iltasyazilim
FD Üye
Sual: İmamı a’zam hazretlerine, yani Hanefî mezhebine göre tehditle yapılan talakın boşamanın geçerli olması gibi sarhoşun boşamasının da geçerli olmasının, yanlış olduğu söyleniyor (Bu akla, mantığa aykırı bir zorbalık) gibi çirkin ifadeler kullanılıyor Sarhoşun boşaması ve tehditle yapılan boşamalar geçerli değil mi?
CEVAP
İmamı a'zam hazretlerinin bildirdiği hükme kim itiraz edebilir ki? İtiraz eden varsa, onun sözüne itibar edilmez Her önüne gelenin, din hakkında muteber kitaplarda olmayan şeyleri söylemesine itibar edilmez
Bahsedilen konu bütün fıkıh kitaplarında açıkça bildiriliyor Birkaçı şöyledir:
Şakadan da söylese, sarhoş da olsa, boşamak geçerlidir (Dürrül muhtar, Reddül muhtar)
İçki içerek sarhoş olan kimsenin sözüyle talak geçerli olur Fakat bilmeden yediği ot sarhoş etse, o hâliyle hanımını boşasa, boşaması geçerli olmaz Sarhoş ettiği bilinen benc otu veya benzeri ot ise talak geçerli olur İmamı Ebu Hanife ile İmam Ebu Yusuf'a göre, hububat, bal, şeker gibi şeylerden yapılan içkiyi içen kimse, sarhoş olup, karısını boşasa, talak vâki olmaz İmamı Muhammed'e göre ise; bu gibi şeyleri içip, sarhoş olan kimsenin de, talakı vâki olur Fetva da, böyledir Bir kimse tehdit edilerek karısını boşarsa, talak geçerli olur (Hindiyye)
Sarhoşun ve tehdit edilen kimsenin sözüyle veya mektubuyla talak vaki olur Mektup zevcenin eline vardığı anda, boş olur Delinin, çocuğun, bunağın, baygının ve uyuyanın söylemesiyle talak olmaz (S Ebediyye)
Mecmuai Zühdiyye’de, tehditle boşamanın sahih olduğu bildirilirken, (Üç şeyin ciddisi de, şakası da ciddidir) hadisi şerifi nakledilmektedir İki hadisi şerif şu mealdedir:
(Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir: Nikâh, boşamak, boşamaktan vazgeçmek) Tirmizi, Ebu Davud, İbni Mace, Beyheki, Hâkim
(Deli ve bunak hariç herkesin boşaması geçerlidir) Tirmizî
Demek ki, sarhoşun boşaması sahih olduğu gibi, tehditle boşamak da sahihtir
CEVAP
İmamı a'zam hazretlerinin bildirdiği hükme kim itiraz edebilir ki? İtiraz eden varsa, onun sözüne itibar edilmez Her önüne gelenin, din hakkında muteber kitaplarda olmayan şeyleri söylemesine itibar edilmez
Bahsedilen konu bütün fıkıh kitaplarında açıkça bildiriliyor Birkaçı şöyledir:
Şakadan da söylese, sarhoş da olsa, boşamak geçerlidir (Dürrül muhtar, Reddül muhtar)
İçki içerek sarhoş olan kimsenin sözüyle talak geçerli olur Fakat bilmeden yediği ot sarhoş etse, o hâliyle hanımını boşasa, boşaması geçerli olmaz Sarhoş ettiği bilinen benc otu veya benzeri ot ise talak geçerli olur İmamı Ebu Hanife ile İmam Ebu Yusuf'a göre, hububat, bal, şeker gibi şeylerden yapılan içkiyi içen kimse, sarhoş olup, karısını boşasa, talak vâki olmaz İmamı Muhammed'e göre ise; bu gibi şeyleri içip, sarhoş olan kimsenin de, talakı vâki olur Fetva da, böyledir Bir kimse tehdit edilerek karısını boşarsa, talak geçerli olur (Hindiyye)
Sarhoşun ve tehdit edilen kimsenin sözüyle veya mektubuyla talak vaki olur Mektup zevcenin eline vardığı anda, boş olur Delinin, çocuğun, bunağın, baygının ve uyuyanın söylemesiyle talak olmaz (S Ebediyye)
Mecmuai Zühdiyye’de, tehditle boşamanın sahih olduğu bildirilirken, (Üç şeyin ciddisi de, şakası da ciddidir) hadisi şerifi nakledilmektedir İki hadisi şerif şu mealdedir:
(Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir: Nikâh, boşamak, boşamaktan vazgeçmek) Tirmizi, Ebu Davud, İbni Mace, Beyheki, Hâkim
(Deli ve bunak hariç herkesin boşaması geçerlidir) Tirmizî
Demek ki, sarhoşun boşaması sahih olduğu gibi, tehditle boşamak da sahihtir