iltasyazilim
FD Üye
Okul Kütüphaneleri Hakkınfa genel data
Sınıf Kitaplıkları Hakkında bilgi
Kütüphanecilik haftası Mektep Kütüphaneleri ve Derslik Kitaplıkları
OKUL KÜTÜPHANELERİ ve SINIF KİTAPLIKLARI
Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı kazanmalarında okul ve sınıf kitaplıklarının önemi ortadadır Proje zarfında mektep kütüphanelerinin durumu hakkında rapor istenecek, bu raporda kitaplığın yeri, ödünç alınan kitap sayısı, öğrenci sayısı, okuma salonunun olup olmadığı, kitaplığın açık olduğu zamanlar istenecektir Şimdiye kadar yapılan incelemeler okul kitaplığının bulunması gereken durumda olmadığını göstermektedir Mektep kitaplıklarının yeri beğenilmemektedir ve maddesel ortam kitap sevgisi aşılamaktan uzak bir vaziyettedir Kütüphanelerin çoğunda bir memur yoktur ve kütüphanenin açık olduğu saatler düzensizdir, öğrencilerin okumasına fırsat verecek uzunlukta ve dilimde değildir Hatta sadece kitap sayımında ve kitap haftalarında açılan mektep kütüphaneleri bulunmaktadır
Yapılacak işler aralarında mektep kütüphanelerini ilerletmek için aydınlatılması iyi ve okuma ortamı sağlayabilecek bir yere taşınması gelmektedir İl, ilçe ve beldelerde merkezî bir okul kütüphanesi belirleyerek oraya kaynak aktarılması sağlanmalı ve buradan öteki mektep öğrencilerinin yararlanması temin edilmelidir Mektep kütüphanelerinin çoğunda arşiv gelişi hoş defterlere tutulmakta ve bunlar da dinç yapılmamaktadır
Okul kütüphanelerine öğrenciler üye yapılmalı, aza kartları verilmeli ve çok ödünç kitap bölge öğrenciler ödüllendirilmelidir Öğrencilerin okumaya ilgisini sürüklemek için piyasada çok aranan kitaplardan da tedarik yoluna gidilmelidir Yalnızca devir yerine getirmek için kütüphaneye gidilmesi okuma alışkanlığı kazanmada etkili değildir Mektep kütüphanesinde yer alan ve okunması nasihat edilen kitaplar panoda tanıtılmalıdır Özellikle yatılı okul kütüphanelerinin geliştirilmesi lâzımdır Çünkü çalışmalar yatılı okuyanların daha fazla kitap okuduklarını göstermektedir
Okul kütüphanesinin açık olduğu saatler düzenli olmalı, bilhassa kütüphanecilik bölümü olan üniversitelerin bulunduğu şehirlerde üniversite öğrencileri yarım gün çalıştırılmak suretiyle kütüphanelerin açık olduğu saatler arttırılmalı, aynı zamanda üniversite öğrencilerine keza deneyim kazanmaları ayrıca de öğrencilerin seviyelerine yerinde kitap seçiminde bilgilerinden kullanma yoluna gidilmelidir
Okul kütüphanelerinde bilhassa mekân darlığından kaynaklanan yanlış bir dilekçe da kitapların yalnızca raflara yerleştirilmiş olmasıdır İmkân ölçüsünde 2050 kitabın kapaklarının görülebileceği ve öğrencinin eline alıp kitabı karıştırabileceği bir raf sisteminin kurulması yerinde olacaktır Sergilenen kitapların öğrencilerin seviyesine uygun ve en fazla okunanokunması gerekenlerden olmasına itina gösterilmelidir
Mektep kütüphanelerinin geliştirilmesi için katkı maddesi payının % 10 ’unun kütüphane masraflarına ayrılması zoraki hâle getirilmelidir
Derslik kitaplıklarına gelince şart daha da içler acısıdır Ülkemizde ne eyvah ancak derslik kitaplığının önemi öğretmen, öğrenci ve veli göre yeterince anlaşılamamıştır Bazı sınıflarda aksesuar olarak kullanılmakta, bazılarında ise derslik seviyesine uygunsuz kitaplar bulunmaktadır Keza kitap sayısı yetersizdir Bilhassa ilköğretimin birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarında çocukların okuması gereken kitap sayısı oldukça fazladır Resimli olmaları nedeniyle de fiyatları epeyce yüksektir Gelir durumu iyi olan ailelerin bile çocuğunun bu ihtiyacını karşılayabilmesi zordur Buna kısa vadede devletin de çare bulamayacağı cümbür cemaat kadar kabul edilmektedir Öncelikle bu meselenin önemini kabul etmeli, sonra velilerin ortak katılımıyla derslik kitaplıkları mutlaka işler hâle getirilmelidir
