Gemi Ceşitleri liste halinde,gemi ceşitleri nelerdir,gemilerin ozellikleri,gemi tipleri nedir,gemiler hakkında bilgi
GEMİ TİPLERİ
1 YUK GEMİLERİ
Yuk taşımak icin denizden yararlanma fikri gunumuzden 6000 yıl oncesine kadar giden bir tarihceye sahip olmakla birlikte bu alanda en buyuk gelişmeler endustriyel devrimin başlaması ile ortaya cıkmıştır Ozellikle 20 Yuzyılda ortaya cıkan aşırı talebi karşılayabilmek icin yuk gemilerinin sayı, tip, hız ve tonajları surekli artmıştır
A KURU YUK GEMİLERİ (GENERAL CARGO SHIP – TRAMP SHIP):
Bu gemiler 1960 ’lara kadar değişik kuru yuk ve hatta bazen sıvı yuk taşıyarak tum ticaret filolarının bel kemiğini oluşturmaktaydı Ancak ozellikle son 2030 yılda ortaya cıkan ozel yuk gemileri (dokme yuk, konteynır, RoRo vs) nedeni ile onemini kaybetmekte olan kuru yuk gemileri gunumuzde kucuk boyutlarda ve kısa mesafeli seferler icin inşa edilmektedirler Taşınacak yuk miktarına gore guverte, ambar ve yuklemeboşaltma donanımlarının dizaynı bir kuru yuk gemisinin temel karakteristikliklerini belirler Kuru yuk gemilerinin tonajı 10000GT ’u gecmez ve hız aralığı 1218 knottur
B KONTEYNIR GEMİLERİ (CONTAINER SHIP):
1960 ’ların başında standart buyuklukteki konteynır denen sandıkları kullanarak kara ve deniz yollarındaki ulaşımı birleştirme fikri ile ortaya cıkmıştır Bu tur gemilerin yukleme boşaltmaları ozel donanımlı limanlarda yapılır bu nedenle genellikle bu gemilerde ayrıca bir yuklemeboşaltma donanımı bulunmaz
Konteynır gemisi boyutları cok farklılıklar gosterir Bu turun en buyuk ornekleri 300m boya ulaşabilir Bu tur gemilerin genellikle yuksek hızlarda seyretmesi istenir, ortalama hız aralığı 1825knot arasındadır Bu yuksek hızları sağlamak uzere tekne formu narindir ve makine gucu yuksek secilir
C DUBA TAŞIYAN GEMİLER (BARGE CARRIER):
1960 ’ların sonunda gemilerin limanlarda harcadığı zamanı minimuma indirme gayretinin bir sonucu olarak ortaya cıkmıştır Kargo gemi icinde cok buyuk boyutlu yuzer dubalar icinde taşınır ve yuklemeboşaltma geminin limana yaklaşmasına gerek kalmadan liman acıklarında gercekleşir Bu dubalar liman ile gemi arasında romorkorler tarafından taşınır Bu tur gemiler az sayıda uretilmiş ve konteynır gemileri gibi yaygın olarak kullanılmamaktadırlar
D DOKME YUK GEMİLERİ (BULK CARRIER):
Tahıl, maden cevheri, komur, gubre, şeker gibi kuru dokme yukleri taşımak uzere dizayn edilirler Yuklemeboşaltma kreyn, konveyor veya pompalarla yapılır Bu amacla genellikle limanlardaki donanımlar kullanılır ve bu gemiler boyle donanım taşımazlar Gemi tonajları 200000DWT ’a kadar cıkabilir ancak hız genellikle duşuktur (1214knot) Bu tur gemilerin ozel bir hali olan OBO (Oil Bulk Ore) gemileri değişik tanklarında petrol, dokme yuk veya cevher taşıyabilirler
E RoRo GEMİLERİ (ROLL ONROLL OFF):
Karayoludenizyolu butunluğunu sağlamak uzere tekerlekli kargo treylerlerinin rampalar yolu ile gemiye yuklenmesi ve taşınması fikriyle ortaya cıkmıştır Bu gemiler 1822 knot arasında seyredecek şekilde dizayn edilirler
F LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) GEMİLERİ:
LNG gemilerinin kapasiteleri 150000m3 ’e varabilir Hızları 1619knot arasındadır
G LPG (SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZI) GEMİLERİ:
LPG gemileri butan, propan, etan ve polipropilen gibi ağır petrol urunleri taşırlar Bu gemilerin kapasiteleri 100000m3 ’e ulaşabilir Hız aralığı 1619 knot arasındadır
2 TANKERLER:
Tanker dunyada artan ham petrol gereksinimine paralel olarak ortaya cıkmış ve ozellikle 1970 ’lerin başında ortaya cıkan petrol krizinden sonra boyutları gitgide artmış bir gemi tipidir Ham petrolun artan fiyatı ile ortaya cıkan ekonomik dengeler 1970 ’lerin sonlarında 500000DWT ’a varan super tankerleri ortaya cıkarmıştır Ancak 1980 ’lerin ortalarından itibaren duşmeye başlayan petrol fiyatları ile tanker boyutları da duşmeye başlamıştır
3 YOLCU GEMİLERİ (PASSENGER SHIP):
Yolcu gemileri son 2030 yılda buyuk değişiklikler gosteren bir gemi tipidir Gunumuzde yolcu gemileri turist taşıyan modern cruise gemileri ve kısa orta mesafelerde yolcu ve arac taşıyan feriler olarak ortaya cıkmaktadır Bu tur gemilerde rekabet nedeniyle yolcu konforu en onemli etken haline gelmiş ve en son teknolojik, mimari ve estetik gelişmeler bu gemilerin inşasında kullanılmaktadır
4 SAVAŞ GEMİLERİ (WARSHIPS):
Modern savaş gemilerinin dizayn karakteristiklikleri bu gemilerin taşıması gereken silah sistemleri ile bu gemilere karşı yonelen silahların nitelikleri ile belirlenir Gunumuzde savaş gemileri icin en onemli tehdit unsuru gudumlu fuzeler, denizaltılar ve ucaklardır Bu yuzden modern savaş gemileri denizaltı avlayıcı helikopterler ve hava saldırılarına ve fuzelere karşı yoğun koruma sağlayacak yakın savunma sistemleriyle donatılır Bunun yanı sıra savaş gemisi kurtarma operasyonları, kacakcılıkla mucadele, yabancı limanları ziyaret, kara sularının kontrolu, ticari gemilere eskortluk yapmak gibi cok değişik faaliyetlerde bulunabilir
A UCAK GEMİSİ
Guverteleri ucak pisti olarak dizayn edilmiş olan ve ucak taşıyan gemilerdir Ortalama suratleri 35 denizmilidir
B KRUVAZORLER
Cok tehditli ortamlarda savaş kabiliyetine ve yuksek manevra yeteneğiyle suratine sahip donanmanın ana vurucu gucu olan gemilerdir
C MUHRİPLER
Deniz harekatlarında cok maksatlı kullanma yetenekleri olan yuksek surat ve manevra kabiliyetine sahip gemilerdir
D DENİZALTI GEMİLERİ
Sualtında harekat kabiliyeti olan fuze ve torpido silahlarına sahip gemilerdir
E HUCUMBOTLAR
Yuksek suratli ve manevra kabiliyetleri olan kucuk tip gemilerdirSuratleri 4050 denizmili arasındadır
F MAYIN GEMİLERİ
Harp şartlarında limanların,boğazların ve gemilerin geciş yollarının emniyetini sağlamak maksadıyla mayın dokme, mayın tarama ve avlama ozelliklerine sahip olan gemilerdir
G CIKARMA GEMİLERİ
Amfibi harekatta kuvvetlerimizi duşman sahillerine ulaştırmak maksadıyla kullanılan gemilerdir
5 SERVİS GEMİLERİ :
A BALIKCI GEMİLERİ: (FISHING BOATS):
Dunya uzerinde sayıca en fazla bulunan deniz aracı tipidir Balıkcı gemilerinin dizayn ozelliklerini yakalanacak deniz urunun cinsi ve avlama tekniği belirler En yaygın tip gemi kıcından salınan bir ağ ile calışan trol teknelerdir Bu teknelerin temel dizayn ozellikleri olabildiğince acık bir guverte ile guclu bir vinc sistemidir Yurdumuzda en cok kullanılan tip gırgır teknesi olup yakın sahil balıkcılığı uygulanır
B ROMORKOR (TUG):
Temel amacı manevra veya hareket yeteneği sınırlı olan deniz araclarını cekmek veya itmek yolu ile yardım etmektir Genelde; liman romorkorleri ve acık deniz romorkorleri olmak uzere iki tip romorkor vardır
