iltasyazilim
FD Üye
Becerikli Düşünce Üretmek İçin Hangi teknikler kullanılır
marifetli görüşler
yarayıcı us
marifetli kişilerin özellikleri
Yaratıcılık, bir karakter özelliği, bir davranış veya neticede görülebilmekle birlikte özetle bir değeri ifade eden bir ürünün ortaya konulması sürecidir Burada değer kavramı ile kastedilen ürünün yararlılığı, kullanışlılığı, önemi, eşsizliği veya ne oranda istenilir olduğudur Bir ürünün yaratıcı olarak kabul edilebilmesi için de yenilik, etkililik (birey, grup ya da toplum bazında ödüllendiriciliği) ve özgünlük gibi 3 esas kriteri karşılaması gerekmektedir
Çalışanların yaratıcılığı nasıl arttırılır?
Buraya değin aktarılanların ışığında, gerek gündelik yaşamda gerekse meslek yaşamında bireylere yaratıcı olmalarının öğretilemeyeceği, oysa motivasyonu artırmaya yönelik birtakım uygulamalarla ve yaratıcılık potansiyellerini kullanabilecekleri bir ortam sağlanmasıylayaratıcılıklarının artmasının sağlanabileceğisöylenebilir
Çalışmalar, yaratıcılığın temel olarak, zekanın, bilgi birikiminin, problemlere aklıselim olmanın, galibiyet ihtiyacının, tehlike almanın, demografik özelliklerin (yaş, cinsiyet gibi), durumsal faktörlerin (maddesel çevre, tayin ya da zaman sınırlılıkları) ve meslek yaşamında örgütsel faktörlerin (örgütsel kültür iklim veya ödül sistemi) bir sonucu olarak ortaya çıktığını göstermektedir Fakat, bu faktörlere ek olarak bireyin şahsiyet özelliklerinin, yaratıcılık potansiyelini kullanabilmesi ve yaratıcılığının gelişimi üstünde önemli bir etkiye sahip olduğu görülmektedir Çoğu çalışmada, yaratıcı bireylerin (çalışanların), kararlarda hür, dominant olma ricası, düşük vesvese düzeyi, şehvetli ya da estetik alınganlık, neşelilik, kendine güven ve saygı duyma, yeni deneyimlere açıklık, istikrar, geniş alaka alanlarına sahip olma, belirsizliğe müsamaha gösterebilme, atılganlık, otoriteye daha az oranda itaat etme, yüksek motivasyon ve disiplinlilik gibi karakter özelliklerine sahip oldukları görülmüştür Becerikli bireyler, geniş alaka alanlarına ve yüksek enerjiye sahiptirler, kararlarında anlaşma ve kendilik kontrolü de gösterecek bir biçimde özerklik ve hür gösterirler, sezgiseldirler Yaratıcılık düzeyi yüksek olan bireyler, problemleri tekrar tanımlayabilirler, başkalarının kendi fikirlerine uymasını ummak yerine onları bu fikirleri kabullenmeye ikna etmeye çabalarlar ve risk alırlar
Yaratıcılık hangi durumlarda artar ya da ketlenir?
Destekleyici meslek arkadaşlarının varlığının, işi yerine getirmek üzere yeterli zaman ve kaynağın bulunmasının, kurumsal kültürün bir ürünü olarak özgünlüğün desteklenmesinin, yaratıcılığın ödüllendirilip hataların olmadığına dair normların varlığının, çalışana olumlu geri bildirim verilmesinin katılımcı demokratik önderlik tarzının, çalışana yaptığı meslek üstünde özerklik karşılayan ve karar verebilme yetkinliği sağlayan işlerin, katıgeleneksel olmayan bir örgütsel yapının, risk almayı destekleyen ve tartışmalara hoşgörü belirten bir örgütsel iklimin ve geleneksel olmayan fikir biçimlerine açık olan ve kurallara sıkı sıkıya yan olmayan bir örgütsel kültürün çalışanların yaratıcılıklarını artırdığı görülmektedir Çalışanın yaratıcılık potansiyeli kullanmasına ihtimal karşılayan veya marifetli düşünmeye yönelten bu etmenlerin dışarıya, negatif geri bildirimler, vakit baskısı veya eksik zaman, yakın kontrol, rekabet ve realist olmayan beklentiler, gerginlik, nefret edilen şey, alışkanlıklar, ilgi ve motivasyon eksikliği, katı öncelikler veya önceliklerin belirlenmemesi, fazla disiplin, data eksikliği, meslek özel yaşam çatışmaları, geçmişteki başarısızlıklar, eleştirilme korkusu, “biz ve “onlar tutumları, standartlar ve başarısızlık korkusu gibi faktörlerin ise yaratıcılığın gelişmesine ket vurduğu görülmektedir Kişi ya da takım bazında düşünüldüğünde, yoğun bir süre baskısının olmasının birincil çözümün en iyi seçenek olduğu düşüncesini uyandırması nedeniyle yaratıcılığa ket vuracağı söylenebilir
aynı zamanda, aşağı özetle aktarılan tekniklerin de çalışanların yaratıcılıklarını artırmaları yönünde yardımsever ve fonksiyonel oldukları gözlenmektedir
1 Beyin Fırtınası
