iltasyazilim
FD Üye
Tevfik Fikret in özellikleri
Tevfik Fikret in yazınsal kişiliği
Tevfik Fikret in sanat anlayışı
Küçük yaşlarda şiir yazmaya başladı Başlangıçta Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem şiirleri aralarında uzunca bir arayış dönemi geçirdi sonra Fransız şiiriyle tanıştı Özellikle François Coppe'den etkilenerek kendi şiirini yaratmaya koyuldu Aşırı tedbirli tutumu, en ufak teferruatlar üstünde özenle durmasıyla kendine özgü bir üslup yarattı, döneminin bütün edebiyat ve şiiri üstünde etkili oldu Biçimsel kaygıları göz ardı etmedi, sürekli yenilik aradı
Tevfik Fikret; bağımsızlık, ihtilal, hak ve insanlık şairidir Şiirlerinde, sağlam bir nesir yapısı; kendinden önceki şairlerde görülmeyen iç ve dış yenilikler; toplumsal konular; biçim, kafiye serbestliği; ustalıklı bir aruz görülür
Türk şiirinde insan, bilim, fen, teknik sevgisi onunla gelişir Şiirimizi, iç gözlemden dış gözleme, mistisizmden dinamizme kaydırır Türk edebiyatının Batılılaşması hareketinde bir dönüm noktası olan Mal Varlığıi Fünûn akımının en önemli şairi Tevfik Fikret'tir O, Yerinde kullanılmak koşuluyla her kelimenin öbür bir kuvveti, öbür bir tabiatı, ruhu vardır, Halka anlatmak ve açıklama yapmak için yazdığımız makalelerde en basit, en açık kelimeleri seçim edelim Ama diğerlerini de yeri geldikçe yazınsal zevkle gereksinim oldukça yazmak için saklayalımgörüşündedir
Ressam şair, aruzu, Türkçenin telafuz ahengini bozmadan başarıyla kullanmış, anlamı birden çok beyitte tamamlayarak şiire tavır dilini getirmiştir Ayrıca şiirin konu alanını adamakıllı genişletmiş, bir söz kompozisyonu, sağlam, ahenkli bir şiir dili meydana getirmiştir Şiirimize getirdiği yeniliklerle geleneksel olmaktan kurtulmuştur
Tevfik Fikret'te mısra hâkimiyeti yoktur, cümleler, mısralara hâkimdir
Cümleler, akışa göre nerede bitmeleri gerekirse orada biter Böylelikle bir cümleden birkaç mısra kurulabildiği gibi, cümlelerin sonu da mısranın herhangi bir yerine eşit gelebilir
Keza eski nazmın müstazatını genişleten de tekrar ünlü şairdir Avrupa nazım biçimlerinden soneyi ilk kullanan, aruzu imaleden, zihaftan kurtaran, Türk dilini aruza başarıyla uygulayan odur
Tevfik Fikret, bilhassa parnasizmden etkilenmiştir Biçime verdiği önemle parnasyenlere yaklaşmasına karşın, öz bakımından romantikleri çağrıştırır Cenap Şehabettin'in deyişiyle: Büyük fakat kibar ve para yakışık almaz parmakları kalem ile fırçayı bırakmaz O, bununla beraber iyi bir ressamdır da
O, Divan edebiyatıyla tüm bağlarını koparmış, şiirlerinde ayrıca öz bakımından Batı edebiyatının, özellikle Fransız edebiyatında parnasyen adı verilen şairlerin etkisi altında, gözleme dayanan, kişisel duygular yerine dışarıda görülenleri anlatan, biçim kusursuzluğuna siklet veren şiirler yazmıştır
Tevrik Fikret, sanatı yalnız güzelliğin peşi sıra koşmaktan kurtarmış, bir topluluğu kuran tüm bireylerin ortaklaşa hayatlarıyla ilgili bir gayeye yöneltmiştir Bunun içindir ama memleketin haklarını, hayatını, düzenini tehlikeye düşüren her türlü siyasal ve sosyal baskıların, bağnazlığını, cehaletin, ahlaksızlığını aleyhinde durmuş, 1901'de Serveti Fünûn dergisinden ayrıldıktan daha sonra sanatını tamamıyla toplumun hizmetine vermiştir
1901'e değin yazmış olduğu şiirler, tabiat ve yaşanmış bir takım olaylar karşı bireysel bakış açılarından ibarettir Bu tarihten sonra yazdığı şiirler, sosyal bir özellik kazanır; vatan, millet, yargı, bağımsızlık gibi toplum davalarını savunur Hürriyet, Fikret'in üstünde en fazla durduğu kavramlardan biridir *
