metoddan hiçbirisi diğerinden üstün ya da aşağıdadır denilemez İkisinin de kullanıldığı yerler vardır Önemli olan nerede, hangi metodun kullanılacağını iyi bilmektir Allah dostları tebliğde daha çok cemâlî metodu kullanmışlardır Çünkü bu metodun insanı yetiştirmeye ve uzun vadede onu kazanmaya yönelik bir yanı vardır
Hacı Veyiszâde Hazretleri bir akşam yolda giderken sallana sallana gelen bir sarhoşla karşılaşır Sarhoş önünü göremediği için bir çukura düşer Üstü başı çamur olur Üstüne üstlük içtiği şeyleri kusar, her tarafı batar Hacı Veyiszâde merhum hemen koşar Kolundan tutup alır götürür, ağzını yüzünü bizzat kendi elleriyle yıkar, temizler, üstünü başını değiştirir Sarhoş bu olaydan çok etkilenir ve bir daha içki içtiği görülmez Bu hadise tebliğde cemâlî metoda güzel bir örnektir
Tebliğ sadece elle ve dille yapılmaz Kalp ile de yapılır Dua da kalp ile yapılan tebliğler cümlesindendir Malum Resulü Ekrem Efendimiz “Sizden biriniz bir kötülük gördüğü zaman eliyle değiştirsin Buna gücü yetmezse diliyle değiştirsin Buna da gücü yetmezse kalbiyle değiştirsin Bu da imanın en zayıf olanıdır buyurmuştur Bu hadisin son kısmı genellikle “kalbiyle nefret etsin diye tercüme ediliyor Oysa hadisin metninde “felyüğayyirhü yani “değiştirsin ifadesi yer almaktadır1 Bir şey kalp ile değişir mi? Değişir Dua ve gönül diliyle değişir, cemâlî metodla değişir Dua tebliğ vasıtalarından biridir, hal dili gönül dili tebliğ vasıtalarından biridir
Allah erleri kalp amellerine ehemmiyet veren kimselerdir Madde batağına saplanıp kalanlar kendi eğlencelerini yaşıyor Zevk almak için bütün maddî araçlarını helal olsun haram olsun kullanıyor Biz manevî eğlencemizi yaşayabiliyor muyuz? Allah erlerinin manevî sofrası seher vakitleridir Onların eğlencesi, gıdası Allah’la beraber oluştur, zikir, dua ve ibadettir
Kendi içimizde ne kadar bütünüz? Sokakta yürürken Müslümanın olması gereken izzet, haysiyet ve vakarını taşıyabiliyor muyuz? İçimizde tutarlılık ne kadar var? Zihnimiz ve kalbimiz dağınık mı değil mi?
Sadece dış dünyamızı değil iç dünyamızı da dağıttılar Biz neleri terk ettik soralım kendimize En geniş anlamıyla Allah için bir şeyler yapmayı Ne bileyim parmağımızı oynatmayı, kalbimizi ve kafamızı harekete geçirmeyi İslamın izzetini ve gücünü önce kendi özümüzde sonra da etrafımızda yaşamayı Allah’ın adını yüceltmeyi
Kaybettiğimiz mevziden başlamamız gerekiyor, yani kendimizden Kendimizi kazanmak bütün insanları kazanmak demek Kendimizin içinde sanki bütün insanları kazanmak da saklı Bir çekirdek nasıl bir ormanı taşıyorsa taşıdığımız güzel bir niyet bütün insanlığının kurtuluşunu taşıyor olabilir Neden olmasın Allah Teâlâ rızasına uygun niyetler nasip eylesin Amin
Dipnotlar:
1 Müslim, Îmân 78; Tirmizî, Fiten 11; Nesâî, Îmân 17
Hacı Veyiszâde Hazretleri bir akşam yolda giderken sallana sallana gelen bir sarhoşla karşılaşır Sarhoş önünü göremediği için bir çukura düşer Üstü başı çamur olur Üstüne üstlük içtiği şeyleri kusar, her tarafı batar Hacı Veyiszâde merhum hemen koşar Kolundan tutup alır götürür, ağzını yüzünü bizzat kendi elleriyle yıkar, temizler, üstünü başını değiştirir Sarhoş bu olaydan çok etkilenir ve bir daha içki içtiği görülmez Bu hadise tebliğde cemâlî metoda güzel bir örnektir
Tebliğ sadece elle ve dille yapılmaz Kalp ile de yapılır Dua da kalp ile yapılan tebliğler cümlesindendir Malum Resulü Ekrem Efendimiz “Sizden biriniz bir kötülük gördüğü zaman eliyle değiştirsin Buna gücü yetmezse diliyle değiştirsin Buna da gücü yetmezse kalbiyle değiştirsin Bu da imanın en zayıf olanıdır buyurmuştur Bu hadisin son kısmı genellikle “kalbiyle nefret etsin diye tercüme ediliyor Oysa hadisin metninde “felyüğayyirhü yani “değiştirsin ifadesi yer almaktadır1 Bir şey kalp ile değişir mi? Değişir Dua ve gönül diliyle değişir, cemâlî metodla değişir Dua tebliğ vasıtalarından biridir, hal dili gönül dili tebliğ vasıtalarından biridir
Allah erleri kalp amellerine ehemmiyet veren kimselerdir Madde batağına saplanıp kalanlar kendi eğlencelerini yaşıyor Zevk almak için bütün maddî araçlarını helal olsun haram olsun kullanıyor Biz manevî eğlencemizi yaşayabiliyor muyuz? Allah erlerinin manevî sofrası seher vakitleridir Onların eğlencesi, gıdası Allah’la beraber oluştur, zikir, dua ve ibadettir
Kendi içimizde ne kadar bütünüz? Sokakta yürürken Müslümanın olması gereken izzet, haysiyet ve vakarını taşıyabiliyor muyuz? İçimizde tutarlılık ne kadar var? Zihnimiz ve kalbimiz dağınık mı değil mi?
Sadece dış dünyamızı değil iç dünyamızı da dağıttılar Biz neleri terk ettik soralım kendimize En geniş anlamıyla Allah için bir şeyler yapmayı Ne bileyim parmağımızı oynatmayı, kalbimizi ve kafamızı harekete geçirmeyi İslamın izzetini ve gücünü önce kendi özümüzde sonra da etrafımızda yaşamayı Allah’ın adını yüceltmeyi
Kaybettiğimiz mevziden başlamamız gerekiyor, yani kendimizden Kendimizi kazanmak bütün insanları kazanmak demek Kendimizin içinde sanki bütün insanları kazanmak da saklı Bir çekirdek nasıl bir ormanı taşıyorsa taşıdığımız güzel bir niyet bütün insanlığının kurtuluşunu taşıyor olabilir Neden olmasın Allah Teâlâ rızasına uygun niyetler nasip eylesin Amin
Dipnotlar:
1 Müslim, Îmân 78; Tirmizî, Fiten 11; Nesâî, Îmân 17