Kişisel Çalışma Yöntemi Öğrencinin bir konuyu veya bir problemi kendi başına öğrenme yoludur Araştırma yoluyla öğretme yaklaşımının ve başvuru formu, çözümleme, sentez düzeyindeki davranışların kazandırılmasında kullanılır Öğrenci etkin olup, yaparakyaşayarak öğremnme söz konusudur Öğrenci, öğrenme durumunu ilgisi, ihtiyacı ve seviyesine kadar kendisi ayarlayabilir İlkokullarda kendi kendine çalışmaya alışmak, tüm öğrenciler için, bilhassa birleştirilmiş derslik öğrencileri için gereklidir Ferdî çalışmalarla beceriler geliştirilmeye çalışılır Öğrencilerin kendi kendilerine çalışmalarında gözönünde bulundurulacak hususlar altında gösterilmiştir: 1 Çocuklar kendi kendilerine çalışabilme alışkanlıkları kazanmalı ve geliştirmelidirler Öğretmenle yapılan incelemeler kendi kendine çalışmaların bir başlangıcıdır Kontrollü çalışmada kazanılan alışılmışlık ve çalışma teknikleri kendi kendine çalışmalarda kullanılır Kitaplarda ve çevrede bilginin yerini tespit etmek, bulunan bilgileri yazmak, sanat ve iş araçlarının kullanılmasını öğrenmek, alaka kümelerinin, düzey gruplarının ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmensiz geçen saatlerde alıştırma şekilleri gibi kendi kendine çalışma etkinlikleriyle ilgili yollar ve gerekli alışkanlıklar kazandırılmalıdır 2 Kendi kendine çalışmalar, çocuklar için kayda değer ve mektep çalışmalarının bölünmez bir parçası olmalıdır Kendi kendine etkinlikler çocukların eğitim amaçlarını gerçekleştirecek nitelikte olmalı, yapılacak işler çocuklar göre benimsenmeli ve onların işbirliği ile planlanmalıdır Kendi kendine egzersiz saatlerinde çocuklara becerilerini geliştirme, ders kitaplarını ve daha başka data kaynaklarını çözümleme, çeşitli araçları faydalanma fırsatları verilmelidir Bu incelemeler çocukların anlama ve takdir duygusunu geliştirmeli ve bütün ders alanlarında gerekli becerileri kazandırmalıdır 3 Çalışma kitapları ve daha diğer basılı kaynaklar, çocukları kendi kendilerine çalışmaya yöneltmede faydalı olabilir Çocukların seviyelerine yerinde bu kitaplar dersliğin kitaplığında bulundurulmaya çalışılmalıdır 4 Bir okul aile birliği toplantısı, bir müsamere, sergi, mektep gazetesi tümdengelim, farklı alanlara yönlendirilmiş bayramlar, özel günler ve haftalar tüm çocukların katılacağı çalışmalara yol açar ve kendi kendilerine incelemeler için ayrılan zamanın yardımcı şekilde geçmesini sağlar 5 Kendi kendine alıştırma saatleri için uygun olacak etkinlikler çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına, ele alınan üniteye göre ayarlanmalıdır(İlkokul Programı 1995 s4145) Bireysel alıştırma yönteminde plan, kasıt ve zaman fazla önemlidir Plansız ve yararsız faaliyetler boşa süre kabıdır Kişisel öğretimde kullanılan tekniklerin başında Programlı Öğretim gelmektedir Bilgisayar Destekli Öğretim ve Bireyselleştirilmiş Öğretim de bireysel öğretim teknikleridir Programlı Öğretim: Temelinde öğretimin bireyselleştirilmesi vardır Skinner Programlı öğretimin kurucusudur Programlı öğretim Skinner'in pekiştirme ile ilgili ilkelerinden hareketle ortaya çıkmış bireysel öğretim tekniğidir Skinner yaptığı öğrenme deneylerinde ödülü pekiştiriciolarak kullanmıştır Skinner'e göre öğretim tesadüfi olmamalıdır Skinner'in pekiştirme ilkeleri şunlardır: a) Minik adımlar ilkesi: Bilgi üniteleri, an be an öğrenciyi ilerlemeye yöneltecek bir şekilde düzenlenmelidir Bu adımlar bir ünitenin öğrenilecek en küçük birimini oluşturmalıdır b) Etkili Katılım İlkesi: Her data ünitesi bir ilerleme aşaması oluşturmaktadır Bu aşamada bir çalışma veya bir soru bulunmaktadır Soru, verilen bilginin kazanılıp, kazanılmadığını yoklamadan diğer bilgiyi edinmede ve özümlemede de bir araç olmaktadır Bu Nedenle soru bir işlemi, bir