alıntı
GEMİ TİPLERİ
1 YUK GEMİLERİ
Yuk taşımak icin denizden yararlanma fikri gunumuzden 6000 yıl oncesine kadar giden bir tarihceye sahip olmakla birlikte bu alanda en buyuk gelişmeler endustriyel devrimin başlaması ile ortaya cıkmıştır Ozellikle 20 Yuzyılda ortaya cıkan aşırı talebi karşılayabilmek icin yuk gemilerinin sayı, tip, hız ve tonajları surekli artmıştır
A KURU YUK GEMİLERİ (GENERAL CARGO SHIP – TRAMP SHIP):
Bu gemiler 1960 ’lara kadar değişik kuru yuk ve hatta bazen sıvı yuk taşıyarak tum ticaret filolarının bel kemiğini oluşturmaktaydı Ancak ozellikle son 2030 yılda ortaya cıkan ozel yuk gemileri (dokme yuk, konteynır, RoRo vs) nedeni ile onemini kaybetmekte olan kuru yuk gemileri gunumuzde kucuk boyutlarda ve kısa mesafeli seferler icin inşa edilmektedirler Taşınacak yuk miktarına gore guverte, ambar ve yuklemeboşaltma donanımlarının dizaynı bir kuru yuk gemisinin temel karakteristikliklerini belirler Kuru yuk gemilerinin tonajı 10000GT ’u gecmez ve hız aralığı 1218 knottur
B KONTEYNIR GEMİLERİ (CONTAINER SHIP):
1960 ’ların başında standart buyuklukteki konteynır denen sandıkları kullanarak kara ve deniz yollarındaki ulaşımı birleştirme fikri ile ortaya cıkmıştır Bu tur gemilerin yukleme boşaltmaları ozel donanımlı limanlarda yapılır bu nedenle genellikle bu gemilerde ayrıca bir yuklemeboşaltma donanımı bulunmaz
Konteynır gemisi boyutları cok farklılıklar gosterir Bu turun en buyuk ornekleri 300m boya ulaşabilir Bu tur gemilerin genellikle yuksek hızlarda seyretmesi istenir, ortalama hız aralığı 1825knot arasındadır Bu yuksek hızları sağlamak uzere tekne formu narindir ve makine gucu yuksek secilir
C DUBA TAŞIYAN GEMİLER (BARGE CARRIER):
1960 ’ların sonunda gemilerin limanlarda harcadığı zamanı minimuma indirme gayretinin bir sonucu olarak ortaya cıkmıştır Kargo gemi icinde cok buyuk boyutlu yuzer dubalar icinde taşınır ve yuklemeboşaltma geminin limana yaklaşmasına gerek kalmadan liman acıklarında gercekleşir Bu dubalar liman ile gemi arasında romorkorler tarafından taşınır Bu tur gemiler az sayıda uretilmiş ve konteynır gemileri gibi yaygın olarak kullanılmamaktadırlar
D DOKME YUK GEMİLERİ (BULK CARRIER):
Tahıl, maden cevheri, komur, gubre, şeker gibi kuru dokme yukleri taşımak uzere dizayn edilirler Yuklemeboşaltma kreyn, konveyor veya pompalarla yapılır Bu amacla genellikle limanlardaki donanımlar kullanılır ve bu gemiler boyle donanım taşımazlar Gemi tonajları 200000DWT ’a kadar cıkabilir ancak hız genellikle duşuktur (1214knot) Bu tur gemilerin ozel bir hali olan OBO (Oil Bulk Ore) gemileri değişik tanklarında petrol, dokme yuk veya cevher taşıyabilirler
E RoRo GEMİLERİ (ROLL ONROLL OFF):
Karayoludenizyolu butunluğunu sağlamak uzere tekerlekli kargo treylerlerinin rampalar yolu ile gemiye yuklenmesi ve taşınması fikriyle ortaya cıkmıştır Bu gemiler 1822 knot arasında seyredecek şekilde dizayn edilirler
F LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) GEMİLERİ:
LNG gemilerinin kapasiteleri 150000m3 ’e varabilir Hızları 1619knot arasındadır
G LPG (SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZI) GEMİLERİ:
LPG gemileri butan, propan, etan ve polipropilen gibi ağır petrol urunleri taşırlar Bu gemilerin kapasiteleri 100000m3 ’e ulaşabilir Hız aralığı 1619 knot arasındadır