Beyin fırtınası, bir grup çalışandan oluşur Grubun bir lideri vardır ve lider hangi probleme çözüm aranacağını belirler
Grup üyeleri, düşüncelerini “akıllarına geldiği gibi söylerler Hiçbir us eleştirilmez, doğruluğu ya da yanlışlığı tartışılmaz
Tüm üyeler, düşüncelerini dile getirmeleri yönünde teşvik edilir
Üyelerden bir printer, tüm düşünceleri belirtildikleri şekliyle kaydeder; bunun için genel olarak bir tahta veya flip chart kullanılır
Her çözüm önerisi, manalı olup olmaması, tatbik kolaylığı, basit veya kompleks oluşu gibi kriterler üzerinden tek tek tartışılır, oylanır ve bu sürecin sonunda da bir çözümü kavuşulur
2 Nominal Grup Tekniği
Bu teknikte, her çalışan, bir grup olarak bir araya gelmeden önce problemle ilgili çözüm önerilerini yazılmış olarak lidere iletir
Bir araya gelindiğinde de lider bütün önerileri bir tahtaya veya flip chart ’a yazar
Öneriler tartışmaya açılır ve oylamaya geçilir Her öneri oylanır, böylelikle bir takım öneriler elenir
Geride kalan öneriler her yerde tartışılır ve bundan böyle son aşamada üst yönetime sunulacak öneriyi belirleyebilmek için ikinci oylama yapılır
3 Delphi Tekniği
Delphi tekniği, üyelerin yüzyüze irtibat kurmalarını gerektirmez
Her grup üyesi, kendi çözüm önerisini, birbirlerinden egemen ve habersiz olarak lidere iletir
Lider, tüm önerileri inceler, yorumlar ve tüm üyelere gönderir Bu Vesile Ile her aza, öteki üyelerin çözüm önerilerini görme şansını elde eder ve eğer önerilere ilişkin olumlu veya negatif bir düşüncesi varsa bunu lidere iletir
Bu aşamalar, tüm grup üyelerinin üzerinde uzlaştığı bir önerinin ortaya çıkmasına dek devam eder Gerekirse öneriler oylanarak da bir sonuca ulaşılmaya çalışılır Bilhassa intranet sistemi gibi teknolojik yeniliklerin bu tekniğin kullanılmasını daha da kolaylaştıracağı söylenebilir *
marifetli görüşler
yarayıcı us
marifetli kişilerin özellikleri
Yaratıcılık, bir karakter özelliği, bir davranış veya neticede görülebilmekle birlikte özetle bir değeri ifade eden bir ürünün ortaya konulması sürecidir Burada değer kavramı ile kastedilen ürünün yararlılığı, kullanışlılığı, önemi, eşsizliği veya ne oranda istenilir olduğudur Bir ürünün yaratıcı olarak kabul edilebilmesi için de yenilik, etkililik (birey, grup ya da toplum bazında ödüllendiriciliği) ve özgünlük gibi 3 esas kriteri karşılaması gerekmektedir
Çalışanların yaratıcılığı nasıl arttırılır?
Buraya değin aktarılanların ışığında, gerek gündelik yaşamda gerekse meslek yaşamında bireylere yaratıcı olmalarının öğretilemeyeceği, oysa motivasyonu artırmaya yönelik birtakım uygulamalarla ve yaratıcılık potansiyellerini kullanabilecekleri bir ortam sağlanmasıylayaratıcılıklarının artmasının sağlanabileceğisöylenebilir
Çalışmalar, yaratıcılığın temel olarak, zekanın, bilgi birikiminin, problemlere aklıselim olmanın, galibiyet ihtiyacının, tehlike almanın, demografik özelliklerin (yaş, cinsiyet gibi), durumsal faktörlerin (maddesel çevre, tayin ya da zaman sınırlılıkları) ve meslek yaşamında örgütsel faktörlerin (örgütsel kültür iklim veya ödül sistemi) bir sonucu olarak ortaya çıktığını göstermektedir Fakat, bu faktörlere ek olarak bireyin şahsiyet özelliklerinin, yaratıcılık potansiyelini kullanabilmesi ve yaratıcılığının gelişimi üstünde önemli bir etkiye sahip olduğu görülmektedir Çoğu çalışmada, yaratıcı bireylerin (çalışanların), kararlarda hür, dominant olma ricası, düşük vesvese düzeyi, şehvetli ya da estetik alınganlık, neşelilik, kendine güven ve saygı duyma, yeni deneyimlere açıklık, istikrar, geniş alaka alanlarına sahip olma, belirsizliğe müsamaha gösterebilme, atılganlık, otoriteye daha az oranda itaat etme, yüksek motivasyon ve disiplinlilik gibi karakter özelliklerine sahip oldukları görülmüştür Becerikli bireyler, geniş alaka alanlarına ve yüksek enerjiye sahiptirler, kararlarında anlaşma ve kendilik kontrolü de gösterecek bir biçimde özerklik ve hür gösterirler, sezgiseldirler Yaratıcılık düzeyi yüksek olan bireyler, problemleri tekrar tanımlayabilirler, başkalarının kendi fikirlerine uymasını ummak yerine onları bu fikirleri kabullenmeye ikna etmeye çabalarlar ve risk alırlar
Yaratıcılık hangi durumlarda artar ya da ketlenir?
