iltasyazilim
FD Üye
Özel girişim açısından muhakkak sektörlerde yer alan kuruluşlar, asıl gaye olarak yüksek kar elde edimini belirlerler Ama bu koşul, oldukça sıradan ve doğaldır en az girdi ile, en fazla çıktıyı amaçlayarak, azami verimlilik endeksli kar marjları, o kadar çok etkene bağlı olarak ortaya çıkmaktadır Bu etkenlerin içinde işçilik giderleri, sektörel fırsatlar, tekrar sektörel tehlikeler, istikrarsız giderler, ulaşım ve lojistik masrafları gibi kalemler bulunmaktadır Bir mahsul üretilecek ve bu mahsul üzerinden ticaret yapılacak ise, akla gelen ilk gider kalemi, hammadde ihtiyacı ve temini olacaktır
Üretimin asıl unsuru, işlenecek bir hammadde bütününün varlığıdır Gömlek dikmek için iplik, peynir yerine getirmek için süt, kağıt üretmek için ağaç, meren olabilmek için demir, yakacak kömür ortaya çıkarabilmek için kömür madenleri gibi çoğu ürün ve hammadde ilişkisi, sektörlerin olmazsa olmaz durumunu tanımlamaktadır Hatta, işletmelerin kuruluş aşamasında zeka, yer seçimi optimizasyon çalışmalarındaki en önemli faktörlerden biri, hammaddenin temininde ve tezgâhtar maddelerin hazır bulundurulmasında sıkıntı yaşanmaması kıstasıdır Burada ise, hammaddenin kalitesi ve ulaşımın kolay olması, kritik bir karar verme adımıdır
Şöyle oysa, işletme kurulduğu yer olarak, hammadde kaynaklarına yakın almak istemektedir Ilk Olarak bu arzu, arz süresi ve giderleri ile doğrudan alakalıdır Eğer, işletmenin kendisi ile hammadde kaynağı aralarında 10 kilometre varsa, bu ayrıca ulaşım masrafı olarak, keza de hammadde tedariği süresi açısından büyük avantajdır Oysa işletme ile kaynak arasında, 200 kilometre gibi bir uzaklık var ise, bu durum fazla kısa sürede oldukça pozitif bir harcama ve zaman kaybı olarak işletmenin karşısına çıkacaktır Uzaklık ve yol durumları, mahsul fiyatlarını da aracısız olarak etkilemektedir Yüksek giderli bir ürüne, öteki giderler de yansıtılıp, son olarak da hedef kar marjı eklendikten sonradan, son alıcı noktasında fazla bir fiyat ile müşteri arayacaktır Bu da hem müşteriler, keza de şirket adına olumlu bir koşul değildir
Kimi sektörlerde, hammadde tedariği eksik ya da yılda birkaç seferde halledilebilecek şekilde olduğu için, bu koşul çok önemsenmemektedir Ama maden işletmeleri, ağır sanayi işletmeleri, termik santraller, gıda alanındaki sebze, meyve ve balık konserve fabrikaları gibi iş kolları, genelde hammadde kaynağına yönelerek üretim alanı oluştururlar Bu noktada öbür bir kriter da, son ürünlerin pazar alanının yeridir Yani, işletme, hem hammadde kaynağına, keza de ürettiği ürünü satabileceği pazara yakın almak zorundadır Çünkü, aynı hammadde kaynağına yakınlıkta olduğu gibi, amaç kitleye yönelebilmek adına, ürünlerin satılacağı Pazar mevkisine yakın olma da, işletmeler açısından büyük tartma taşımaktadır Bu seferki karar aşamasında da, hammaddenin spesifik özellikleri devreye girmektedir Eğer ama hammadde, miktar aşamasından sonradan girdiği imal aşamasında, hacim veya ağırlık olarak koskocoman kayıplara uğruyor ise, taşınması ve tedarik süreci de dağıtılmış sorunlarla karşılaşmakta ise, hammadde kaynağına yakın şekilde kurulan şirket bu sıkıntıları aşabilecektir Sadece, pazara yakınlık kısmı dengede tutmak zorunda kalınacaktır Kaldı ki, işlenecek hammadde depolanabilir ise, işleme aşamasında da çok büyük değişikliklere uğramamaktaysa, kasıt pazar alanına yakın kurulan işletmeler, durumlarını avantaja çevirebilmektedirler
neticede, her işletmenin kar amacı güttüğü unutulmamalı, giderler azaltıldığı ölçüde karlılık artacağı için, pazar yerlerine uzak kalmamak ve hammadde kaynağına yakınlık konularında denge kurulması zorunlu ışık halkası gelmektedir Hammadde kaynağının dibinde yer alıp, dünyanın öbür ucuna satış yapmaya çalışan bir şirket bunu başaramayacağı gibi, satışın yapıldığı mevkiye kurulup da, yine dünyanın diğer ucundan hammadde tedarik etmeye çalışan bir şirket de çok uzun ömürlü olamayacaktır Manâlı olan, yüksek karlılık ve düşük gider bazlı hareket edilebilmesi ve sağlam optimizasyon çalışmalarının yapılabilmesidir
