Dijital yaşantıya ilgili araştırmalar yapan ve bunları raporlaştıran medya şirketi We Are Social, Türkiye’nin internet, telefon ve toplumsal medya kullanma alışkanlıklarına dair bir rapor yayımladı. Türkiye ile ilgili bilgilere geçmeden evvel, 2021’in Ocak ayında dünyanın dijital durumunu anlatan trendlere ve istatistiklere şöyle bir göz atalım:
- Nüfus: Dünya nüfusu 2021’in başlangıcında 7,83 milyar olarak kaydedildi. Birleşmiş Milletler’in datalarına nazaran bu sayı her yıl yüzde 1 artıyor. Bu da, 2020’nin başlangıcından bu yana dünya nüfusunun 80 milyondan fazla arttığına işaret ediyor.
- Taşınabilir: Günümüzde 5,22 milyar insan cep telefonu kullanıyor. Bu da dünya nüfusunun yüzde 66,6’sına tekabül ediyor.
- İnternet: 2021’in Ocak ayı itibariyle yeryüzünde internet kullanan kişi sayısı 4,66 milyar olarak kaydedildi. Bu manada geçtiğimiz yıldan beri yüzde 7,3 (316 milyon kişi) artış yaşandı.
- Toplumsal medya: Global toplumsal medya kullanımı inanılmaz bir süratle artıyor. Geçtiğimiz yıl dünyada 3,71 milyon toplumsal medya kullanıcısı varken bu yıl sayı 4,20 milyara yükseldi. Artık dünya nüfusunun yüzde 53’ü toplumsal medya kullanıyor.
- Rastgele bir çeşit telefonu olanların oranı yüzde 90
- Yalnızca akıllı telefonu olanların oranı yüzde 89
- Akıllı olmayan telefona sahip olanların oranı yüzde 6,8
- Kişisel/masa üstü bilgisayarı olanların oranı yüzde 67
- Tableti olanların oranı yüzde 45
- Oyun konsolu olanların oranı yüzde 20
- Akıllı saat/bilekliği olanların oranı yüzde 17
- Sanal gerçeklik aygıtı olanların oranı yüzde 4,3
83 milyon nüfuslu ülkemizde rastgele bir aygıt vasıtasıyla internet kullanan kişi sayısı 62,07 milyon. Yani nüfusun yüzde 72’si internet kullanıcısı. İnternet kullanıcılarının sayısı geçtiğimiz yılın Ocak ayından bu yılın Ocak ayına kadar 2,4 milyon artarak yüzde 4’lük bir artış yaşanmasına yol açtı.
Türkiye’deki internet kullanıcıları bir gün içinde internette ne yapıyor?
- Bir günde ortalama 7 saat 29 dakikayı internette geçiriyoruz
- 2 saat 51 dakika toplumsal medya kullanıyoruz
- 3 saat 4 dakika televizyon seyrediyoruz
- 1 saat 21 dakikamızı Spotify üzere müzik dinleme uygulamalarında geçiriyoruz
- 58 dakika oyunlarla vakit geçiriyoruz
Taşınabilir aygıtlar aracılığıyla internette geçirdiğimiz ortalama müddet tam 4 saat. Taşınabilir internet kullananların sayısı 58,23 milyon. Toplam internet kullanıcıları ortasında taşınabilir internet kullanıcılarının yüzdesi yüzde 94. İnternete akıllı telefonlarla erişenlerin oranı yüzde 93 iken akıllı telefonlardan evvelki cins telefonlarla internete girenlerin oranı yüzde 2.
Muzdarip olduğumuz mevzulardan biri: İnternet ilişki suratları
Türkiye’de taşınabilir internet irtibatlarında ortalama indirme suratı 34,79 MBPS. Bu manada çok az da olsa bir güzelleşme yaşandı. Bu yılın Ocak ayında bir evvelki yılın birebir periyoduna nazaran ortalama taşınabilir internet irtibat suratında yüzde 0.6 artış oldu. Sabit internet irtibatlarında ise ortalama indirme suratı 28,89 MBPS. Sabit internet irtibatının bir yıl içindeki güzelleşme oranı ise çok daha yüksek. Bu yılın Ocak ayında bir evvelki yılın tıpkı devrine nazaran yüzde 11,3 oranında artış yaşandı.