Destekleyici meslek arkadaşlarının varlığının, işi yerine getirmek üzere yeterli zaman ve kaynağın bulunmasının, kurumsal kültürün bir ürünü olarak özgünlüğün desteklenmesinin, yaratıcılığın ödüllendirilip hataların olmadığına dair normların varlığının, çalışana olumlu geri bildirim verilmesinin katılımcı demokratik önderlik tarzının, çalışana yaptığı meslek üstünde özerklik karşılayan ve karar verebilme yetkinliği sağlayan işlerin, katıgeleneksel olmayan bir örgütsel yapının, risk almayı destekleyen ve tartışmalara hoşgörü belirten bir örgütsel iklimin ve geleneksel olmayan fikir biçimlerine açık olan ve kurallara sıkı sıkıya yan olmayan bir örgütsel kültürün çalışanların yaratıcılıklarını artırdığı görülmektedir Çalışanın yaratıcılık potansiyeli kullanmasına ihtimal karşılayan veya marifetli düşünmeye yönelten bu etmenlerin dışarıya, negatif geri bildirimler, vakit baskısı veya eksik zaman, yakın kontrol, rekabet ve realist olmayan beklentiler, gerginlik, nefret edilen şey, alışkanlıklar, ilgi ve motivasyon eksikliği, katı öncelikler veya önceliklerin belirlenmemesi, fazla disiplin, data eksikliği, meslek özel yaşam çatışmaları, geçmişteki başarısızlıklar, eleştirilme korkusu, “biz ve “onlar tutumları, standartlar ve başarısızlık korkusu gibi faktörlerin ise yaratıcılığın gelişmesine ket vurduğu görülmektedir Kişi ya da takım bazında düşünüldüğünde, yoğun bir süre baskısının olmasının birincil çözümün en iyi seçenek olduğu düşüncesini uyandırması nedeniyle yaratıcılığa ket vuracağı söylenebilir
aynı zamanda, aşağı özetle aktarılan tekniklerin de çalışanların yaratıcılıklarını artırmaları yönünde yardımsever ve fonksiyonel oldukları gözlenmektedir
1 Beyin Fırtınası
Beyin fırtınası, bir grup çalışandan oluşur Grubun bir lideri vardır ve lider hangi probleme çözüm aranacağını belirler
Grup üyeleri, düşüncelerini “akıllarına geldiği gibi söylerler Hiçbir us eleştirilmez, doğruluğu ya da yanlışlığı tartışılmaz
Tüm üyeler, düşüncelerini dile getirmeleri yönünde teşvik edilir
Üyelerden bir printer, tüm düşünceleri belirtildikleri şekliyle kaydeder; bunun için genel olarak bir tahta veya flip chart kullanılır
Her çözüm önerisi, manalı olup olmaması, tatbik kolaylığı, basit veya kompleks oluşu gibi kriterler üzerinden tek tek tartışılır, oylanır ve bu sürecin sonunda da bir çözümü kavuşulur
2 Nominal Grup Tekniği
Bu teknikte, her çalışan, bir grup olarak bir araya gelmeden önce problemle ilgili çözüm önerilerini yazılmış olarak lidere iletir
Bir araya gelindiğinde de lider bütün önerileri bir tahtaya veya flip chart ’a yazar
Öneriler tartışmaya açılır ve oylamaya geçilir Her öneri oylanır, böylelikle bir takım öneriler elenir
Geride kalan öneriler her yerde tartışılır ve bundan böyle son aşamada üst yönetime sunulacak öneriyi belirleyebilmek için ikinci oylama yapılır
3 Delphi Tekniği
Delphi tekniği, üyelerin yüzyüze irtibat kurmalarını gerektirmez
Her grup üyesi, kendi çözüm önerisini, birbirlerinden egemen ve habersiz olarak lidere iletir
Lider, tüm önerileri inceler, yorumlar ve tüm üyelere gönderir Bu Vesile Ile her aza, öteki üyelerin çözüm önerilerini görme şansını elde eder ve eğer önerilere ilişkin olumlu veya negatif bir düşüncesi varsa bunu lidere iletir
Bu aşamalar, tüm grup üyelerinin üzerinde uzlaştığı bir önerinin ortaya çıkmasına dek devam eder Gerekirse öneriler oylanarak da bir sonuca ulaşılmaya çalışılır Bilhassa intranet sistemi gibi teknolojik yeniliklerin bu tekniğin kullanılmasını daha da kolaylaştıracağı söylenebilir *