Öğrenci başına ilkokul 3 sınıfına değin 10 kitap alınması durumunda derslik mevcudunun 30 olduğunu varsayarsak derslik kitaplığında 300 kitap olacaktır ki bu sayı ihtiyacı rahatlıkla karşılar Burada öncelikle bir liste çıkarıp velilerin hangilerini temin etmeyi üstlenecekleri saptama edilmelidir Yapılan yanlışlardan biri de velilerden birkaç kitap istenmesidir Bunların kayda değer bir kısmı sınıf seviyesine yerinde olmamakta veya bazı kitaplardan birkaç tane olabilmektedir Veliler bu yöntemle ayrıca kendi bütçelerini aşacak bir masraftan kurtulacak ayrıca de iki taraflı meslek planlama ve beraberce ortaya bir eser sonuç zevkini tadacaktır Öğrenciler de paylaşma ve dayanışma duygusunu hissedecek ve yeterince kitaba kavuşacaklardır
İlkokul 4 sınıftan daha sonra sınıf kitaplıklarındaki kitap sayısının mevcudun 2 katı olması yeterlidir Bu durumda velilerin katkısına daha eksik ihtiyaç duyulacaktır Burada gönüllülük de alınabilir Kitap dostu veliler öğretmenle işbirliği yaparak kitap ihtiyacını giderebilir Bu çalışmanın derslik kitaplıklarının eksik olduğu yerlerde yapılacağı ve daha sonraki yıllarda bu tür çabalara lüzum kalmayacağı da dikkate alınmalıdır Hem sınıf kitaplığının yanına konulan kitap panosunda kitapların sergilenmesi okuma alışkanlığını olumlu yönde etkileyecektir Yalnızca rafa dizilmesinin öğrenci üzerindeki etkisi azdır Kitabın kapağını gören ve ona dokunma şansı bulan öğrenci bir gün o kitapla arkadaş olmayı düşünebilir
Sınıf kitaplıklarından ahenkli olarak ödünç kitap verilebilmesi için “ödünç kitap defteri tutulmalı, işin ciddiyeti açısından matbu bir defterin olması sağlanmalıdır Piyasada sınıf kitaplıkları için ödünç kitap defteri temini epeyce zordur Matbaalarla işbirliği yapılarak bu konunun halledilmesi gereken yönleri vardır Yönetmelik değişikliği yapılarak sınıf ders defteri yanına ödünç kitap defteri de bulundurulması sağlanabilir
alıntı *
Sınıf Kitaplıkları Hakkında bilgi
Kütüphanecilik haftası Mektep Kütüphaneleri ve Derslik Kitaplıkları
OKUL KÜTÜPHANELERİ ve SINIF KİTAPLIKLARI
Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı kazanmalarında okul ve sınıf kitaplıklarının önemi ortadadır Proje zarfında mektep kütüphanelerinin durumu hakkında rapor istenecek, bu raporda kitaplığın yeri, ödünç alınan kitap sayısı, öğrenci sayısı, okuma salonunun olup olmadığı, kitaplığın açık olduğu zamanlar istenecektir Şimdiye kadar yapılan incelemeler okul kitaplığının bulunması gereken durumda olmadığını göstermektedir Mektep kitaplıklarının yeri beğenilmemektedir ve maddesel ortam kitap sevgisi aşılamaktan uzak bir vaziyettedir Kütüphanelerin çoğunda bir memur yoktur ve kütüphanenin açık olduğu saatler düzensizdir, öğrencilerin okumasına fırsat verecek uzunlukta ve dilimde değildir Hatta sadece kitap sayımında ve kitap haftalarında açılan mektep kütüphaneleri bulunmaktadır
Yapılacak işler aralarında mektep kütüphanelerini ilerletmek için aydınlatılması iyi ve okuma ortamı sağlayabilecek bir yere taşınması gelmektedir İl, ilçe ve beldelerde merkezî bir okul kütüphanesi belirleyerek oraya kaynak aktarılması sağlanmalı ve buradan öteki mektep öğrencilerinin yararlanması temin edilmelidir Mektep kütüphanelerinin çoğunda arşiv gelişi hoş defterlere tutulmakta ve bunlar da dinç yapılmamaktadır
Okul kütüphanelerine öğrenciler üye yapılmalı, aza kartları verilmeli ve çok ödünç kitap bölge öğrenciler ödüllendirilmelidir Öğrencilerin okumaya ilgisini sürüklemek için piyasada çok aranan kitaplardan da tedarik yoluna gidilmelidir Yalnızca devir yerine getirmek için kütüphaneye gidilmesi okuma alışkanlığı kazanmada etkili değildir Mektep kütüphanesinde yer alan ve okunması nasihat edilen kitaplar panoda tanıtılmalıdır Özellikle yatılı okul kütüphanelerinin geliştirilmesi lâzımdır Çünkü çalışmalar yatılı okuyanların daha fazla kitap okuduklarını göstermektedir
