iltasyazilim
FD Üye
Üstün Zekalılığı Anlama
Az Kalsın her çocuğun yaşdaşlarından daha iyi olduğu bir yanı vardır Kimisi konuşmada, kimisi yazmada, bir diğeri fotoğraf yapma ya da şarkı söylemede yaşıtlarından daha iyidir
Çocukların bir kısmı ise akranları dağıtılmış işler başarırken halâ temel bir takım becerileri kazanmada büyük güçlüklerle karşı karşıyadırlar Başka bir biçimde ifade edecek olursak, dört yaşındaki çocukların oluşturduğu bir kümede, reşitlik tek ayakları üzerinde hoplama yeterliğine ulaşmışsa, bu kümenin küçük bir kısmı tek ayakla hoplayarak daireler çizerken, ufak bir kısmı da hiç hoplayamaz İşte aynı bu örnekte olduğu gibi kabiliyet dağılımı açısından da çocukların büyük çoğunluğunu üç gruba ayırabiliriz Sıradan, ortalama üstü ve ortalama altı Bayağı mektep sistemi içinde çocuklar genellikle üç düzeyin paraleli olan öğrenme kümelerine ayrılabilir
Sıradan öğrenme gücü olanlar,
Sıradan üstü öğrenme gücü olanlar,
Ortalama altı öğrenme gücü olanlar
Bu üç asıl grup dışında fazla ufak sayıda epeyce ağır ve zor öğrenen öğrenciler de vardır Bunlara bilindiği gibi geri zekalılardenir Bu küçük sayıya eşit bir grup çocuk da epeyce ileri öğrenme düzeyine ulaşmıştır ancak bunlara da üstün zekalıya da üstün kabiliyetliçocuklar denir
Öğrenme yeteneği açısından istatistiksel olarak açıklayacak olursak söyle bir yayma ortaya çıkacaktır Kuramsal olarak yüz öğrenciden oluşan bir grup düşünelim Bunların tümü beşinci sınıfta olsun Istatistik Bilimi bulgulara tarafından bunların 68'i sıradan öğrenme gücünde, 13 sıradan üzerinde, 13 sıradan aşağı, üç geri zekalı ve üçü de üstün zekalı olacaktır1
Lüzum bizde gerekse gelişmiş ülkelerin çoğunda, yukarıda belirli dağılımın tabanında bulunan geri zekalılarla dağıtılmış özür grubuna giren çocuklara (körler, sağırlar, ortopedik özürlüler) özel eğitim olanakları sağlanmaktadır Bu gruba hissi güçlüğü olanları, kültürel yoksunluğu olanları ve korunmaya yoksul çocukları da dahil edebiliriz Ancak, aynı özel eğitim olanaklarının üstün zekalılara sağlanabilmesi söz konusu olduğunda ilgililer nasıl olsa her ortamda yetişebilirler, basit öğrendikleri, okuldan hoşlandıkları, çoğunlukla ahenkli oldukları ve öteki çocuklardan zekaca da üstünlükleri bulunduğuna göre hem bir özel eğitime gereksinmeleri yoktursavıyla sorunu önceliği olmayan bir biçimde ele almayı yeğlemektedirler
Ancak, durumun hiç de böyle olmadığını kanıtlayan gerçekler vardır Yapılan araştırmalar, gerekli önlemler zamanında alınmadığında yani en erken yaşta tanılanıp uygun eğitim olanakları sağlanmadığında, üstün zekalı çocukların büyük bir kısmının duygusal sorunları olabileceğini, normal çocuklar için düzenlenmiş mektep programlarında değişik sorunları (özellikle öğrenme açısından) olan öğrenciler haline dönüşebileceklerini hatta, doğaüstü yeteneklerini gereksiz yere tüketeceklerini ortaya koymaktadır2
Bir diğer noktada şudur: Sayıları doğa kadar her kuşak için sınırlandırılmış olan bu çocukların 3 bir tekinin bile yetenekleri oranında yetistirilemeyişinin ortaya çıkaracağı ve giderilmesi olası olmayan kayıp Medenilik tarihi incelendiğinde tarih öncesinden günümüze kadar toplumların medenilik düzeyinde almış oldukları ilerlemeler, büyük ölçüde bu sayısı az üstün yeteneklilerin ürünüdür*
Erken yaşta tanılanıp yerinde eğitim ortamı sağlanamadığı için üstün yetenekli ya da en azından bu yetenek gizilgücüne sahip olan bir çok birey, çevrelerindeki şahısların dikkatini çekemeden yaşamlarına devam edebilirler, en yakınlarınca ağırlık verilmeyen birey olarak görülebilirler, özel yeteneklerinin farkına varılmadığından banal bir insan olarak, keşfedilemeden, değil olup gidebilirler *
