Uluslararası Pazarlama Nedir?
Pazarlamayı bir kazanc sağlama amacı ile secilmiş muşteri gruplarının ihtiyac ve isteklerini tatmin icin kaynaklarının cozumlenmesi, planlanması, orgutlenmesi, kullanılması ve denetimi olarak tanımlayabiliriz Uluslarası pazarlama ise bu cabaların uluslararası alanda yurutulmesidir
Pazarlamanın kokeni satıştırAncak kavram ve icerik olarak bu iki işlem artık birbirinden iyice ayrılmıştır İlk toplumlar uretim fazlası oluşturur oluşturmaz ticaret olanaklarını araştırmaya ve once takas yolu ile sonra da para karşılığı ellerindeki ihtiyac fazlası urunleri satmaya başladılar Satış işlemi cok basitleştirilmiş bir şekilde mal veya hizmetlerin değişimi şeklinde tanımlanabilir Satışın gercekleşmesi icin muhtemel muşteriyi bir urun veya hizmeti satın alabilmesi icin ikna etmek gerekmektedir Muhtemel muşterileri aramak, malı sergilemek, pazarlık etmek gibi satışla ilgili calışmalar uygarlığın başlangıcından beri suregelmektedir
Ulusal pazarların ve haberleşme olanaklarının gelişmesi sonucu on dokuzuncu yuzyılın sonlarında ureticiler surekli reklamında yararını gorup satış calışmalarında yardımcı olarak kullanmaya başladılar Reklam, satılan urun hakkında geniş tuketici gruplarını bilinclendirme ve ikna etme olanağı sağlıyor; kullananların o urune bağlılığını arttırıyordu Boylelikle firmalar bolumleri kurmak veya ajanslarından yararlanmak yoluna gittiler
Yirminci yuzyılda ulusal pazarların ozellikle sanayileşmiş ulkelerde buyuk boyutlara erişmesi satış calışmalarının yonlendirilmesi icin pazar araştırmasını gerekli kıldı Satış firmaları alacakları kararlarda yanılgı rizikosunu azaltabilmek icin değişik tuketici gruplarının ihtiyac ve isteklerini, firmanın urunlerine olan tepkilerini araştırmaya başladılar Bu iş icin bircok firmada pazar araştırması bolumleri kuruldu
Bir sure satış, ve pazar araştırması bolumleri ya birbirlerinden bağımsız ya da satış kısmının yonetimi altında calıştılar Bu durumda coğunlukla ağırlık en eski ve buyuk bolum olan satış bolumune veriliyor, diğer işlevler ihmal ediliyordu Sonucta bircok firmada pazarlama bolumleri oluşturuldu Bu yeni bolum satış, ve pazar araştırmasına ek olarak, muşteri hizmetleri, fiyatlama, urun araştırma ve geliştirilmesi calışmalarını da yonetir hale geldi
Pazarlama kavramının gelişmesi ile firmalar kabul ettiler ki firmanın amacı belli bir urunu satmak değil, saptayacağı muhtemel muşteri kitlesinin ihtiyaclarına cevap vermek olmalıdır En yuksek ve surekli kar yolu budur Cunku belli urun veya hizmetler kullanışsız, aranmaz, istenmez, beğenilmez hale gelebilir ama kişilerin ihtiyacları kalıcıdır ve toplumun gelirinin yukselmesi ile de artmaktadır
Dolayısıyla pazarlama kavramı pazarlamanın amacını mal satmak değil, secilmiş muhtemel muşterilerin sorunlarına cozum getirmek olarak tanımlar Pazarlama icin mal veya hizmet, muşterisinin bir sorununu cozmeye yarayan bir aractır
İc piyasayı hedef almış pazarlamacı ile uluslararası pazarlamcının amac ve temel işlevleri aynıdır Ayrı olan , icinde calıştıkları ortamdır Uluslararası pazarlamacının muşterileri kendi ulkesinin dışındaki bir ulkede veya ulkelerdedir Dolayısı ile pazarladığı urun veya hizmet en azından bir devletlerarası sınırı gecmek zorundadır Sınırı gecmek demek değişik para birimleri, gumruk mevzuatları, yasalar, bankacılık sistemleri, dil ve kulturler, ekonomik ve politik sistemlerle karşılaşmak demektirUluslararası pazarlamacını karşılaştığı kontrolu dışındaki değişkenler cok ve capraşıktırlar Bu da uluslararası pazarlamanın hem zorluğunu hem de heyecan ve zevkini yaratır
Satış mal pazarlama zincirinin bir halkasıysa, ihracat da uluslararası pazarlama calışmalarının bir parcasıdır Ulke icinde uretilen bir urunun yurtdışına sevki ve karşılığında ulkeye doviz yani uluslararası gecerliliği olan paranın girmesi ihracatı oluşturur Aynı bicimde uluslararası doviz karşılığı piyasaya Turk firmaları tarafından sunulan taşımacılık, bankacılık, inşaat gibi hizmetler de ihracat kapsamına girer
Konuya sadece uretilen urunlerin ihracatı diye yaklaşırsak başarımız sınırlı olur İhracatımız temel urunlerimizin geleneksel alıcılarının istemleri ile sınırlı kalır Eğer amacımızı memleketimizin dışındaki pazarların ihtiyaclarını saptamak ve karşılamak olarak tanımlarsak yeni pazarlar bulabilir, yeni ihrac urunleri geliştirir, ve tanıtma calışmaları ile onları dış pazarlara kalıcı bir şekilde yerleştirebiliriz
