Makinecilik Ne demektir? Makinecilik ile ilgili Bilgi
Evrensel duzende fiziksel yasaların temelliliği anlayışı Evrensel duzende fizik yasalarının temelliği anlayışı, Antik Cağ'ın Leukippos Demokritos kaynağından yola cıkıp en yetkin bicimine Descartes oğretisinde kavuşmuştur Bu yuzden Dekartcılığa bir acıdan, Dirimselcilik karşıtı olarak Makinecilik de denir Descartes doğayı fizik yasalarıyla işleyen bir duzen olarak goruyordu
Cansızlar ve canlılar bu fizik yasalarıyla deviniyorlardı Devim, basınc ve carpmadan meydana gelen ve yer değiştirten bir olguydu Her şey yer kaplıyor ve yer değiştiriyordu Bu mekanik duzende ne rastlantı, ne de doğaustu etkiler vardı Canlılar da maddesel varlıklardı, demek ki ozdeğin yasalarına, eş deyişle fizik yasalarına bağlıydılar
Dirimselcilerin ileri surdukleri gibi canlı ergenlikte bir yaşam gucu duşlemek, temelsiz bir varsayımdı Doğa, bitki, hayvan ve insan aynı mekanik yasalarla işliyorlardı Ruh, butun bunların icinde sadece insanda vardı ama o da insanın maddesel yanı olan bedeni etkileyemez ve devindiremezdi İnsanın us ve iradesiyle yaptığı hareketler, beden hareketleri değil, ruh hareketleriydi Kan dolaşımı, beslenme soluma vb gibi beden hareketleri, cansızlarda ve insandan başka canlılarda olduğu gibi aynı mekanik yasalara bağlı mekanik hareketlerdi
Descartes'ın bu maddeci ikiciliğiyle ilk kez, butun ortacağa egemen olan Aristotelesciliğe karşı cıkılıyordu Cunku, skolastik felsefede busbutun guclenen Aristoteles anlayışına gore bedeni devingen ruhtu'Descartes, bu ikiciliğiyle, ruh ve bedeni birbirinden kesin olarak ayırmış; bir yanıyla maddeciliği geliştirirken oteki yanıyla ruhculuğu geliştirmiştir Descartes'ın ve Dekartcılığın ilerici yanma karşı gerici yanı, buyuk yanılgılar taşır Her şeyden Once makine insan tasarımı, insan kavramının bozulmasına dayanmaktadır İnsanın makineye benzer hareketleri de vardır, ama insan hic bir zaman bu hareketleriyle insan değildir
İnsan, asla mekanik hareket yasalarıyla davranmaz ve yaşamaz Kaldı ki mekanik yasalar somut makinelerin dışında var bulunan ve incelenen yasalardır, metal makinelerin bile dışında olan bu yasalar nasıl somut makinelere indirgenebilir ve hele nasıl somut insanın ic yasaları olarak ele alınabilir? Descartes'ın ve Dekartcılığın bu makineciliği, makineler bilimi anlamındaki cağdaş makinecilik anlayışıyla karıştırılmamalıdır Aynı kavramın bu iki farklı anlamı arasında hic bir ilişki yoktur
Evrensel duzende fiziksel yasaların temelliliği anlayışı Evrensel duzende fizik yasalarının temelliği anlayışı, Antik Cağ'ın Leukippos Demokritos kaynağından yola cıkıp en yetkin bicimine Descartes oğretisinde kavuşmuştur Bu yuzden Dekartcılığa bir acıdan, Dirimselcilik karşıtı olarak Makinecilik de denir Descartes doğayı fizik yasalarıyla işleyen bir duzen olarak goruyordu
Cansızlar ve canlılar bu fizik yasalarıyla deviniyorlardı Devim, basınc ve carpmadan meydana gelen ve yer değiştirten bir olguydu Her şey yer kaplıyor ve yer değiştiriyordu Bu mekanik duzende ne rastlantı, ne de doğaustu etkiler vardı Canlılar da maddesel varlıklardı, demek ki ozdeğin yasalarına, eş deyişle fizik yasalarına bağlıydılar
Dirimselcilerin ileri surdukleri gibi canlı ergenlikte bir yaşam gucu duşlemek, temelsiz bir varsayımdı Doğa, bitki, hayvan ve insan aynı mekanik yasalarla işliyorlardı Ruh, butun bunların icinde sadece insanda vardı ama o da insanın maddesel yanı olan bedeni etkileyemez ve devindiremezdi İnsanın us ve iradesiyle yaptığı hareketler, beden hareketleri değil, ruh hareketleriydi Kan dolaşımı, beslenme soluma vb gibi beden hareketleri, cansızlarda ve insandan başka canlılarda olduğu gibi aynı mekanik yasalara bağlı mekanik hareketlerdi
Descartes'ın bu maddeci ikiciliğiyle ilk kez, butun ortacağa egemen olan Aristotelesciliğe karşı cıkılıyordu Cunku, skolastik felsefede busbutun guclenen Aristoteles anlayışına gore bedeni devingen ruhtu'Descartes, bu ikiciliğiyle, ruh ve bedeni birbirinden kesin olarak ayırmış; bir yanıyla maddeciliği geliştirirken oteki yanıyla ruhculuğu geliştirmiştir Descartes'ın ve Dekartcılığın ilerici yanma karşı gerici yanı, buyuk yanılgılar taşır Her şeyden Once makine insan tasarımı, insan kavramının bozulmasına dayanmaktadır İnsanın makineye benzer hareketleri de vardır, ama insan hic bir zaman bu hareketleriyle insan değildir
İnsan, asla mekanik hareket yasalarıyla davranmaz ve yaşamaz Kaldı ki mekanik yasalar somut makinelerin dışında var bulunan ve incelenen yasalardır, metal makinelerin bile dışında olan bu yasalar nasıl somut makinelere indirgenebilir ve hele nasıl somut insanın ic yasaları olarak ele alınabilir? Descartes'ın ve Dekartcılığın bu makineciliği, makineler bilimi anlamındaki cağdaş makinecilik anlayışıyla karıştırılmamalıdır Aynı kavramın bu iki farklı anlamı arasında hic bir ilişki yoktur