2 TANKERLER:
Tanker dunyada artan ham petrol gereksinimine paralel olarak ortaya cıkmış ve ozellikle 1970 ’lerin başında ortaya cıkan petrol krizinden sonra boyutları gitgide artmış bir gemi tipidir Ham petrolun artan fiyatı ile ortaya cıkan ekonomik dengeler 1970 ’lerin sonlarında 500000DWT ’a varan super tankerleri ortaya cıkarmıştır Ancak 1980 ’lerin ortalarından itibaren duşmeye başlayan petrol fiyatları ile tanker boyutları da duşmeye başlamıştır
3 YOLCU GEMİLERİ (PASSENGER SHIP):
Yolcu gemileri son 2030 yılda buyuk değişiklikler gosteren bir gemi tipidir Gunumuzde yolcu gemileri turist taşıyan modern cruise gemileri ve kısa orta mesafelerde yolcu ve arac taşıyan feriler olarak ortaya cıkmaktadır Bu tur gemilerde rekabet nedeniyle yolcu konforu en onemli etken haline gelmiş ve en son teknolojik, mimari ve estetik gelişmeler bu gemilerin inşasında kullanılmaktadır
4 SAVAŞ GEMİLERİ (WARSHIPS):
Modern savaş gemilerinin dizayn karakteristiklikleri bu gemilerin taşıması gereken silah sistemleri ile bu gemilere karşı yonelen silahların nitelikleri ile belirlenir Gunumuzde savaş gemileri icin en onemli tehdit unsuru gudumlu fuzeler, denizaltılar ve ucaklardır Bu yuzden modern savaş gemileri denizaltı avlayıcı helikopterler ve hava saldırılarına ve fuzelere karşı yoğun koruma sağlayacak yakın savunma sistemleriyle donatılır Bunun yanı sıra savaş gemisi kurtarma operasyonları, kacakcılıkla mucadele, yabancı limanları ziyaret, kara sularının kontrolu, ticari gemilere eskortluk yapmak gibi cok değişik faaliyetlerde bulunabilir
A UCAK GEMİSİ
Guverteleri ucak pisti olarak dizayn edilmiş olan ve ucak taşıyan gemilerdir Ortalama suratleri 35 denizmilidir
B KRUVAZORLER
Cok tehditli ortamlarda savaş kabiliyetine ve yuksek manevra yeteneğiyle suratine sahip donanmanın ana vurucu gucu olan gemilerdir
C MUHRİPLER
Deniz harekatlarında cok maksatlı kullanma yetenekleri olan yuksek surat ve manevra kabiliyetine sahip gemilerdir
D DENİZALTI GEMİLERİ
Sualtında harekat kabiliyeti olan fuze ve torpido silahlarına sahip gemilerdir
E HUCUMBOTLAR
Yuksek suratli ve manevra kabiliyetleri olan kucuk tip gemilerdirSuratleri 4050 denizmili arasındadır
F MAYIN GEMİLERİ
Harp şartlarında limanların,boğazların ve gemilerin geciş yollarının emniyetini sağlamak maksadıyla mayın dokme, mayın tarama ve avlama ozelliklerine sahip olan gemilerdir
G CIKARMA GEMİLERİ
Amfibi harekatta kuvvetlerimizi duşman sahillerine ulaştırmak maksadıyla kullanılan gemilerdir
5 SERVİS GEMİLERİ :
A BALIKCI GEMİLERİ: (FISHING BOATS):
Dunya uzerinde sayıca en fazla bulunan deniz aracı tipidir Balıkcı gemilerinin dizayn ozelliklerini yakalanacak deniz urunun cinsi ve avlama tekniği belirler En yaygın tip gemi kıcından salınan bir ağ ile calışan trol teknelerdir Bu teknelerin temel dizayn ozellikleri olabildiğince acık bir guverte ile guclu bir vinc sistemidir Yurdumuzda en cok kullanılan tip gırgır teknesi olup yakın sahil balıkcılığı uygulanır
B ROMORKOR (TUG):
Temel amacı manevra veya hareket yeteneği sınırlı olan deniz araclarını cekmek veya itmek yolu ile yardım etmektir Genelde; liman romorkorleri ve acık deniz romorkorleri olmak uzere iki tip romorkor vardır
alıntı