elektronikci
FD Üye

Atlantik okyanusunu insansız olarak geçmek için yola çıkan yapay zeka dayanaklı mürettebatsız Mayflower gemisi, mekanik bir arıza yaşadıktan sonra macerasını tamamlayamadan geri dönmek zorunda kaldı.
Deniz araştırmalarına odaklanan kar gayesi gütmeyen bir kuruluş olan ProMare tarafından IBM'in yardımıyla inşa edilen gemi, Washington DC'ye ulaşmak maksadıyla geçtiğimiz ay İngiltere'nin Plymouth kentinden yola çıktı. Lakin seyahatin başlangıcından iki haftadan kısa bir mühlet geçtikten sonra bilgisayar denetimli gemi Portekiz yakınlarında bozuldu.
Mayflower, navigasyon için bilgisayarlı görme algoritmaları çalıştıran çok sayıda kamera ve sensöre sahip. Lakin şayet bir donanım sorunu yaşarsa, bunu düzeltecek bir mürettebata sahip değil. 15 metre uzunluğundaki geminin durumuyla ilgili bilgiler çevrimiçi bir gösterge panosu aracılığıyla paylaşılıyor, izleyiciler yerini takip edebiliyor ve seyir halindeki canlı yayınları izleyebiliyor.
Bir izleyici, geminin güneş gücüyle şarj edilen pillerinin düzeyinin düştüğünü ve geçtiğimiz hafta rotasından saptığını fark etti. Canlı yayınlar o vakitten beri kapatıldı.
Mayflower projesinin eş yöneticisi, evvelki idare konseyi üyesi ve ProMare lideri Brett Phaneuf, geminin karaya çekileceğini doğruladı. Mühendisler mekanik arızayı değerlendirmeye ve tamir etmeye çalışacak: "Gemi biraz zorlandı ve ona bir göz atmak ve seyahatin geri kalanını tamamlayabileceğinden emin olmak için Horta, Azor'a bir liman daveti yapıyoruz."
Mayflower şimdi Horta'ya ulaşmadığı için arızanın sebebi tam olarak belirli değil.
ProMare, mekanik sorunu çözmeyi ve seyahate devam etmesi için gemiyi denize geri göndermeyi umuyor. Arıza, geminin jeneratöründen kaynaklanıyor üzere görünüyor ve makine tahsili yazılım özelliklerinin hiçbiri etkilenmiş değil.
Bu, geminin jeneratörünün birinci arızası değil. Mayflower 2021'de birinci transatlantik seyahatini denediğinde, mühendisler geminin jeneratörünün metal bir bileşeninin kırıldığını keşfetti. Dizel yakıt sızdı ve yedek güç kaynağı olmadan güç için yalnızca güneş panellerini kullanabiliyordu. Denize açıldıktan yalnızca üç gün sonra gemi tamir için geri çağırıldı.
İkinci deneme de meselesiz gitmedi. Yeniden de gemi bu son mekanik aksamadan evvel en azından daha uzun bir mühlet denizde kalabildi.