iltasyazilim
FD Üye
Becerikli Drama nedir
Marifetli Drama özellikleri
Çocuk Gelişimi Becerikli Drama
Çocukların yaratıcılık özelliğini geliştirmek ve oyun yoluyla hayal güçlerini harekete aşmak için çocuklarla yapılan drama etkinliklerine becerikli drama denir
Çocuklar da yetişkinlerin yaşadığı dünyada yaşamaktadırlar ve onların da yetişkinler gibi duyguları, düşünceleri ve tarzları vardır Bunların oluşumunda hiç kuşkusuz çevresindeki yetişkinleri örnek alırlar Ama çocukların yetişkinleri misal almasından çok hayat konusunda deneyime ihtiyaçları vardır İşte bu noktada çocukların en çok yaptıkları şey, oyun, fazla önemli bir yere sahiptir Çocuklar yaşama dair çoğu şeyi oyun oynarken öğrenirler ve bu öğrenmeler yaparakyaşayarak olduğu için de son derece etkili ve kalıcı olmaktadır
Tahlilci Arthur T Jershild, çocukların oyun esnasında oyunlar yoluyla kendi güçlerini sınadıklarını, atılıma giriştiklerini, kendi çizdikleri sınırlar içinde rekabet ettiklerini, oyunda kaybetseler bile bunu kabullendiklerini, bu nedenle oyunların toplumsallaşma sürecinde kayda değer etken olduğunu vurgulamaktadır
Marifetli drama, oyunlar kurarak çocuğa yaşantılar aracılığıyla yeni durumlara ve olaylara dinç tepki vermesi ya da uyum sağlaması konusunda yardım etme sürecidir Bu bakımdan yaratıcı drama çocuğun oyunlar yoluyla edindiği yaşama dair deneyimlerin doğru ve yerinde deneyimler olması için denetim aşağıda, evvelden planlanmış ve bu konuda deneyimli kişiler göre yönlendirilerek yapılan bir etkinlik olmalıdır
Çocuklar, gençler ya da yetişkinlerle yapılan dramanın klasik sınıflandırılmasında ısınma ve rahatlama, rol oynama ve pandomim, yaradılış ve değer biçme aşamaları yer alır
a) Isınma ve Rahatlama : Maddi ısınma hareketleri vücudun en üst eklem yeri olan boyundan başlar, sırayla omuz, bel, etap ve ayak eklemleriyle son bulur Bu eklem yerlerinin sağasola veya öne arkaya eşit sayıda hareketle ısınması sağlanır Bu hareketler sırasında aynı bölgelerdeki kaslar da çalıştırılır ve ısınması sağlanır Rahatlama hareketleri de yine aynı sırayla baş bölgesindeki stres noktalarından başlar ve etap ucunda son bulur Bu gerginlik noktaları sırasıyla; yanak kasları ve dudaklar, sırt kasları, kol altı kasları, kalçalar, uyluk, but arka kasları, but tarak kemiğidir Bu noktalardaki kaslar çalıştırılıp gerilir ve bırakılır Bu noktalardaki gerginliğin yavaşça el ve but parmaklarından çıktığı hissedilir
b) Rol Oynama : Katılımcılar kendi aralarında yaptıkları işbölümüyle doğaçlamayı gerçekleştirirler ve oynarlar
c) Pandomim : Anlatımın mimik, jest ve hareketlerle yapıldığı diyalog ve monoloğun olmadığı anlatım biçimidir Kişi rolünü pandomimle yapar
d) Yaradılış ve Değerleme : Grup etkinliği gerçekleştirdikten sonradan kendi kendine değerleme yapar Grup lideri bu aşamada katılımcıları soru sorarak yönlendirir ve onların oyun ve yaşantı sırasında neler hissettiklerini ifade etmelerini sağlar
Bu aşamalar esnasında çocuk ve gençler yaşantı zenginliği kazanarak tecrübe yoluyla değişik duyguları yaşar, hisseder Böylece çocuk ve gençler oyun oynarken yeni yaşantılar yaşar, sonucunda grup olarak değer biçme yapar ve yaşama dair deneyim kazanır
Dramanın esas unsurları; drama lideri, drama grubu, materyaller ve yerinde ortam olarak sıralanabilir
a) Drama Lideri : Grubun yapacağı drama etkinliğini önceden planlayan, grup bireylerinin maddi ve psikolojik olarak etkinliğe ısınmasını sağlar, grubu yönetir ve yönlendirir
b) Drama Grubu : Etkinliğe katılmaya hevesli bireylerden oluşur
c) Materyaller : Faaliyet yapılırken kullanılan oyuncak, top, yastık vb
d) Uygun ortam : Drama etkinliğinin yapılabilmesi için ceset hareketlerinin gizli ve sağlıklı bir şekilde yapılmasına elverişli, dış dünyanın gürültüsünden yalıtılmış, kapalı ortamlar daha uygun ortamlardır Drama etkinliği planlanırken etkinliğin yapılacağı ortam dikkate alınmalıdır *