Okul kütüphanesinin açık olduğu saatler düzenli olmalı, bilhassa kütüphanecilik bölümü olan üniversitelerin bulunduğu şehirlerde üniversite öğrencileri yarım gün çalıştırılmak suretiyle kütüphanelerin açık olduğu saatler arttırılmalı, aynı zamanda üniversite öğrencilerine keza deneyim kazanmaları ayrıca de öğrencilerin seviyelerine yerinde kitap seçiminde bilgilerinden kullanma yoluna gidilmelidir
Okul kütüphanelerinde bilhassa mekân darlığından kaynaklanan yanlış bir dilekçe da kitapların yalnızca raflara yerleştirilmiş olmasıdır İmkân ölçüsünde 2050 kitabın kapaklarının görülebileceği ve öğrencinin eline alıp kitabı karıştırabileceği bir raf sisteminin kurulması yerinde olacaktır Sergilenen kitapların öğrencilerin seviyesine uygun ve en fazla okunanokunması gerekenlerden olmasına itina gösterilmelidir
Mektep kütüphanelerinin geliştirilmesi için katkı maddesi payının % 10 ’unun kütüphane masraflarına ayrılması zoraki hâle getirilmelidir
Derslik kitaplıklarına gelince şart daha da içler acısıdır Ülkemizde ne eyvah ancak derslik kitaplığının önemi öğretmen, öğrenci ve veli göre yeterince anlaşılamamıştır Bazı sınıflarda aksesuar olarak kullanılmakta, bazılarında ise derslik seviyesine uygunsuz kitaplar bulunmaktadır Keza kitap sayısı yetersizdir Bilhassa ilköğretimin birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarında çocukların okuması gereken kitap sayısı oldukça fazladır Resimli olmaları nedeniyle de fiyatları epeyce yüksektir Gelir durumu iyi olan ailelerin bile çocuğunun bu ihtiyacını karşılayabilmesi zordur Buna kısa vadede devletin de çare bulamayacağı cümbür cemaat kadar kabul edilmektedir Öncelikle bu meselenin önemini kabul etmeli, sonra velilerin ortak katılımıyla derslik kitaplıkları mutlaka işler hâle getirilmelidir
Öğrenci başına ilkokul 3 sınıfına değin 10 kitap alınması durumunda derslik mevcudunun 30 olduğunu varsayarsak derslik kitaplığında 300 kitap olacaktır ki bu sayı ihtiyacı rahatlıkla karşılar Burada öncelikle bir liste çıkarıp velilerin hangilerini temin etmeyi üstlenecekleri saptama edilmelidir Yapılan yanlışlardan biri de velilerden birkaç kitap istenmesidir Bunların kayda değer bir kısmı sınıf seviyesine yerinde olmamakta veya bazı kitaplardan birkaç tane olabilmektedir Veliler bu yöntemle ayrıca kendi bütçelerini aşacak bir masraftan kurtulacak ayrıca de iki taraflı meslek planlama ve beraberce ortaya bir eser sonuç zevkini tadacaktır Öğrenciler de paylaşma ve dayanışma duygusunu hissedecek ve yeterince kitaba kavuşacaklardır
İlkokul 4 sınıftan daha sonra sınıf kitaplıklarındaki kitap sayısının mevcudun 2 katı olması yeterlidir Bu durumda velilerin katkısına daha eksik ihtiyaç duyulacaktır Burada gönüllülük de alınabilir Kitap dostu veliler öğretmenle işbirliği yaparak kitap ihtiyacını giderebilir Bu çalışmanın derslik kitaplıklarının eksik olduğu yerlerde yapılacağı ve daha sonraki yıllarda bu tür çabalara lüzum kalmayacağı da dikkate alınmalıdır Hem sınıf kitaplığının yanına konulan kitap panosunda kitapların sergilenmesi okuma alışkanlığını olumlu yönde etkileyecektir Yalnızca rafa dizilmesinin öğrenci üzerindeki etkisi azdır Kitabın kapağını gören ve ona dokunma şansı bulan öğrenci bir gün o kitapla arkadaş olmayı düşünebilir
Sınıf kitaplıklarından ahenkli olarak ödünç kitap verilebilmesi için “ödünç kitap defteri tutulmalı, işin ciddiyeti açısından matbu bir defterin olması sağlanmalıdır Piyasada sınıf kitaplıkları için ödünç kitap defteri temini epeyce zordur Matbaalarla işbirliği yapılarak bu konunun halledilmesi gereken yönleri vardır Yönetmelik değişikliği yapılarak sınıf ders defteri yanına ödünç kitap defteri de bulundurulması sağlanabilir
alıntı *