Tevfik Fikret in yazınsal kişiliği
Tevfik Fikret in sanat anlayışı
Küçük yaşlarda şiir yazmaya başladı Başlangıçta Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem şiirleri aralarında uzunca bir arayış dönemi geçirdi sonra Fransız şiiriyle tanıştı Özellikle François Coppe'den etkilenerek kendi şiirini yaratmaya koyuldu Aşırı tedbirli tutumu, en ufak teferruatlar üstünde özenle durmasıyla kendine özgü bir üslup yarattı, döneminin bütün edebiyat ve şiiri üstünde etkili oldu Biçimsel kaygıları göz ardı etmedi, sürekli yenilik aradı
Tevfik Fikret; bağımsızlık, ihtilal, hak ve insanlık şairidir Şiirlerinde, sağlam bir nesir yapısı; kendinden önceki şairlerde görülmeyen iç ve dış yenilikler; toplumsal konular; biçim, kafiye serbestliği; ustalıklı bir aruz görülür
Türk şiirinde insan, bilim, fen, teknik sevgisi onunla gelişir Şiirimizi, iç gözlemden dış gözleme, mistisizmden dinamizme kaydırır Türk edebiyatının Batılılaşması hareketinde bir dönüm noktası olan Mal Varlığıi Fünûn akımının en önemli şairi Tevfik Fikret'tir O, Yerinde kullanılmak koşuluyla her kelimenin öbür bir kuvveti, öbür bir tabiatı, ruhu vardır, Halka anlatmak ve açıklama yapmak için yazdığımız makalelerde en basit, en açık kelimeleri seçim edelim Ama diğerlerini de yeri geldikçe yazınsal zevkle gereksinim oldukça yazmak için saklayalımgörüşündedir
Ressam şair, aruzu, Türkçenin telafuz ahengini bozmadan başarıyla kullanmış, anlamı birden çok beyitte tamamlayarak şiire tavır dilini getirmiştir Ayrıca şiirin konu alanını adamakıllı genişletmiş, bir söz kompozisyonu, sağlam, ahenkli bir şiir dili meydana getirmiştir Şiirimize getirdiği yeniliklerle geleneksel olmaktan kurtulmuştur
Tevfik Fikret'te mısra hâkimiyeti yoktur, cümleler, mısralara hâkimdir
Cümleler, akışa göre nerede bitmeleri gerekirse orada biter Böylelikle bir cümleden birkaç mısra kurulabildiği gibi, cümlelerin sonu da mısranın herhangi bir yerine eşit gelebilir
Keza eski nazmın müstazatını genişleten de tekrar ünlü şairdir Avrupa nazım biçimlerinden soneyi ilk kullanan, aruzu imaleden, zihaftan kurtaran, Türk dilini aruza başarıyla uygulayan odur
Tevfik Fikret, bilhassa parnasizmden etkilenmiştir Biçime verdiği önemle parnasyenlere yaklaşmasına karşın, öz bakımından romantikleri çağrıştırır Cenap Şehabettin'in deyişiyle: Büyük fakat kibar ve para yakışık almaz parmakları kalem ile fırçayı bırakmaz O, bununla beraber iyi bir ressamdır da
O, Divan edebiyatıyla tüm bağlarını koparmış, şiirlerinde ayrıca öz bakımından Batı edebiyatının, özellikle Fransız edebiyatında parnasyen adı verilen şairlerin etkisi altında, gözleme dayanan, kişisel duygular yerine dışarıda görülenleri anlatan, biçim kusursuzluğuna siklet veren şiirler yazmıştır
Tevrik Fikret, sanatı yalnız güzelliğin peşi sıra koşmaktan kurtarmış, bir topluluğu kuran tüm bireylerin ortaklaşa hayatlarıyla ilgili bir gayeye yöneltmiştir Bunun içindir ama memleketin haklarını, hayatını, düzenini tehlikeye düşüren her türlü siyasal ve sosyal baskıların, bağnazlığını, cehaletin, ahlaksızlığını aleyhinde durmuş, 1901'de Serveti Fünûn dergisinden ayrıldıktan daha sonra sanatını tamamıyla toplumun hizmetine vermiştir
1901'e değin yazmış olduğu şiirler, tabiat ve yaşanmış bir takım olaylar karşı bireysel bakış açılarından ibarettir Bu tarihten sonra yazdığı şiirler, sosyal bir özellik kazanır; vatan, millet, yargı, bağımsızlık gibi toplum davalarını savunur Hürriyet, Fikret'in üstünde en fazla durduğu kavramlardan biridir *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.