Az Kalsın her çocuğun yaşdaşlarından daha iyi olduğu bir yanı vardır Kimisi konuşmada, kimisi yazmada, bir diğeri fotoğraf yapma ya da şarkı söylemede yaşıtlarından daha iyidir
Çocukların bir kısmı ise akranları dağıtılmış işler başarırken halâ temel bir takım becerileri kazanmada büyük güçlüklerle karşı karşıyadırlar Başka bir biçimde ifade edecek olursak, dört yaşındaki çocukların oluşturduğu bir kümede, reşitlik tek ayakları üzerinde hoplama yeterliğine ulaşmışsa, bu kümenin küçük bir kısmı tek ayakla hoplayarak daireler çizerken, ufak bir kısmı da hiç hoplayamaz İşte aynı bu örnekte olduğu gibi kabiliyet dağılımı açısından da çocukların büyük çoğunluğunu üç gruba ayırabiliriz Sıradan, ortalama üstü ve ortalama altı Bayağı mektep sistemi içinde çocuklar genellikle üç düzeyin paraleli olan öğrenme kümelerine ayrılabilir
Sıradan öğrenme gücü olanlar,
Sıradan üstü öğrenme gücü olanlar,
Ortalama altı öğrenme gücü olanlar
Bu üç asıl grup dışında fazla ufak sayıda epeyce ağır ve zor öğrenen öğrenciler de vardır Bunlara bilindiği gibi geri zekalılardenir Bu küçük sayıya eşit bir grup çocuk da epeyce ileri öğrenme düzeyine ulaşmıştır ancak bunlara da üstün zekalıya da üstün kabiliyetliçocuklar denir
Öğrenme yeteneği açısından istatistiksel olarak açıklayacak olursak söyle bir yayma ortaya çıkacaktır Kuramsal olarak yüz öğrenciden oluşan bir grup düşünelim Bunların tümü beşinci sınıfta olsun Istatistik Bilimi bulgulara tarafından bunların 68'i sıradan öğrenme gücünde, 13 sıradan üzerinde, 13 sıradan aşağı, üç geri zekalı ve üçü de üstün zekalı olacaktır1
Lüzum bizde gerekse gelişmiş ülkelerin çoğunda, yukarıda belirli dağılımın tabanında bulunan geri zekalılarla dağıtılmış özür grubuna giren çocuklara (körler, sağırlar, ortopedik özürlüler) özel eğitim olanakları sağlanmaktadır Bu gruba hissi güçlüğü olanları, kültürel yoksunluğu olanları ve korunmaya yoksul çocukları da dahil edebiliriz Ancak, aynı özel eğitim olanaklarının üstün zekalılara sağlanabilmesi söz konusu olduğunda ilgililer nasıl olsa her ortamda yetişebilirler, basit öğrendikleri, okuldan hoşlandıkları, çoğunlukla ahenkli oldukları ve öteki çocuklardan zekaca da üstünlükleri bulunduğuna göre hem bir özel eğitime gereksinmeleri yoktursavıyla sorunu önceliği olmayan bir biçimde ele almayı yeğlemektedirler
Ancak, durumun hiç de böyle olmadığını kanıtlayan gerçekler vardır Yapılan araştırmalar, gerekli önlemler zamanında alınmadığında yani en erken yaşta tanılanıp uygun eğitim olanakları sağlanmadığında, üstün zekalı çocukların büyük bir kısmının duygusal sorunları olabileceğini, normal çocuklar için düzenlenmiş mektep programlarında değişik sorunları (özellikle öğrenme açısından) olan öğrenciler haline dönüşebileceklerini hatta, doğaüstü yeteneklerini gereksiz yere tüketeceklerini ortaya koymaktadır2
Bir diğer noktada şudur: Sayıları doğa kadar her kuşak için sınırlandırılmış olan bu çocukların 3 bir tekinin bile yetenekleri oranında yetistirilemeyişinin ortaya çıkaracağı ve giderilmesi olası olmayan kayıp Medenilik tarihi incelendiğinde tarih öncesinden günümüze kadar toplumların medenilik düzeyinde almış oldukları ilerlemeler, büyük ölçüde bu sayısı az üstün yeteneklilerin ürünüdür*
Erken yaşta tanılanıp yerinde eğitim ortamı sağlanamadığı için üstün yetenekli ya da en azından bu yetenek gizilgücüne sahip olan bir çok birey, çevrelerindeki şahısların dikkatini çekemeden yaşamlarına devam edebilirler, en yakınlarınca ağırlık verilmeyen birey olarak görülebilirler, özel yeteneklerinin farkına varılmadığından banal bir insan olarak, keşfedilemeden, değil olup gidebilirler *