eylemi başlatmakta yani öğrenme olayını sağlamaktadır Öğrenme işiöğrencinin kendisi göre yapılmaktadır Böylece öğrencinin etkin katılımı sağlanmaktadır c) Galibiyet ilkesi: Öğrenciler daima sonra gelmek zorundadır Sorular da öğrencilerin başarabileceği zorluk düzeyinde olmalıdır Güçlüğü devretmek bir sonraki öğrenmeler için zorunlu olan güdüyü oluşturmaktır d) Derhal ayarlama ilkesi: Öğrenci soruyu cevapladıktan daha sonra içten cevapla karşılaştırmakta bu nedenle kendi kendini yoklama etmekte ve ayarlama de anında üretilmiş olmaktadır Anında kontrol pekiştirmenin temel öğesidir e) Dereceli ilerleme ilkesi: İlerleme, aşamalı ve akılcı olmalıdır Yapılacak işlemlerin düzeyi basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene, kolaydan zora dürüst olmalıdır f) Kişisel sürat ilkesi: Öğrenci, zamanı kendine uygun bir şekilde ayarlamaktadır Başarısızlık veya sınıfta kalma söz konusu değildir Bu Nedenle sınıf ortamında öğrenciler aralarında seviye farklılığının yarattığı olumsuzluklar da ortadan kaldırılmak istenmektedir Sınıf geçmede kayıtlı süre kuralı da geçersiz olmaktadır Programlı öğretimde; programlı öğretime tarafından hazırlanmış kitaplar, programlı öğretim makinaları ve bilgisayarlar kullanılmaktadır Ülkemizde uygulanmakta olan Açıköğretim Fakültesi ders kitapları ve ilkokullarda kullanılan doldurmalı alıştırma kitapları programlı öğretime yerinde yazılmış kitaplara örnek olarak verilebilir Yine bir takım bilgisayar programları da programlı öğretimde kullanılmaktadır Bilgisayar Destekli Öğretim: Eğitimöğretim faaliyetlerinde bilgisayardan faydalanmadır BDÖ kavram olarak 1960'lı yıllarda ortaya atılmış 1970'li yıllarda da ABD üniversitelerinde araştırılmaya başlanmıştır BDÖ'de hoca konuyu işlerken sahip olduğu teçhizat ve yazılım olanaklarına, konunun ve öğrencilerin özelliklerine tarafından bilgisayarı değişik yer ve zamanlarda kullanabilir Bu tatbik biçimleri: 1 Hoca konuyu işler, dersi kaçıran ya da anlamayanlar için baştan bir fırsat sağlanabilir Bilgisayar burada özel hoca görevi görür 2 Öğretmen konuyu işler, değerleme bilgisayar yardımıyla yapılır 3 Öğretmen konuyu sınıfta işler, alıştırma, kullanım ve değerlendirme çalışmaları bilgisayar yardımıyla yapılır 4 Konu bilgisayara işlenir Öğretmen danışmanlık yapar Öğrencileri denetler Öteki bir anlatımla BDÖ programlarının uygulanışı i)alıştırma ve tekrar, ii) bire bir öğretim, iii) problem çözme ve iv)benzetim, programları almak üzere dört çeşittir(Bu konuda ayrıntılı data için bkz Özcan Demirel, Genel Öğretim Yöntemleri, Ankara: Usem Yayınları, 1994 s7377) Bireyselleştirilmiş Öğretim: Sınıftaki öğrenci sayısı kalabalıklaştıkça her öğrenciye düşen zamanda azalma olacaktır Çocuğuna özel ders aldırabilen aileler bunun başarıyı artırdığını bilirler Çünkü bir hoca yalnızca bir öğrenci ile ilgilenmekte ve onun eksiklerini yanlışlarını derhal görerek müdahale edebilmektedir Yine bir sınıfta bulunan öğrencilerin yaşları, yapıları aynı olsa da bunlar aralarında büyük ferdî farklılıklar bulunmaktadır Bu koşul öğrencilerin tamamının aynı anda öğrenmesine engel teşkil etmekte; süre sabitlendiğinde bazı öğrencilerin hemen öğrendiği, bazılarının daha geç öğrendiği, bazılarının da hiç öğrenememediği görülmektedir İşte bu olumsuzlukların giderilebilmesinin ama öğretimin bireyselleştirilmesi ile muhtemel olacağı bilinmektedir Teknikte öğrenci ve öğretmene farklı roller düşmekte ve öğrenci merkez alınmaktadır Hoca sınıftaki bütün öğrencilere yok, sadece 35 öğrenciye yönelmektedir Hoca genel anlamda tasarlama yaparken, öğrenciler kendi öğrenecekleri konular hakkında kararlar almakta, değerleme aşamasında yapacaklarını belirlemektedirler Ali Özdaş Öğretim Prensip ve Yöntemleri, İstanbul 1997