Litaratür:
http:wwwekodialogcomisletmeekonomisiisletmekurulusyerisecimihtml
Üretimin asıl unsuru, işlenecek bir hammadde bütününün varlığıdır Gömlek dikmek için iplik, peynir yerine getirmek için süt, kağıt üretmek için ağaç, meren olabilmek için demir, yakacak kömür ortaya çıkarabilmek için kömür madenleri gibi çoğu ürün ve hammadde ilişkisi, sektörlerin olmazsa olmaz durumunu tanımlamaktadır Hatta, işletmelerin kuruluş aşamasında zeka, yer seçimi optimizasyon çalışmalarındaki en önemli faktörlerden biri, hammaddenin temininde ve tezgâhtar maddelerin hazır bulundurulmasında sıkıntı yaşanmaması kıstasıdır Burada ise, hammaddenin kalitesi ve ulaşımın kolay olması, kritik bir karar verme adımıdır
Şöyle oysa, işletme kurulduğu yer olarak, hammadde kaynaklarına yakın almak istemektedir Ilk Olarak bu arzu, arz süresi ve giderleri ile doğrudan alakalıdır Eğer, işletmenin kendisi ile hammadde kaynağı aralarında 10 kilometre varsa, bu ayrıca ulaşım masrafı olarak, keza de hammadde tedariği süresi açısından büyük avantajdır Oysa işletme ile kaynak arasında, 200 kilometre gibi bir uzaklık var ise, bu durum fazla kısa sürede oldukça pozitif bir harcama ve zaman kaybı olarak işletmenin karşısına çıkacaktır Uzaklık ve yol durumları, mahsul fiyatlarını da aracısız olarak etkilemektedir Yüksek giderli bir ürüne, öteki giderler de yansıtılıp, son olarak da hedef kar marjı eklendikten sonradan, son alıcı noktasında fazla bir fiyat ile müşteri arayacaktır Bu da hem müşteriler, keza de şirket adına olumlu bir koşul değildir
Kimi sektörlerde, hammadde tedariği eksik ya da yılda birkaç seferde halledilebilecek şekilde olduğu için, bu koşul çok önemsenmemektedir Ama maden işletmeleri, ağır sanayi işletmeleri, termik santraller, gıda alanındaki sebze, meyve ve balık konserve fabrikaları gibi iş kolları, genelde hammadde kaynağına yönelerek üretim alanı oluştururlar Bu noktada öbür bir kriter da, son ürünlerin pazar alanının yeridir Yani, işletme, hem hammadde kaynağına, keza de ürettiği ürünü satabileceği pazara yakın almak zorundadır Çünkü, aynı hammadde kaynağına yakınlıkta olduğu gibi, amaç kitleye yönelebilmek adına, ürünlerin satılacağı Pazar mevkisine yakın olma da, işletmeler açısından büyük tartma taşımaktadır Bu seferki karar aşamasında da, hammaddenin spesifik özellikleri devreye girmektedir Eğer ama hammadde, miktar aşamasından sonradan girdiği imal aşamasında, hacim veya ağırlık olarak koskocoman kayıplara uğruyor ise, taşınması ve tedarik süreci de dağıtılmış sorunlarla karşılaşmakta ise, hammadde kaynağına yakın şekilde kurulan şirket bu sıkıntıları aşabilecektir Sadece, pazara yakınlık kısmı dengede tutmak zorunda kalınacaktır Kaldı ki, işlenecek hammadde depolanabilir ise, işleme aşamasında da çok büyük değişikliklere uğramamaktaysa, kasıt pazar alanına yakın kurulan işletmeler, durumlarını avantaja çevirebilmektedirler
neticede, her işletmenin kar amacı güttüğü unutulmamalı, giderler azaltıldığı ölçüde karlılık artacağı için, pazar yerlerine uzak kalmamak ve hammadde kaynağına yakınlık konularında denge kurulması zorunlu ışık halkası gelmektedir Hammadde kaynağının dibinde yer alıp, dünyanın öbür ucuna satış yapmaya çalışan bir şirket bunu başaramayacağı gibi, satışın yapıldığı mevkiye kurulup da, yine dünyanın diğer ucundan hammadde tedarik etmeye çalışan bir şirket de çok uzun ömürlü olamayacaktır Manâlı olan, yüksek karlılık ve düşük gider bazlı hareket edilebilmesi ve sağlam optimizasyon çalışmalarının yapılabilmesidir
Litaratür:
http:wwwekodialogcomisletmeekonomisiisletmekurulusyerisecimihtml