Marifetli Drama özellikleri
Çocuk Gelişimi Becerikli Drama
Çocukların yaratıcılık özelliğini geliştirmek ve oyun yoluyla hayal güçlerini harekete aşmak için çocuklarla yapılan drama etkinliklerine becerikli drama denir
Çocuklar da yetişkinlerin yaşadığı dünyada yaşamaktadırlar ve onların da yetişkinler gibi duyguları, düşünceleri ve tarzları vardır Bunların oluşumunda hiç kuşkusuz çevresindeki yetişkinleri örnek alırlar Ama çocukların yetişkinleri misal almasından çok hayat konusunda deneyime ihtiyaçları vardır İşte bu noktada çocukların en çok yaptıkları şey, oyun, fazla önemli bir yere sahiptir Çocuklar yaşama dair çoğu şeyi oyun oynarken öğrenirler ve bu öğrenmeler yaparakyaşayarak olduğu için de son derece etkili ve kalıcı olmaktadır
Tahlilci Arthur T Jershild, çocukların oyun esnasında oyunlar yoluyla kendi güçlerini sınadıklarını, atılıma giriştiklerini, kendi çizdikleri sınırlar içinde rekabet ettiklerini, oyunda kaybetseler bile bunu kabullendiklerini, bu nedenle oyunların toplumsallaşma sürecinde kayda değer etken olduğunu vurgulamaktadır
Marifetli drama, oyunlar kurarak çocuğa yaşantılar aracılığıyla yeni durumlara ve olaylara dinç tepki vermesi ya da uyum sağlaması konusunda yardım etme sürecidir Bu bakımdan yaratıcı drama çocuğun oyunlar yoluyla edindiği yaşama dair deneyimlerin doğru ve yerinde deneyimler olması için denetim aşağıda, evvelden planlanmış ve bu konuda deneyimli kişiler göre yönlendirilerek yapılan bir etkinlik olmalıdır
Çocuklar, gençler ya da yetişkinlerle yapılan dramanın klasik sınıflandırılmasında ısınma ve rahatlama, rol oynama ve pandomim, yaradılış ve değer biçme aşamaları yer alır
a) Isınma ve Rahatlama : Maddi ısınma hareketleri vücudun en üst eklem yeri olan boyundan başlar, sırayla omuz, bel, etap ve ayak eklemleriyle son bulur Bu eklem yerlerinin sağasola veya öne arkaya eşit sayıda hareketle ısınması sağlanır Bu hareketler sırasında aynı bölgelerdeki kaslar da çalıştırılır ve ısınması sağlanır Rahatlama hareketleri de yine aynı sırayla baş bölgesindeki stres noktalarından başlar ve etap ucunda son bulur Bu gerginlik noktaları sırasıyla; yanak kasları ve dudaklar, sırt kasları, kol altı kasları, kalçalar, uyluk, but arka kasları, but tarak kemiğidir Bu noktalardaki kaslar çalıştırılıp gerilir ve bırakılır Bu noktalardaki gerginliğin yavaşça el ve but parmaklarından çıktığı hissedilir
b) Rol Oynama : Katılımcılar kendi aralarında yaptıkları işbölümüyle doğaçlamayı gerçekleştirirler ve oynarlar
c) Pandomim : Anlatımın mimik, jest ve hareketlerle yapıldığı diyalog ve monoloğun olmadığı anlatım biçimidir Kişi rolünü pandomimle yapar
d) Yaradılış ve Değerleme : Grup etkinliği gerçekleştirdikten sonradan kendi kendine değerleme yapar Grup lideri bu aşamada katılımcıları soru sorarak yönlendirir ve onların oyun ve yaşantı sırasında neler hissettiklerini ifade etmelerini sağlar
Bu aşamalar esnasında çocuk ve gençler yaşantı zenginliği kazanarak tecrübe yoluyla değişik duyguları yaşar, hisseder Böylece çocuk ve gençler oyun oynarken yeni yaşantılar yaşar, sonucunda grup olarak değer biçme yapar ve yaşama dair deneyim kazanır
Dramanın esas unsurları; drama lideri, drama grubu, materyaller ve yerinde ortam olarak sıralanabilir
a) Drama Lideri : Grubun yapacağı drama etkinliğini önceden planlayan, grup bireylerinin maddi ve psikolojik olarak etkinliğe ısınmasını sağlar, grubu yönetir ve yönlendirir
b) Drama Grubu : Etkinliğe katılmaya hevesli bireylerden oluşur
c) Materyaller : Faaliyet yapılırken kullanılan oyuncak, top, yastık vb
d) Uygun ortam : Drama etkinliğinin yapılabilmesi için ceset hareketlerinin gizli ve sağlıklı bir şekilde yapılmasına elverişli, dış dünyanın gürültüsünden yalıtılmış, kapalı ortamlar daha uygun ortamlardır Drama etkinliği planlanırken etkinliğin yapılacağı ortam dikkate alınmalıdır *