Pazarlamayı bir kazanc sağlama amacı ile secilmiş muşteri gruplarının ihtiyac ve isteklerini tatmin icin kaynaklarının cozumlenmesi, planlanması, orgutlenmesi, kullanılması ve denetimi olarak tanımlayabiliriz Uluslarası pazarlama ise bu cabaların uluslararası alanda yurutulmesidir
Pazarlamanın kokeni satıştırAncak kavram ve icerik olarak bu iki işlem artık birbirinden iyice ayrılmıştır İlk toplumlar uretim fazlası oluşturur oluşturmaz ticaret olanaklarını araştırmaya ve once takas yolu ile sonra da para karşılığı ellerindeki ihtiyac fazlası urunleri satmaya başladılar Satış işlemi cok basitleştirilmiş bir şekilde mal veya hizmetlerin değişimi şeklinde tanımlanabilir Satışın gercekleşmesi icin muhtemel muşteriyi bir urun veya hizmeti satın alabilmesi icin ikna etmek gerekmektedir Muhtemel muşterileri aramak, malı sergilemek, pazarlık etmek gibi satışla ilgili calışmalar uygarlığın başlangıcından beri suregelmektedir
Ulusal pazarların ve haberleşme olanaklarının gelişmesi sonucu on dokuzuncu yuzyılın sonlarında ureticiler surekli reklamında yararını gorup satış calışmalarında yardımcı olarak kullanmaya başladılar Reklam, satılan urun hakkında geniş tuketici gruplarını bilinclendirme ve ikna etme olanağı sağlıyor; kullananların o urune bağlılığını arttırıyordu Boylelikle firmalar bolumleri kurmak veya ajanslarından yararlanmak yoluna gittiler
Yirminci yuzyılda ulusal pazarların ozellikle sanayileşmiş ulkelerde buyuk boyutlara erişmesi satış calışmalarının yonlendirilmesi icin pazar araştırmasını gerekli kıldı Satış firmaları alacakları kararlarda yanılgı rizikosunu azaltabilmek icin değişik tuketici gruplarının ihtiyac ve isteklerini, firmanın urunlerine olan tepkilerini araştırmaya başladılar Bu iş icin bircok firmada pazar araştırması bolumleri kuruldu
Bir sure satış, ve pazar araştırması bolumleri ya birbirlerinden bağımsız ya da satış kısmının yonetimi altında calıştılar Bu durumda coğunlukla ağırlık en eski ve buyuk bolum olan satış bolumune veriliyor, diğer işlevler ihmal ediliyordu Sonucta bircok firmada pazarlama bolumleri oluşturuldu Bu yeni bolum satış, ve pazar araştırmasına ek olarak, muşteri hizmetleri, fiyatlama, urun araştırma ve geliştirilmesi calışmalarını da yonetir hale geldi
Pazarlama kavramının gelişmesi ile firmalar kabul ettiler ki firmanın amacı belli bir urunu satmak değil, saptayacağı muhtemel muşteri kitlesinin ihtiyaclarına cevap vermek olmalıdır En yuksek ve surekli kar yolu budur Cunku belli urun veya hizmetler kullanışsız, aranmaz, istenmez, beğenilmez hale gelebilir ama kişilerin ihtiyacları kalıcıdır ve toplumun gelirinin yukselmesi ile de artmaktadır
Dolayısıyla pazarlama kavramı pazarlamanın amacını mal satmak değil, secilmiş muhtemel muşterilerin sorunlarına cozum getirmek olarak tanımlar Pazarlama icin mal veya hizmet, muşterisinin bir sorununu cozmeye yarayan bir aractır
İc piyasayı hedef almış pazarlamacı ile uluslararası pazarlamcının amac ve temel işlevleri aynıdır Ayrı olan , icinde calıştıkları ortamdır Uluslararası pazarlamacının muşterileri kendi ulkesinin dışındaki bir ulkede veya ulkelerdedir Dolayısı ile pazarladığı urun veya hizmet en azından bir devletlerarası sınırı gecmek zorundadır Sınırı gecmek demek değişik para birimleri, gumruk mevzuatları, yasalar, bankacılık sistemleri, dil ve kulturler, ekonomik ve politik sistemlerle karşılaşmak demektirUluslararası pazarlamacını karşılaştığı kontrolu dışındaki değişkenler cok ve capraşıktırlar Bu da uluslararası pazarlamanın hem zorluğunu hem de heyecan ve zevkini yaratır
Satış mal pazarlama zincirinin bir halkasıysa, ihracat da uluslararası pazarlama calışmalarının bir parcasıdır Ulke icinde uretilen bir urunun yurtdışına sevki ve karşılığında ulkeye doviz yani uluslararası gecerliliği olan paranın girmesi ihracatı oluşturur Aynı bicimde uluslararası doviz karşılığı piyasaya Turk firmaları tarafından sunulan taşımacılık, bankacılık, inşaat gibi hizmetler de ihracat kapsamına girer
Konuya sadece uretilen urunlerin ihracatı diye yaklaşırsak başarımız sınırlı olur İhracatımız temel urunlerimizin geleneksel alıcılarının istemleri ile sınırlı kalır Eğer amacımızı memleketimizin dışındaki pazarların ihtiyaclarını saptamak ve karşılamak olarak tanımlarsak yeni pazarlar bulabilir, yeni ihrac urunleri geliştirir, ve tanıtma calışmaları ile onları dış pazarlara kalıcı bir şekilde yerleştirebiliriz