Türkiye’de en çok ziyaret edilen web siteleri ve sitede geçirilen ortalama mühlet
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 9 dakika 12 saniye
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 25d 1s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 8d 52s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.-8d 15s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 10d 57s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 8d 46s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 5d 05s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 2d 32s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 7d 36s
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.- 11d 31s
Türkiye’de faal toplumsal medya kullanıcısı sayısı tam 54 milyon. Yani ülke nüfusunun yüzde 64’ü toplumsal medya platformlarını etkin biçimde kullanıyor. Nisan 2019-Haziran 2020 ortasında toplumsal medya kullancılarının sayısı 2,2 milyon artarak yüzde 4,2’lik bir artış yaşandı. Etkin toplumsal medya kullanıcılarının platformlara taşınabilir aygıtla erişim oranı tam yüzde 99.
“Geçtiğimiz ay bir toplumsal medya ağı/mesajlaşma uygulaması kullandım” diyenlerin oranı yüzde 99,7. “Sosyal medyayı etkin formda kullandım, bir şeyler paylaştım” diyenlerin oranı yüzde 91,4. Her bir internet kullanıcısına ilişkin ortalama toplumsal medya hesabı ise 9,4.
Türkiye’de en fazla kullanılan toplumsal medya platformları ve kullanım yüzdeleri:
- YouTube - yüzde 90
- Instagram - yüzde 83
- WhatsApp - yüzde 81
- Facebook - yüzde 76
- Twitter - yüzde 61
- Facebook Messenger - yüzde 53
- Pinterest - yüzde 34
- LinkedIn - yüzde 32
- Snapchat - yüzde 29
- TikTok - yüzde 29
- Skype - yüzde 27
- Twitch - yüzde 24
- Tumblr - yüzde 20
- Reddit - yüzde 16
- WeChat - yüzde 15
- Line - yüzde 14
- WhatsApp’ta 15 saat
- Instagram’da 19,7 saat
- Facebook’ta 13,1 saat
- TikTok’ta 14 saat
- Twitter’da 7,8 saat
YouTube’da en fazla aranan sözler:
- Müzikler
- Sinema
- Enes Batur
- Çukur
- Hercai
- PUBG
- Reynmen
- Müzik
- Bayan
- Müzik
- Minecraft
- Kelam
- Fero
- Güldür Güldür
- Derdim Olsun
- Ahmet Kaya
- Ben Fero
- Niloya
- Sen Anlat Karadeniz
- Müslüm Gürses
Google’da en fazla aranan sözler:
- hava durumu
- youtube
- son dakika
- EBA
- çeviri
- altın
- sahibinden
- haber
- dolar
- e-devlet
- mynet
- haberler
- trendyol
- sözcü
- translate
- yüzde 98,8’i görüntü izliyor
- yüzde 44,8’i vlog izliyor
- yüzde 79,9’u müzik dinleme uygulamaları aracılığıyla müzik dinliyor
- yüzde 40,7’si çevrim içi radyo istasyonlarını dinliyor
- yüzde 31,9’u podcast izliyor/dinliyor
- yüzde 60,8’i Facetime üzere görüntü arama uygulamaları kullanıyor
- yüzde 14,8’i Apple Hisse, Samsung Hisse üzere bir taşınabilir ödeme aracı kullanıyor.
Pazarlamacıların toplumsal medyadaki reklamlar aracılığıyla kullanıcılara ulaşma ihtimalinin en yüksek olduğu yaş aralığı 25-34 yaş. Araştırmada farklı bir ayrıntı var. Araştırılan tüm yaş aralıklarında (13-17, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 ve +65) pazarlamacıların erkek toplumsal medya kullanıcılarına ulaşma oranı bayanlara kıyasla daha fazla.